توقف بهره امکان‌پذیر است؟

دنیای اقتصاد : در آغاز هفته معاملاتی جدید در روز گذشته هر اونس طلای جهانی با رشد یک درصدی در مسیر صعودی قرار گرفت. از این‌رو این دارایی محبوب توانست رقم ۱۹۷۷ دلار را در ساعت ۱۶ به وقت تهران در بازار جهانی به ثبت برساند. شواهد گویای آن است که فلز زرد همزمان با روند نزولی شاخص دلار سعی در بازگشت به کانال ۲هزار دلاری است. اما عقبگرد دلار جهانی متاثر از چه عواملی است؟ در پاسخ به این سوال باید نگاهی به شرایط فعلی اقتصاد ایالات‌متحده انداخت. جدال دولت و مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه، ورشکستگی بانک‌ها و در نتیجه احتمال ادغام آنها، سطوح قوی تورم هسته و... نوسانات اخیر بازارهای جهانی و بی‌ثباتی آنها را به دنبال داشته است. در این بحبوحه اقتصاددانان ارشد بازارها معتقدند که کمیته بازار باز فدرال رزرو در نشست بعدی خود در چهارشنبه هفته جاری، صعود بهره را متوقف خواهد کرد. در همین راستا آنها اعلام کردند که مقامات این نهاد قصد دارند تا اواخر سال جاری در مجموع بهره را ۵/ ۰ واحد درصد دیگر افزایش دهند و پس از آن به عملیات ضد تورمی خود پایان دهند.

سایه روشن بحران بدهی در آمریکا
بررسی‌های به عمل آمده در حوزه اقتصادی آمریکا حاکی از آن است که چالش‌ها بر سر افزایش سقف بدهی ادامه دارد. از این‌رو برخی از اقتصاددانان با استناد به سخنان یلن اعلام کردند که با توجه به بحران پرداخت بدهی در این منطقه، فدرال رزرو باید بهره را بیش از پیش افزایش دهد تا بتواند اندکی شرایط فعلی را بهبود بخشد. این امر مهم در گزارش «دنیای اقتصاد» مورد بررسی قرار گرفت. در این گزارش آمده است: جنت یلن، وزیر خزانه‌داری برای چندمین بار این موضوع را یادآور شد که عدم افزایش سقف بدهی سبب خواهد شد تا برای پرداخت بدهی‌هایی که دولت از قبل داشته است، با کمبود نقدینگی مواجه شود. شواهد گویای آن است که وزارت خزانه‌داری قادر به جلوگیری از اتمام فضای استقراضی دولت آمریکا نیست و نقدینگی آن به پایین‌ترین حد از سال ۲۰۲۱ رسیده است.» این موضوع این سیگنال را به اقتصاددانان می‌دهد که عدم توافق بایدن با مک‌کارتی تبعات نامطلوبی را به همراه خواهد داشت. با توجه به عوامل ذکر شده به نظر می‌رسد که فدرال رزرو با اتخاذ دوباره سیاست‌های انقباضی دو مزیت را به دنبال خواهد داشت. این عملکرد در وهله اول می‌تواند به مبارزه با تورم به خصوص تورم هسته بپردازد و آن را از سطح ۵/ ۵ درصدی به مسیر نزولی هدایت کند. از سوی دیگر صعود نرخ بهره می‌تواند درآمدهای دولت از فروش اوراق را با افزایش مواجه کند و منابع بیشتری را به خود جذب کند. اما آیا این امر امکان‌پذیر است؟

مسیریابی جدید فدرال رزرو
با توجه به مطالب فوق در خصوص اتخاذ سیاست‌های پولی، برخی از اقتصاددانان بر این‌باورند که افزایش سیاست‌های انقباضی می‌تواند اقتصاد این منطقه را به رکود نزدیک کند. از این‌رو پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که جرمی پاول در نشست بعدی خود نرخ بهره را ثابت نگه دارد و آن را تا پایان سال ۲۰۲۳ در حوالی ۶ درصد متوقف کند. با عملکرد احتمالی این نهاد شاخص دلار در روز گذشته واکنش منفی خود را اعلام کرد و با سرعت کمتری افزایش یافت. از این رو این شاخص در ساعت مذکور توانست عدد ۲۰/ ۱۰۳ واحد را به ثبت رساند. دلار جهانی با نوسان در کانال مذکور سبب شد طلا نیز در حوالی ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ دلار به نوسان بپردازد. علاوه بر بازار طلا، روند معاملاتی بازار کریپتو نشان می‌دهد که بیت‌کوین و اتریوم نیز اندکی افزایش قیمت یافتند. داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که بیت‌کوین در ساعت ذکر شده توانست بار دیگر کانال ۲۷ هزار دلاری را حفظ کند. به نظر می‌رسد که اتفاقات اخیر در اقتصاد آمریکا عقبگرد فدرال رزرو از اعمال سیاست‌های انقباضی را به دنبال خواهد داشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید