واقعی‌تر شدن قیمت سهام در بازار پرریسک پایه، با افزایش حجم مبنا

عظیم ثابت با تاکید بر اینکه افزایش حجم مبنا به کارا شدن بازار پایه کمک می‌کند، اظهار داشت: با افزایش حجم مبنا در این بازار که از سوی فرابورس تصمیم‌گیری شده است، موافقم؛ چرا که موجب می‌شود نوسان قیمت سهام در بازار پرریسک پایه به قیمت واقعی‌تری منتهی شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه تصمیم افزایش حداقل ارزش هر سفارش در بازار پایه را زمینه‌ساز بیشتر شدن سرعت گردش معاملات دانست و گفت: با وجود اینکه تحولات در بازار پایه و مکانیزم‌های جدید گاها چالش‌هایی را به وجود می‌آورند اما کم شدن تعداد و حجم معاملات در مجموع باعث خواهد شد سامانه معاملات با لود کمتری روبرو شده و از این نظر رویکرد مناسبی محسوب می‌شود.

ثابت با اشاره به اینکه اگرچه ممکن است افزایش حداقل ارزش هر سفارش به ۵ میلیون تومان، در شرایط اقتصادی فعلی ورود افراد با درآمدهای پایین‌تر را سخت کند، عنوان کرد: با توجه به روند کاهش ارزش پول ملی می‌توان گفت تصمیم‌گیرنده با دوراندیشی قوانینی را وضع کرده که در آینده با تصمیمات لحظه‌ای کمتری روبرو شویم.

او اضافه کرد: تصمیم در خصوص لغو بازارگردانی اجباری برای ناشران بازار پایه نیز تصمیمی مفید و اثرگذار محسوب می‌شود.

این کارشناس با تاکید بر اینکه افزایش حجم مبنا به کارا شدن بازار پایه کمک می‌کند، اظهار داشت: با افزایش حجم مبنا در این بازار که از سوی فرابورس تصمیم‌گیری شده است موافقم، چرا که موجب می‌شود نوسان قیمت سهام در بازار پرریسک پایه به قیمت واقعی‌تری منتهی شود.

او در پایان عنوان کرد: مشکلات سامانه معاملاتی به ویژه در زمان عرضه اولیه نمونه‌ای از اثرات هجوم سفارش‌های زیاد بوده و افزایش ارزش هر سفارش با کاستن از تعداد و حجم معاملات، در این زمینه کمک‌کننده خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید