شکاف در عرضه و تقاضای جهانی مس

افزایش تقاضای جهانی برای مس که لازمه ساخت دستگاه‌‌‌های الکترونیکی است، شکاف میان عرضه و تقاضای مس را در یک‌دهه آینده، افزایش و اهداف آب‌وهوایی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. به گزارش «کالاخبر»، مدیران و تحلیلگران فعال در صنعت مس در یک‌کنفرانس مهم صنعتی اعلام کردند که افزایش تقاضای جهانی برای مس که لازمه ساخت دستگاه‌‌‌های الکترونیکی است، شکاف میان عرضه و تقاضای مس را در یک‌دهه آینده، افزایش و اهداف آب‌وهوایی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. البته آنها به این مساله اشاره کرده‌‌‌اند که این شکاف با استخراج بیشتر مس پر خواهد شد.

این پیش‌بینی تنش‌‌‌های فزاینده را در مورد اینکه کجا و چگونه جهان می‌‌‌تواند فلزات را برای انتقال به مسیر انرژی سبز استخراج کند، آشکار می‌کند. از جمله این فلزات می‌‌‌توان به مس اشاره کرد که یکی از بهترین فلزات رسانای الکتریکی است و به صورت گسترده در موتور خودرو، باتری و سیم‌‌‌کشی‌‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جرمی ویر، مدیرعامل تجاری شرکت فلزات ترافیگورا در کنفرانس جهانی مس که بزرگ‌ترین نشست این صنعت از سال ۲۰۱۹ تاکنون است، عنوان کرد: اگر مس به اندازه کافی عرضه نشود، روند انتقال انرژی به شکل جدی کوتاه خواهد شد. طبق داده‌‌‌های منتشرشده از سوی انجمن بین‌المللی مس (ICA)، در حالی که انتظار می‌رود عرضه جهانی مس تا سال ۲۰۳۵ با جهش ۲۶درصدی به ۵/ ۳۸میلیون تن در سال برسد، احتمالا حتی با افزایش بازیافت مس، عرضه، ۷/ ۱‌درصد کمتر از تقاضا خواهد بود.

جاشوا میر از شرکت سازنده تجهیزات معدنی اسمیت، با اشاره به توافق آب‌وهوایی که مبنای اهداف قرار گرفته است، مطرح کرد: اگر افزایش عرضه مس و سایر فلزات محقق نشود، راهی برای جهان وجود ندارد که به شرایط توافق آب‌وهوایی پاریس برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای با جلوگیری افزایش دمای جهانی کمتر از ۲درجه سانتی‌‌‌گراد در طول قرن جاری عمل کند. گلدمن‌ساکس در این باره گزارش کرده است؛ تایید مقررات معادن جدید مس، به کمترین میزان در یک‌دهه گذشته رسیده است که می‌‌‌توان این موضوع را نوعی پیشگویی شوم در نظر گرفت؛ چراکه در مجموع دریافت مجوز و ساخت معادن اغلب بین ۱۰ تا ۲۰سال طول می‌‌‌کشد. گلدمن‌ساکس انتظار دارد افزایش تقاضای مس، قیمت‌ها را تا سال ۲۰۲۵ به ۱۵‌هزار دلار در هر تن برساند که ۶۷‌درصد بیشتر از قیمت‌های کنونی است.

انتظار می‌رود بیشتر تقاضای جدید از محل خودروهای الکتریکی باشد که نسبت به موتورهای احتراق داخلی در تولید نیاز بیشتری به مس دارند. در عین حال تحلیلگران هشدار داده‌‌‌اند که بدون مس کافی، تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی می‌‌‌توانند کمتر از میزان انتظار خود این ماده معدنی را به‌‌‌کار بگیرند یا حتی آلومینیوم را جایگزین آن کنند. آلومینیوم سبک‌‌‌تر و ارزان‌‌‌تر از مس است؛ اما مشکل این است که به‌راحتی از بین می‌رود و نسبت به مس شکننده‌‌‌تر است و تنها حدود ۶۰‌درصد رساناست. به گفته انجمن بین‌المللی مس، این جریان می‌‌‌تواند جایگزین قابل قبولی در برخی کاربردها از جمله سیم‌‌‌کشی برای توربین‌‌‌های بادی دریایی و برخی خودروهای الکتریکی باشد. راگ اود از گروه بی‌‌‌اچ‌‌‌پی، تصریح کرد: تقاضا برای مس وجود دارد و آنچه به صورت بالقوه بر بازار مس تاثیر می‌‌‌گذارد، کمبود عرضه است. در صورت عدم‌عرضه، شاهد جایگزین‌شدن دیگر مواد معدنی با مس خواهیم بود.

چارلر جانسون، مدیرعامل گروه تجاری انجمن آلومینیوم، به رویترز اعلام کرد که در شرایط کنونی و موقعیت پیش‌آمده، فرصت  فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای برای رشد در این بازار وجود دارد. مدیران مس اذعان کرده‌‌‌اند که استخراج معادن به نوعی با بدنامی همراه است که بخشی از آن، به دلیل نقص‌‌‌های ایمنی پیش‌آمده در گذشته است و این مسوولیت را برعهده شرکت‌ها می‌‌‌گذارد تا برای پذیرش بیشتر تلاش کنند. آندره سوگات، مدیرعامل شرکت کودلکو، که بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان است، اظهار کرد: در حال حاضر با صنعتی روبه‌‌‌رو هستیم که باید اعتماد جامعه را جلب کند. در حالی که نرخ مس بازیافتی در حال افزایش است، مدیران این صنعت بر این باورند که اقتصاد دایره‌‌‌ای واقعی که تقریبا به صورت کامل بازیافت می‌شود، احتمالا قریب‌‌‌الوقوع نخواهد بود.

گروه اوروبیس هم خبر داده است که تقریبا نیمی از کاتدهای مس این شرکت با مواد بازیافتی ساخته شده است؛ اما دهه‌‌‌ها طول می‌‌‌کشد تا میزان تولید از بازیافت مس به ۱۰۰‌درصد برسد. رولاند هرینگ، مدیرعامل گروه اوروبیس خاطرنشان کرد: حتی اگر بتوان همه چیز را جمع‌‌‌آوری کرد، بازیافت مواد معدنی، به هیچ وجه برای تقاضا کافی نخواهد بود. ما به فعالیت‌‌‌های معدنی بیشتری نیاز داریم؛ چراکه تقاضا برای مس در سال‌های آینده افزایش می‌‌‌یابد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید