آینده روی‏‏‌سازها در ۱۴۰۲

دنیای‌اقتصاد - علی قاسمی : گروه فلزات اساسی، جزو گروه‌‌‌هایی است که به‌واسطه عقب‌ماندن شاخص کل از شاخص هم‌‌‌وزن، پتانسیل زیادی برای رشد در بازار سرمایه دارد. علاوه بر فولادی‌‌‌ها، گروه سرب و روی نیز شرایط منحصربه‌فردی دارد و در صورتی که مشکل خاک این صنعت برطرف شود، بازار سهام شاهد بازدهی خوبی برای سهامداران سرب و روی خواهد بود. با توجه به اینکه نرخ جهانی روی در منطقه متعادلی نسبت به اوج خود قرار دارد، به نظر می‌رسد به‌طور میانگین قیمت جهانی روی طی سال‌جاری در محدوده ۳هزار دلار به‌ازای هر تن تثبیت شود. همچنین نرخ دلار بازدهی بسیار خوبی را به ثبت رسانده است.
یکی از گزارش‌‌‌های ماهانه خوب صنایع دلاری، گزارش‌‌‌های مربوط به صنعت سرب و روی است؛ به‌طوری که در فروردین‌ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته درآمد شرکت‌های این صنعت دو تا سه‌برابر شده است. یکی از نکات قابل‌توجه در گزارش‌‌‌های ماهانه صنعت، افزایش میزان فروش داخلی به‌خصوص فروش صادراتی است. کارخانه‌‌‌های این صنعت، معمولا موجودی‌‌‌های ارزان‌قیمت بسیار خوبی دارند که در صورت عرضه در بازار می‌‌‌توانند حاشیه سود زیادی ایجاد کنند. در حال حاضر با افزایش نرخ دلار، نرخ فروش محصولات شمش روی و سرب نیز به‌شدت افزایش یافته است و احتمالا روند صعودی نرخ فروش محصولات ادامه‌‌‌دار خواهد بود. یکی از دلایل بهبود نرخ فروش، متعادل‌شدن نرخ جهانی روی در ادامه سال و افزایش نرخ ارز خواهد بود. در صورتی که این سناریو محقق شود، احتمالا تا پایان سال، عرضه محصولات شمش روی و سرب بیشتر می‌شود و انتظار می‌رود، تا قبل از زمستان و قطعی گاز موجودی این شرکت‌ها بهبود یابد.


ذخایر روی جهان
ذخایر روی جهان، تقریبا معادل 250میلیون تن و ذخایر روی ایران حدود 12میلیون تن است. استرالیا با 68میلیون تن دارای بیشترین ذخایر روی در جهان است و چین با 44میلیون تن ذخیره روی در رتبه دوم قرار دارد. ایران نیز از نظر ذخایر روی، پس از مکزیک، روسیه و پرو در رتبه پنجم قرار دارد. کل استخراج روی در جهان 6/ 12میلیون تن است که ایران تنها با 33/ 0میلیون تن جزو کشورهایی است که با وجود برخورداری از ذخایر بالای این فلز، استخراج بسیار کمی دارد. همچنین ایران با سهم 2درصدی از تولید روی، سهم بسیار پایینی در تولید این محصول داشته است. چین، با تولید بیش از 5میلیون و 700هزار تن، بزرگ‌ترین تولیدکننده روی در جهان است. با وجود اینکه استرالیا بیشترین ذخایر روی را در جهان دارد، تولید روی در آن تنها 496هزار تن است.

با توجه به اینکه کاربرد روی در جهان در حال گسترش و این صنعت همواره با تقاضای بسیار خوبی روبه‌روست، میزان تولید این محصول در دنیا با شیب ملایمی در حال افزایش است و کارشناسان معتقدند که این روند رو به رشد ادامه‌‌‌دار خواهد بود. روند تولید روی در جهان نشان می‌دهد که میزان تولید این محصول از 10میلیون و 400هزار تن در سال 2004 به 13میلیون و 700تن در سال 2020رسیده است.

روی‌‌‌سازهای ایرانی
معادن سرب و روی ایران در سه منطقه انگوران، ایرانکوه و مهدی‌آباد واقع شده‌اند. معدن مهدی‌آباد در حال بهره‌‌‌برداری است و در صورت بهره‌‌‌برداری اتفاقاتی بسیار خوبی در انتظار این صنعت خواهد بود. شرکت‌های «فاسمین»، «کیمیا»، «فسرب»، «فرآور» و «زنگان» از معدن انگوران و «باما» و «فروی» از معدن ایرانکوه برای خاک خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این «کبافق» نیز در منطقه معدن مهدی‌آباد واقع شده است. در حال حاضر معدن انگوران، با ذخیره احتمالی 13میلیون تن و با عیار 25 تا 30درصد و معدن ایرانکوه، با ذخیره 10میلیون تن و عیار 11درصد مهم‌ترین معادن این فلز باارزش در ایران هستند. علاوه بر این، ظرفیت استفاده‌نشده در این صنعت بسیار بالاست و تا وقتی که مشکلات خاک و معادن سرب و روی در ایران رفع نشود، این ظرفیت‌‌‌ها خالی باقی خواهند ماند. اکنون، ظرفیت اسمی تولید روی در کل کشور، 474هزار تن و تولید واقعی شمش روی نزدیک به 208هزار تن در سال است. ظرفیت استفاده‌نشده در صنعت سرب بسیار بالاتر بوده و 82درصد از کل ظرفیت اسمی خالی باقی مانده است. ظرفیت اسمی سرب در کشور، یک‌میلیون تن است که در حال حاضر تنها 186هزار تن سرب در کشور به تولید می‌‌‌رسد. یکی از دلایلی که موجب شده است ظرفیت‌‌‌های خالی بلااستفاده باقی بمانند، محدودیت ماده معدنی است؛ چرا که عیار خاک ایران به‌شدت در حال کاهش بوده و معادن رو به اتمام هستند. همچنین ظرفیت‌‌‌‌‌‌های اعلامی چندان واقعی نیستند و صنعت بازیافت نیز در کشور توسعه چندانی نیافته است. به لحاظ صادراتی نیز ارزش دلاری صادرات شمش سرب نسبت به سایر محصولات بالاتر است و پس از آن کنسانتره روی، سهم خوبی از صادرات را به خود اختصاص داده است. کنسانتره سرب پس از این دو محصول ارزش دلاری صادراتی دارد. سرانه مصرف روی در جهان بسیار بالاتر و فاصله آن با ایران حدود 3/ 1کیلوگرم به ازای هر نفر است. مصرف سرانه سرب در ایران نیز به ازای هر نفر اختلاف 6/ 0کیلوگرمی نسبت به جهان دارد.

درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال 1401، حدود 810میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل از آن، 41درصد رشد داشته است.

با این حال، به دلیل تورم بالا بهای تمام‌شده این صنعت بیش از 48درصد رشد داشته و سود ناخالص این شرکت تنها 6درصد افزایش یافته است. در نتیجه این موضوع به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی حاشیه سود ناخالص این شرکت کاهش چشمگیری داشته است. سود عملیاتی نیز به دلیل سود ناشی از تسعیر ارز، بیش از 180درصد افزایش یافته است. با این حال، سود خالص نیز 163درصد با رشد همراه شده است که این رشد سود ممکن است تکرار نشود.

ارزش‌گذاری نسبی صنعت روی
نسبت‌‌‌های ارزش‌گذاری در صنعت سرب و روی نشان می‌دهد که این صنعت با وجود رشد سودآوری احتمالی که در سال‌جاری تجربه خواهد کرد، رشد بسیار خوبی را به لحاظ قیمتی تجربه کرده است؛ چرا که نسبت قیمت به سود محقق‌شده اعداد بسیار بالایی را به خود دیده و از میانگین تاریخی خود فاصله گرفته است. با این حال نسبت قیمت به سود آینده‌‌‌نگر سهام تولیدکنندگان روی نیز بسیار بالاست. آمارها نشان می‌دهد که تنها نماد «فروی» با ضریب قیمت به سود مناسب و اختلاف بالا با میانگین تاریخی خود ارزنده‌تر از سایر نمادهای موجود در این صنعت است. این پیش‌بینی سودآوری با فرض دلار 40هزار تومانی و شمش روی 3هزار دلاری به ازای هر تن صورت گرفته است. از این‌رو انتظار می‌رود، در صورتی که نرخ دلار افزایش قابل‌توجهی داشته باشد یا نرخ جهانی روی از حال تعادل فعلی خارج شود، تغییرات سودآوری شدیدتر شود و دیدگاه‌‌‌ها نسبت به ارزندگی سهام شرکت‌های این صنعت تغییر کند. اما با توجه به شرایط اقتصادی جهان، قیمت کامودیتی‌‌‌ها در محدوده مناسبی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود، نرخ دلار نیز در محدوده فعلی که نه‌ چندان خوش‌بینانه و نه چندان بدبینانه است، تثبیت شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید