نقش صندوق‌های ETF در کنترل ریسک

دنیای‌اقتصاد - عباس بیات : رصد بازار سهام در دومین‌ماه سال نشان می‌دهد که در اردیبهشت مجموعا شاخص کل با کاهش ۱/ ۱درصدی همراه بوده و شاخص هم‌‌‌وزن نیز افزایش ۰۳/ ۰درصدی را تجربه کرده است. در این بین بررسی بازدهی تعدیل‌شده صندوق‌های سهامی قابل معامله در بازار بورس و فرابورس نشان می‌دهد که از میان ۴۷صندوق ETF، ۳۹صندوق بازدهی مثبت و ۸صندوق بازدهی منفی را تجربه کرده‌‌‌اند. در مجموع عمده صندوق‌ها با مدیریت خوب و ایجاد تنوع در ترکیب پرتفوی توانسته‌‌‌اند نسبت به کلیت بازار عملکرد بهتری داشته باشند و سهامداران را از زیان سنگین حفظ کنند. این در حالی است که این صندوق‌ها با وجود بازارگردان‌‌‌های فعال ریسک نقدشوندگی را به حداقل رساندند و سرمایه‌گذاران می‌‌‌توانند به‌راحتی در هر لحظه واحدهای آنها را بدون نگرانی از صف‌شدن، خرید یا فروش کنند.

«دارا یکم»؛ سردمدار بازدهی یک‌ماهه

میانگین بازدهی یک‌ماهه صندوق‌های شاخصی 3درصد بوده که صندوق «دارا یکم» که در بازار بورس معامله می‌شود توانسته است با ثبت 14درصد بیشترین میزان رشد را در میان صندوق‌های قابل معامله در بازار بورس و فرابورس نصیب سهامداران کند. در این بین صندوق‌های سهامی «فراز» و «برلیان» که به‌‌‌ترتیب در فرابورس و بورس معامله می‌‌‌شوند، در رتبه‌‌‌های دوم و سوم قرار دارند و به‌‌‌ترتیب افزایش 13درصدی و 12درصدی داشته‌‌‌اند. در مقایسه با بازدهی منفی شاخص کل و رشد اندک هم‌‌‌وزن می‌‌‌توان گفت این سه‌صندوق نسبت به کلیت بازار عملکرد بسیار خوبی را تجربه کرده‌‌‌اند.

عملکرد ضعیف «رماس»

بررسی میزان بازدهی صندوق‌های سهامی حاکی از آن است که صندوق «رماس» که در بازار فرابورس معامله می‌شود با ثبت بازدهی منفی 15درصدی بیشترین میزان افت را در میان صندوق‌های سهامی داشته‌‌‌ است. صندوق‌های «هم‌‌‌وزن» و «ترمه» نیز که به‌‌‌ترتیب در بازار فرابورس و بورس معامله می‌‌‌شوند، در رتبه‌‌‌های بعدی قرار دارند. دو صندوق مذکور بازدهی منفی 6/ 5درصدی و 5/ 4درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کرده‌‌‌اند.

سه صندوق متعادل در اردیبهشت

با توجه به میانگین بازدهی 3درصدی صندوق‌های قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس، سه صندوقی که توانسته‌‌‌اند به‌‌‌اندازه میانگین بازدهی کسب کنند عبارتند از: «اهرم»، «ثهام» و «هیوا». هر سه این صندوق‌ها بازدهی 3درصدی را کسب کرده‌‌‌اند که عملکرد این صندوق‌ها را نه می‌‌‌توان بد توصیف کرد و نه خیلی خوب، بلکه می‌‌‌توان گفت عمدتا همگام و در جهت حرکت دیگر صندوق‌ها حرکت کرده و در حالت تعادل بوده‌اند.

«کاردان»؛ بیشترین بازدهی صندوق شاخصی

در میان صندوق‌های سهامی که همگام با شاخص کل یا هم‌‌‌وزن حرکت می‌کنند، صندوق «کاردان» با ثبت بازدهی 8/ 2درصدی بهترین عملکرد را داشته که در قیاس با بازدهی منفی 1/ 1درصدی شاخص کل عملکرد قابل قبولی را از خود به ثبت رسانده است. کمترین میزان نیز مربوط به «هم‌‌‌وزن» است که با کاهش 6/ 5درصدی بدترین عملکرد را در میان صندوق‌های شاخصی کسب کرده است.

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری با صندوق‌ها

همان‌طور که آمارها نشان می‌دهد عمده صندوق‌ها در مدت یک‌ماه اردیبهشت با رشد هرچند اندک همراه بوده‌‌‌اند، آن‌‌‌هم در شرایطی که شاخص کل و هم‌‌‌وزن وضعیت خوبی را پشت‌‌‌سر نگذاشته‌‌‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی می‌‌‌توانند حتی در شرایط کاهشی، سهامداران را از زیان حفظ کنند. این در حالی است که با توجه به بازارگردان‌‌‌های فعال بر صندوق‌های سهامی، ریسک نقدشوندگی و صف خرید و فروش در این صندوق‌ها وجود ندارد و در 90درصد اوقات به‌راحتی واحد‌‌‌های این صندوق‌ها را می‌توان خرید و فروش کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید