رشد ۹/ ۲ درصدی GDP چین به سود فلزی‌‌‌ها تمام شد

ظرف سومین هفته ژانویه از شتاب رشد بهای فلزات صنعتی کاسته شد. به این ترتیب شاخص بهای فلزات صنعتی بورس لندن در بازه هفتگی منتهی به ‌روز جمعه ۲۰ژانویه رشد ۷۷/ ۱درصدی داشت و به ۴‌هزار و ۳۴۸واحد رسید که این رقم بیشترین میزان این شاخص پس از ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲ بود. در حالی بر نرخ فلزات صنعتی ظرف یک‌هفته اخیر افزوده شد که با نزدیک‌شدن به تعطیلات سال نوی چینی از میزان تقاضای فیزیکی برای فلزات صنعتی در بازارهای جهانی کاسته می‌شود؛ اما امیدواری به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد از افزایش بهای فلزات در آستانه تعطیلات حمایت کرده است.
رشد 9/ 2 درصدی GDP چین به سود فلزی‌‌‌ها تمام شد
به گزارش «اکوایران»، داده‌‌‌های تولید ناخالص داخلی چین برای سه‌ماه پایانی سال گذشته میلادی ظرف هفته گذشته منتشر شد. مطابق این داده‌‌‌ها تولید ناخالص داخلی چین در این بازه زمانی نسبت به سه‌ماه سوم سال۲۰۲۲ تغییری نداشت؛ این در حالی بود که اقتصاددانان پیش‌بینی رشد منفی ۸/ ۰درصدی برای تولید ناخالص داخلی چین در این بازه زمانی را داشتند. در عین حال رشد تولید ناخالص داخلی چین برای سه‌ماه پایانی سال ۲۰۲۲ نسبت به زمان مشابه سال ۲۰۲۱ رشد ۹/ ۲درصدی داشت؛ این در حالی بود که اقتصاددانان پیش‌بینی رشد ۸/ ۱درصدی را داشتند.

چینی‌‌‌ها از رکود در امان ماندند
به این ترتیب می‌‌‌توان گفت که اقتصاد چین از فرورفتن در فاز رکودی طی این بازه زمانی در امان ماند. انتشار داده تولید ناخالص داخلی چین بهتر از پیش‌بینی‌‌‌ها از افزایش بهای فلزات صنعتی در بازارهای جهانی ظرف هفته سوم ژانویه حمایت کرد، به نحوی که اواسط هفته گذشته در معاملات بورس فلزات لندن، مس مجددا به کانال قیمتی ۹۵۰۰دلاری صعود کرد، آلومینیوم ۲۶۰۰دلاری شد، نیکل کانال قیمتی ۲۸‌هزار دلار را پس گرفت، روی تا ۳‌هزار و ۴۴۵دلار صعود کرد و قلع به کانال قیمتی ۲۹‌هزار دلاری صعود کرد.

استمرار سیاست کرونا صفر و تضعیف بازارهای صادراتی چین ظرف بازه سه‌ماه پایانی سال ۲۰۲۲ به تضعیف تولید ناخالص داخلی این کشور منجر شد. اعتراضات گسترده مردم چین نسبت به سیاست کرونا صفر باعث شد تا دولت این کشور از سیاست کرونا صفر و قرنطینه‌‌‌های سختگیرانه عقب‌‌‌نشینی کند. این موضوع با ایجاد امیدواری نسبت به بهبود تقاضا از رشد بهای فلزات صنعتی ظرف هفته‌‌‌های اخیر حمایت کرد. اما واهمه از بروز رکود اقتصادی همچنان بر بازارهای جهانی سایه افکنده و به این ترتیب تولیدکنندگان چینی امیدواری چندانی به رشد تقاضای خارجی به‌‌‌خصوص ظرف هفته‌‌‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳ ندارند. به این ترتیب خوش‌بینی نسبت به آینده باعث رشد بهای فلزات پایه شده است؛ اما استمرار این رویه نیازمند حمایت تقاضای مصرفی است.

مس در کانال ۹۵۰۰دلاری تثبیت می‌شود؟
فلز سرخ در سومین هفته ماه ژانویه در معاملات آتی کامکس آمریکا رشد ۸/ ۰درصدی را به ثبت رساند و با نرخ ۴۲۸/ ۴ دلار به ازای هر پوند معادل ۹‌هزار و ۵۰۰دلار به ازای هر تن به فروش رفت. کاهش تولید معدنی همزمان با امیدواری چینی‌‌‌ها به رشد تقاضا زمینه‌‌‌ساز این رشد قیمتی بود. در حالی که امیدواری به رشد تقاضا و کاهش عرضه از رشد بهای فلز سرخ حمایت می‌کند، برخی تحلیلگران نسبت به احتمال بازگشت قیمتی در این بازار هشدار می‌دهند. افزایش شدید انتظارات مثبت قیمتی بدون افزایش واقعی مصرف، می‌‌‌تواند سرمایه‌گذاران را در رکود شدید احتمالی، مانند آنچه در اواسط سال ۲۰۲۲ و در پی بروز جنگ اوکراین و روسیه و بحران انرژی ایجاد کرد، گرفتار کند. به این ترتیب در حالی که فعالان بازارهای کالایی به رشد تقاضا پس از سال نوی چینی دل‌‌‌بسته‌‌‌اند، برخی تحلیلگران این امیدواری را بیش از حد خوش‌بینانه تلقی کرده و معتقدند روند افزایش نرخ ادامه‌‌‌دار نمی‌شود.

کسری عرضه؛ حامی رشد نرخ
آلومینیوم نیز در معاملات آتی کامکس تا کانال قیمتی ۲‌هزار و ۶۰۰دلاری صعود کرد؛ کانال قیمتی که از ژوئن ۲۰۲۲ به آن دست نیافته بود. در عین حال این فلز ظرف سه‌هفته سپری‌شده از سال‌جاری میلادی رشد ۹درصدی را در بازار جهانی به ثبت رسانده است. احتمال بهبود تقاضا و واهمه از کمبود عرضه عامل اصلی این رشد قیمتی است. در حالی که کاهش سیاست کرونا صفر در چین و وعده‌‌‌های دولت این کشور برای حمایت از بخش اقتصاد باعث شده است تا چشم‌‌‌انداز مثبتی در بخش تقاضا شکل بگیرد، عرضه این فلز به‌خصوص از سوی کشورهای اروپایی محدود است. ظرف سال گذشته میلادی و در پی صعود بهای برق در اروپا، برخی تولیدکنندگان آلومینیوم اولیه در اروپا ناچار به کاهش یا توقف تولید شدند. به این ترتیب بازارهای جهانی در شرایط کنونی با کسری عرضه مواجه هستند که این موضوع از رشد بهای آلومینیوم حمایت می‌کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید