پناهگاه شرکت‌ها در عصر نااطمینانی

دنیای اقتصاد : بازار جهانی طلا بار دیگر به پناهگاه شرکت‌ها تبدیل شده است. دست‌کم چهار ریسک عمده در جلوی پای سرمایه‌داران -با مقیاس مختلف سرمایه در اختیار- سبب شده است، افراد حقیقی و حقوقی برای در امان ماندن در عصر نااطمینانی، بخشی از دارایی‌های خود را به طلا تبدیل کنند. ورشکستگی بانک‌ها در آمریکا و احتمال بالای تصمیمات جدید برای نرخ بهره، پناهگاه طلا را داغ کرده است.

هر اونس طلای جهانی با تمرکز بر داده‌های تورمی آمریکا و در نتیجه عقبگرد احتمالی مقامات از سیاست‌های انقباضی در مسیر صعودی قرار گرفت. از این‌رو این فلز زرد توانست با رشد 5/ 1 درصدی خود قیمت 2031 دلار را در ساعت 15 به وقت تهران به ثبت رساند. البته ذکر این نکته ضروری است که این دارایی با عدم اطمینان اقتصادی در حال صعود است و احتمال ریزش آن پس از انتشار آمارهای تورمی و واکنش مقامات فدرال رزرو بسیار است. در این میان شاخص دلار نیز وضعیت مشابه طلا را رقم زده است.

اما تفاوت در این است که فلز زرد با عقبگرد مقامات از صعود بهره سیاستی در حال یکه‌تازی است، اما شاخص دلار با امید به پیروی کمیته فدرال رزرو در اتخاذ سیاست‌ها در حال مقاومت در کانال 101 واحدی است. عدم ثبات بازارها در روزهای اخیر سبب شده رمزارزها نیز با اندکی رشد همراه شوند، اما همچنان در کانال‌های سابق خود در حال نوسان هستند. در نتیجه بیت‌کوین و اتریوم به ترتیب قیمت 27 هزار و 694 و 1847 دلار را در بازار کریپتو به ثبت رساندند. با نوسانات اخیر دارایی‌های مذکور ارزش بازار با رشد کمی مواجه شد و به رقمی معادل 1170 میلیارد دلار رسید.

طلا چه سرنوشتی را رقم خواهد زد؟

 با توجه به روند معاملاتی اخیر طلا و رویداد‌های اقتصادی آمریکا از شروع سال 2023، این دارایی برای چندمین مرتبه در حال آماده‌سازی برای رکورد جدید خود در سال 2023 است. اما این امر نیازمند توقف یا کاهش سیاست‌های پولی از سوی فدرال رزرو است؛ زیرا با تشدید سیاست‌ها، شاخص دلار که در خلاف روند معاملاتی بازارهای جهانی است تقویت شده و از رشد آنها جلوگیری می‌کند. شواهد گویای آن است شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اخیر در مسیر نزولی خود باقی خواهد ماند. این درحالی است که این نرخ در ماه گذشته سطح 5 درصدی را به ثبت رساند و انتظارات را برای کاهش بیشتر تورم در ماه آوریل رقم می‌زند. در این میان اقتصاددانان بر این باورند که گزارش جدید مشاغل کار مبنی بر ایجاد 253 هزار شغل جدید، کاهش سرعت اقتصاد در این منطقه، دستیابی به تورم 2 درصدی تا پایان سال جاری و... احتمال تداوم عملیات ضد تورمی را افزایش می‌دهد. از این‌رو پیش‌بینی می‌شود که روند صعودی طلا تا زمانی ادامه می‌یابد که جرومی پاول طبق سخنان خود در نشست ماه گذشته از سیاست‌های انقباضی عقب‌نشینی کند. اما اگر این مقام پولی خلاف سخنان خود عمل کند، دلار جهانی بیش از پیش تقویت شده و بازارهای جهانی را به زیر می‌کشد. طبق نظر‌سنجی‌های اخیر 15 درصد از سرمایه‌گذاران معتقدند که فدرال رزرو در نشست بعدی خود بهره را 25/ 0 واحد درصد دیگر افزایش خواهد داد. اما برای درک بهتر و دقیق‌تر این موضوع باید تا زمان انتشار داده‌های تورمی آمریکا در روز‌های آتی منتظر ماند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید