رونق بازارهای سفته‌بازی با قیمت‌گذاری دستوری در صنایع بورسی

امیر جعفری گفت: قیمت‌گذاری دستوری در صنایع باعث شده است که شرکت‌ها به ارزان فروشی مجبور شوند و این یعنی فردی که سهام می‌خرد بر دارایی تحت تملک خود کنترلی ندارد که نتیجه آن نیز خروج پول و ورود آن به بازارهای سفته‌بازی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، امیر جعفری، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با علت خروج پول افراد حقیقی از بازار سرمایه به بورسان گفت: از ابتدای بهمن ماه تاکنون بیش از ۸ هزار میلیارد تومان خروج پول از سمت کدهای حقیقی را در معاملات بورس تهران شاهد بودیم.

وی به دو برش زمانی از بورس تهران که طی هفته گذشته، دو روی متفاوت از خود را به نمایش گذاشت اشاره کرد و افزود: در برش اول، بازار به دلیل شرایط تورمی ایجاد شده و رشد نرخ دلار در بازار آزاد، روندی صعودی به خود گرفته بود و تمام سرمایه‌گذاران و سهامداران بازار امیدوار بودند که با جهش قیمت ارز، بازار سرمایه هم رشد خواهد کرد. بنابراین، ورود نقدینگی و حرکت به سمت بازار سرمایه و سهام شرکت‌های کوچک و بزرگ اتفاق افتاده و شاهد بازدهی ۲۵ تا ۳۰ درصدی کل بازار بودیم.

جعفری عنوان کرد: در برش دوم نیز شاهد بازاری سرخ‌رنگ با خروج پول‌های سنگین به دلیل حواشی ایجاد شده در صنعت خودرو بودیم.

این کارشناس بازار در ادامه اظهار کرد که طی سالیان گذشته به دلیل رفتارهای دولت و سیاست‌گذاران به عنوان بازیگر اصلی بازار سهام، هر از گاهی، اتفاقاتی خاص رخ می‌دهد که به خروج پول از بورس منجر می‌شود و این درحالی است که دولت در دیگر بازارها چنین کنترلی ندارد و همین موضوع به کوچ سرمایه از بورس به بازارهای سفته‌بازی می‌انجامد.

جعفری در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد که به دلیل اتفاقات رخ داده، بورس تهران اکنون در بین بازارهای مختلف، کمترین قیمت دلاری را دارد که این موضوع و ارزندگی سهام در قیمت‌های کنونی می‌تواند دلیلی برای خرید سهام باشد اما به هرحال حواشی موجود در بازار سهام نیز در دیگر بازارها دیده نمی‌شود.

وی همچنین معتقد است در بازه زمانی سه سال گذشته از سال ۹۹ تاکنون، شرایط بازارها نشان داده است که بورس تهران از رقبای خود جامانده و این موضوع دلایل متعددی را پشت سر خود دارد که می‌توان به سیاست‌های اقتصادی نادرست و خلق‌الساعه کشور اشاره کرد. بورس به دلیل پلتفرمی که دارد بسیار سریع به این موضوعات واکنش داده و با خروج پول همراه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رفتار دولت در بورس و قیمت‌گذاری دستوری در صنایع باعث شده است که شرکت‌ها به ارزان فروشی مجبور شوند و این یعنی فردی که سهام می‌خرد بر دارایی تحت تملک خود کنترلی ندارد که نتیجه آن نیز خروج پول و ورود آن به بازارهای سفته‌بازی است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید