شوک‌‌‌های پی‌در‌پی به سهامداران

فضای مجازی روزهای عجیبی را به خود می‌بیند. اهالی بازارسرمایه در ۴۸ساعت گذشته به هر نحوی که بود انتقاد خود را نسبت به دخالت سیاستگذار در قیمت‌گذاری دستوری برخی کالاها نشان دادند. از قرار معلوم دستورالعمل شورای رقابت درخصوص تنظیم بازار خودروی سواری حواشی بسیاری را به دنبال داشته است. خبر قیمت‌گذاری و انحصاری شدن بازار خودرو در دو روز گذشته باعث شد تا فعالان اقتصادی و بورس‌بازان در فضای مجازی پیرامون این اخبار از هر دری صحبت کنند، آن‌هم در شرایطی که شاخص کل بورس میانه کانال ۵/ ۱میلیون واحد را از دست داده. برخی از کاربران دلیل وضعیت نزولی بورس را دخالت‌های گاه و بیگاه شورای رقابت در مورد عرضه خودرو در بورس‌کالا عنوان می‌‌‌کردند. درهمین راستا برخی نوشتند: «چرا سرنوشت فعالان اقتصادی باید به دست اعضای شورای رقابت دائما با تغییر و تحول منفی مواجه شود، این در حالی است که در بازارهای دیگر ردپایی از سیاستگذار دیده نمی‌شود.»
یک کاربر دیگر نیز در این مورد نوشت: «شورای رقابت  سه هفته است که بورس را به خاک سیاه نشانده اما قصه به همین جا ختم نمی‌شود و باید دید این شورا از اجرای این دستورالعمل‌ها چه منفعتی کسب می‌کند.» شاید به جرات بتوان گفت در روزهای یکشنبه و دوشنبه، کاربران اقتصادی بیشتر از هر زمان دیگری واژه‌‌‌های «مافیا» و«دلال» را در مطالب خود به کار بردند اما نکته جالب این مباحث مرتبط با یکی از هشتگ‌‌‌های پرمخاطب بود. هشتگ «شورای ضد‌رقابت» در دو روز گذشته در بین کاربران دست به دست شد تا اهالی بازارسرمایه از این طریق مجددا اعتراض خود را به گوش سیاستگذار برسانند. برخی از کاربران نیز در واکنش به اعلام خبر توقف عرضه خودرو در بورس‌کالا و ریزش ۹درصدی بورس، مطالبی را به شوخی نوشتند. در همین راستا یک کاربر نوشت: «‌احتمالا دولت شاخص بورس را با شاخص تورم اشتباه گرفته است. به همین دلیل به جای اینکه تورم را کنترل کند تا به تاخت و تاز خود ادامه ندهد، شاخص بورس را کنترل می‌کند.»

در حالی که محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در مورد اقدام شورای رقابت اعلام کرده که: «احتمالا از شورای رقابت به دیوان عالی کشور شکایت می‌‌‌کنیم» این موضوع نیز واکنش اهالی بازارسرمایه را به دنبال داشته است و برخی نوشتند: «‌سه نماینده مجلس، عضو شورای رقابت هستند و پای این مصوبه را امضا کردند از کی می‌خواهید شکایت کنید؟» التهاب از لابه‌لای انتقادات سهامداران بورسی به شدت به چشم می‌خورد. در روزهای گذشته بسیاری از سهامداران با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» تماس گرفتند و از ناامیدی و بی‌انگیزگی‌‌‌های خود برای ورود مجدد به بورس درد دل کردند. موضوع ناامیدی سرمایه‌گذاران از بورس در هفته‌های اخیر نقل محافل فعالان اقتصادی بوده است. عده‌ای از این افراد وضعیت سرمایه‌گذاران را به موش آزمایشگاهی تشبیه و در این مورد انتقادات فراوانی کردند. یک کاربر در همین رابطه نوشت:«‌در آزمایشگاه هم انقدر به موش‌ها شوک وارد نمی‌کنند که به سرمایه‌گذاران وارد می‌کنند.»

اما همه ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. در مورد«مولد‌سازی دارایی‌‌‌های مازاد» نیز حرف و حدیث زیاد است. اغلب فعالان اقتصادی در فضای مجازی در روزهای اخیر نوشتند که طرح مذکور در واقع همان دست به دست شدن اموال مازاد دولتی دربین خودشان است. در روزهای گذشته سهامداران نسبت به عقبگرد بورس از مسیر افزایشی که در پیش گرفته بود ابراز نگرانی شدیدی کردند. از نخستین واکنش بورس به حمله پهپادی به اصفهان و ریزش ۵۷هزارواحدی شاخص کل بورس گرفته تا اقدامات سرکوبگرانه سیاستگذار در مباحث مرتبط با بودجه و قیمت‌گذاری‌‌‌های دستوری. در مورد ریزش عجیب و غریب شاخص کل در واکنش به حمله پهپادی نیز یک کاربر در توصیف واکنش سهامداران و خروج آنان از بورس نوشت: «شانس آوردیم ریزپرنده بود اگر درشت‌پرنده بود معلوم نبود چه می‌‌‌شد.» برخی از کارشناسان بازارسهام نیز شوک‌های پی‌در‌پی به بورس و اهالی این بازار را روندی «تکراری و همیشگی» خواندند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید