کارنامه بازار اوراق مبتنی بر کالا

در هفته دوم بهمن (منتهی به ۱۴بهمن) در بازار گواهی سپرده بورس‌کالا، نزدیک به ۳/ ۱۵میلیون ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش بیش از ۹۷۲میلیارد تومان دست به دست شد که نسبت به هفته نخست از لحاظ حجم، کاهش ۲درصدی داشت؛ اما به لحاظ ارزش افزایش ۹۲درصدی را ثبت کرد. سیمان از لحاظ حجم و سکه از لحاظ ارزش معاملات، برتر از سایر دارایی‌ها در مقام نخست ایستادند.
به گزارش «کالاخبر»، ۱۵میلیون و ۲۹۱‌هزار و ۵۳۵ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش بیش از ۹۷۲میلیارد و ۷۷تومان در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس‌کالا طی هفته گذشته دست به دست شد. ارزش معاملات هفته منتهی به ۷بهمن نیز بیش از ۵۰۷میلیارد تومان برای ۱۵میلیون و ۵۴۰‌هزار و ۶۸۵ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود. در جریان معاملات هفته گذشته، یک‌میلیون و ۷۵۲‌هزار و ۶۰۰اوراق گواهی سپرده تمام‌سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه ارزش بیش از ۴۱۹میلیارد تومانی را ثبت کرد. در این مدت همچنین ۳میلیون و ۹۰۸‌هزار و ۴۰۰گواهی ربع‌سکه به ارزش بیش از ۳۲۹میلیارد تومان دادوستد شد. اوراق مبتنی بر تمام‌سکه طلا با کسب سهم ۴۳درصدی و ربع‌سکه طلا با کسب سهم ۳۴درصدی از ارزش معاملات به ترتیب در جایگاه‌های نخست و دوم ایستادند. ربع‌سکه سهم ۲۶درصدی و تمام‌سکه سهم ۱۱درصدی از حجم معاملات داشت و به این ترتیب ربع‌سکه جایگاه دوم و تمام‌سکه جایگاه چهارم را در حجم کل بازار گواهی سپرده کالایی از آن خود کرد.

سیمان با ثبت معامله ۵میلیون و ۹۲۴‌هزار گواهی سپرده، رتبه نخست را از نظر حجم از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی نزدیک به ۸/ ۴میلیارد تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۳۹‌درصد بود و از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد. در هفته منتهی به ۱۴بهمن ۲میلیون و ۴۷۷‌هزار و ۴۳۹گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش بیش از ۶/ ۸۱میلیارد تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، با کسب سهم ۱۶درصدی از حجم و کسب سهم ۸درصدی از ارزش، جایگاه سوم را از نظر حجم و جایگاه چهارم را از نظر ارزش به خود اختصاص داد.

ارزش معاملات یک‌میلیون و ۲۱۰‌هزار و ۶۹۶گواهی سپرده شیشه نیز به ۱۳۶میلیارد تومان رسید و این دارایی توانست مقام سوم را از لحاظ ارزش بعد از تمام‌سکه و مقام چهارم را از نظر حجم بعد از سیمان، ربع‌سکه و زعفران از آن خود کند. این دارایی پایه توانست سهم ۸درصدی از حجم کل معاملات گواهی سپرده کالایی و سهم ۱۴درصدی از ارزش کل این معاملات را به خود اختصاص دهد. در هفته‌ای که گذشت معامله ۱۸‌هزار و ۳۸۱گواهی سپرده برنج به ارزش بیش از ۴/ ۱میلیارد تومان در بازار مالی بورس کالای ایران نیز به ثبت رسید. همچنین ۱۹گواهی سپرده زیره‌سبز به ارزش نزدیک به ۲/ ۳میلیون تومان دست به دست شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید