بورس بعد از چالش خودرو

نیما میرزایی / کارشناس بازار سهام
عرضه خودرو در بورس‌کالا مسیر یک طرفه‌‌‌ای‌ است که بالاخره باید طی شود. در این میان تلاش‌‌‌های مخالفان این موضوع بیشتر شبیه سنگ‌‌‌اندازی در مسیر، به تعویق انداختن آن یا تلاش برای نگه داشتن برخی محصولات در قالب قرعه‌کشی است. واضح است که برخی افراد در این قضیه ذی‌نفع بودند اما از ابتدا مشخص بود که این موضوع در نهایت با توجه به جمع‌‌‌بندی دولت، مجلس و سازمان بورس در خصوص احقاق حقوق سهامداران رخ خواهد داد و بالاخره به آن نقطه می‌‌‌رسیم که عمده محصولات داخلی در بورس‌کالا عرضه خواهند شد. تنها نکته‌‌‌ باقی مانده در خصوص عرضه خودرو در بورس‌کالا این بود که تصمیم قاطع و نهایی را چه کسی خواهد گرفت، خبری که دوشنبه شب در خصوص عرضه تمامی خودروها در بورس‌کالا اعلام شد پیش‌‌‌دستی مجلس در این موضوع را نشان داد و احتمالا این موضوع از طریق مجلس نهایی شود.
موضوع خودرو امروز مختص صنعت خودرو نیست و چشم تمام گروه‌‌‌های بازار سرمایه به نحوه برخورد و پیگیری نهادهای تصمیم‌گیر در این موضوع دوخته شده است. حتی گروه‌‌‌های دلاری و ‌‌‌پتروپالایشی نیز از جو گروه خودرویی و اخبار ضدونقیضی که از این موضوع مخابره می‌‌‌شد متاثر بودند. بنابراین در صورت حل شدن موضوع خودرو و عرضه آن در بورس‌کالا در آینده‌‌‌ای نزدیک شاهد بهبود شرایط کلی بازار سرمایه نیز خواهیم بود و شاخص کل می‌تواند مجددا وضعیت باثبات صعودی خود را طی کند.

موضوع خودرو مشتی نمونه خروار و مثالی از عزم سازمان بورس است و رویکرد آن را در خصوص سهامداران نشان می‌دهد. می‌توان گفت سازمان بورس در موضوعات مختلف نشان داده پیگیری و سماجت لازم را جهت صیانت از حقوق سهامداران دارد و می‌توان خوش‌بین بود با حل‌‌‌وفصل موضوع خودرو هم اعتماد به نفس سازمان جهت پیگیری سایر امور بیشتر شود و هم اعتماد سهامداران به بازار سرمایه که در دو سال اخیر به شدت آسیب دیده تا حد بسیار زیادی احیا شود. وضعیت دیروز بازار کاملا متاثر از گفت‌‌‌وگوها و تصمیمات پیرامون موضوع عرضه خودرو در بورس‌کالا بود. بخش دیگری از این موضوع نیز به خروج سهامداران هیجانی که در روزهای ابتدایی هفته با اخبار مربوط به شورای رقابت از بازار سهام خارج شدند برمی‌‌‌گردد. 

در حال حاضر به جز موضوع خودرو دو ریسک بسیار مهم و تاثیرگذار در بازار سرمایه وجود دارد. یکی از آنها نرخ دلار نیمایی است و اخبار حاکی از آن است که وزن این ریسک رفته رفته در حال سبک شدن است. البته نرخ دلار نیمایی تغییر نکرده ولی وزن ارز صادراتی که عرضه می‌شود نشان می‌دهد عمده شرکت‌های دلاری ارز خود را با قیمت بالاتری می‌‌‌فروشند که این اتفاق مثبتی است و می‌تواند محرک بازار سرمایه مخصوصا در زمانی که اخبار رسمی در این خصوص منتشر شود باشد. موضوع دوم نیز مالیات بر عایدی سرمایه است که در هفته جاری عمده بندهای آن به تصویب مجلس رسید و در صورت تصویب نهایی این موضوع بسیار مهم نیز به کمک بازار خواهد آمد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید