بورس جامانده از تمام بازارهای موازی

همایون دارابی با تاکید به سرمایه‌گذاری بنیادی و غیرهیجانی، گفت: بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی در کف قیمتی قرار دارد و از نیمه سال ۱۳۹۹ تاکنون تقریباً تمامی بازارها رشد کرده‌اند و بازار طلا، خودرو و مسکن به نوعی در حداکثر قیمتی خود قرار دارند؛ اما بازار سهام رشد نکرده است.

همایون دارابی، مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ضمن تاکید بر ارزندگی اکثر سهم‌ها بیان کرد: بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی در کف قیمتی قرار دارد. از نیمه سال ۱۳۹۹ تاکنون تقریباً تمامی بازارها رشد کرده‌اند و بازار طلا، خودرو و مسکن به نوعی در حداکثر قیمتی خود قرار دارند؛ اما بازار سهام رشد نکرده است. برای اشخاصی که چشم انداز مثبتی برای اقتصاد کشور متصور بوده و قائل به خرید در قیمت‌های پایین هستند شاید این روزها فرصت مناسبی برای خرید سهام باشد. مخصوصاً اگر سیاست‌های دولت به گونه‌ای باشد که سه مشکل بنیادی بازار سرمایه یعنی قیمت گذاری دستوری، نرخ بهره و نرخ ارز برطرف شود تا شرایط برای رشد بازار سرمایه فراهم شود.

دارابی با تاکید به سرمایه‌گذاری غیرهیجانی و با نگاه تحلیلی و بنیادی، گفت: به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم و اکثر شرکت‌های بزرگ بازار در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ مجامع خود را برگزار خواهند کرد و شرکت‌هایی که در گزارش‌های ۹ ماهه، سودهای خوبی محقق کرده‌اند، احتمالاً در مجامع سود مناسبی هم تقسیم می‌کنند و این موضوع بازدهی سرمایه‌گذاری در سهم‌های بنیادی را افزایش خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: گره زدن رشد بازار سرمایه به تزریق نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و نیز صندوق توسعه بازار سرمایه و حمایت این دو صندوق از سهم‌ها، منطقی نیست. با توجه به آنکه بازارگردان‌های ما هنوز چندان قوی نیستند و برای متعادل نگه داشتن بازار نیاز به کمک دارند، قانون‌گذار در قوانین خود ایجاد صندوق تثبیت و همین‌طور صندوق توسعه بازار سرمایه را لحاظ کرد تا این دو صندوق بتوانند در نقش بازارسازهای بزرگ، بازار را متعادل نگه دارند. به همین سبب نیز حدود ۱۰ سال قبل در قانون رفع موانع تولید، منابعی برای صندوق تثبیت بازار سرمایه در نظر گرفته شد که متاسفانه در دولت قبل پرداخت نشد و زمانی شروع به تزریق این منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه کردند که بازار سرمایه وضعیت نامتعادلی داشت و این دو صندوق ناچار بودند مدام اقدام به خرید کنند حال آنکه منابع این صندوق‌ها هم در سال‌های قبل تامین نشده بود!

وی افزود: بنابراین وجود صندوق تثبیت بازار سرمایه و همینطور صندوق توسعه بازار سرمایه به منظور جبران خلاء در بخش بازارگردانی بوده است. در یک اقتصاد دولتی که مالکیت بخش عمده‌ای از سهام شرکت‌ها در اختیار دولت است و سهام عدالت با ارزش بسیار بالا هم در بازار وجود دارد، در مواقعی که عرضه‌ها در بازار سهام افزایش می‌یابد، خود این بازار توان رسیدن به تعادل را ندارد. از این رو، صندوق تثبیت و صندوق توسعه بازار سرمایه تا زمانی که بازارگردان‌های ما آنقدر قدرتمند شوند که توان متعادل نگه داشتن بازار را داشته باشند، نقش خواهند داشت. اما اینکه رشد بازار سرمایه وابسته به منابع صندوق توسعه و صندوق تثبیت بازار باشد، منطقی نیست.

مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش گفت: با توجه به ساختار این دو صندوق، این صندوق‌ها در هر شرایطی الزاماً خریدار نیستند و مخصوصاً صندوق تثبیت بازار سرمایه، در شرایطی وارد بازار می‌شود که بازار کاملا نامتعادل باشد و مدت حضور این صندوق در بازار هم کوتاه مدت است و به نوعی این صندوق، ابزاری برای شرایط اضطراری است. با این تفاسیر نباید نقش این دو صندوق را در بازار آنقدر پررنگ کرد که در ذهن سهامداران رشد بازار سرمایه به منابع صندوق تثبیت و صندوق توسعه بازار وابسته باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید