وزن‏‏‏‏‏‌کشی متغیرها در بورس

دنیای‌اقتصاد – علی عبدالمحمدی : بورس تهران پس از تجربه دو روز منفی در ابتدای هفته‌جاری، بار دیگر در جریان دادوستدهای روز دوشنبه با سبزپوشی نماگرها به‌کار خود خاتمه داد. شاخص‌کل بورس تهران در دو روز ابتدایی هفته‌جاری، با کاهش ارتفاع ۷۹/ ۳‌درصدی همراه شده‌بود و شاخص هم‌‌‌‌‌‌وزن نیز ۸۵/ ۴‌درصد افت را ثبت کرده بود. افت روز یکشنبه بورس تهران، سنگین‌‌‌‌‌‌ترین افت دو هفته اخیر بورس تهران بود که از ریسک سیاسی تنش مرزی ایران و افغانستان در مرزهای شرقی کشور نشات‌گرفته بود و برای یک روز جریان معاملات تالار شیشه‌ای را تحت‌تاثیر قرار داد. فشار فروش ناشی از این ماجرا به‌گونه‌ای بود که سبب شد در روز یکشنبه نماگر هم‌‌‌‌‌‌وزن بورس افت ۳۸/ ۳‌درصدی را ثبت کند، اما در روز دوشنبه مجددا شاهد فروکش‌‌‌‌‌‌کردن هیجان معاملاتی سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران عجول و دست به ماشه بورس تهران بودیم تا دوباره صحنه معاملات سهام رنگ و بوی منطقی‌‌‌‌‌‌تری به خود بگیرد. در روز گذشته شاخص‌کل بورس تهران با رشد ۸۱/ ۰‌درصدی همراه شد. همچنین در این روز نماگر هم‌‌‌‌‌‌وزن نیز به مدد رشد قیمتی در نمادهای کوچک بازار جهش ۱۴/ ۱‌درصدی داشت. شاخص‌کل فرابورس نیز که وضعیت قیمت‌ها در بازار فرابورس را نشان می‌دهد، با رشد ۰۴/ ۱‌درصدی همراه شد.
نمای بازار در روز گذشته
در دقایق پایانی معاملات روز یکشنبه شاهد تحرکات مثبت در برخی از نمادهای شاخص‌‌‌‌‌‌ساز بازار بودیم، به‌گونه‌ای که با جمع‌آوری صفوف فروش در برخی از نمادهای بزرگ بازار، موجبات رشد شاخص‌کل بورس از کف روزانه ثبت‌‌‌‌‌‌شده خود را فراهم کرد. همین موضوع باعث شد تا سهامداران بورس تهران، معاملات روز دوشنبه را با امیدواری آغاز کنند. از آغازین دقایق معاملات روز دوشنبه مشخص بود که بازار بعد از فروکش‌‌‌‌‌‌کردن تب و هیجان ناشی از ریسک سیاسی، تمایلات صعودی در بطن و متن خود دارد. ارزش چندبرابری صف‌‌‌‌‌‌های خرید نسبت به صفوف فروش در پیش‌‌‌‌‌‌گشایش نیز تاییدی بر این مدعا بود. به هر روی هر سه شاخص اصلی بازار سهام در روز گذشته با رشد نسبت به‌روز قبلی مواجه شدند و شاخص‌کل بورس تهران نیز مجددا برای حمله به سطح روانی ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار‌واحدی گام برداشت. باید دید که در ادامه هفته واکنش شاخص‌کل به این محدوده چه خواهد بود. شاخص‌کل در سال‌جاری ۳‌بار از این ناحیه مهم و روانی عبور کرده و پس از اتراق کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت در بالای این محدوده، مجددا این سطح را از دست داده‌است. به‌طور کلی می‌توان گفت که به دلیل کمبود محرک رشد در مقطع فعلی و کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت در بورس تهران، بازار به نوسان در محدوده‌‌‌‌‌‌های فعلی و دست به‌دست‌شدن سهام نیاز دارد تا سهم‌‌‌‌‌‌ها کف‌‌‌‌‌‌سازی کنند. در بلندمدت می‌توان درایورهای متعددی که می‌توانند به‌عنوان پیشران در بازار سهام عمل کنند را فهرست کرد، اما فعلا محرک‌های کوتاه‌‌‌‌‌‌مدتی تحریک‌‌‌‌‌‌کننده قیمت سهام در وضعیت آتش‌‌‌‌‌‌بس به‌سر می‌برند. به‌علاوه بعد از رشدهای ماه‌های اخیر، لزوم استراحت و تنفس قیمتی در بسیاری از سهم‌‌‌‌‌‌ها و صنایع بورس تهران احساس می‌شد و حتی لازم بود تا قیمت برخی از سهم‌‌‌‌‌‌ها با اصلاح قیمتی به محدوده‌‌‌‌‌‌هایی برسد که مجددا برای سهامداران جذابیت ایجاد کند.

نمود اخبار سیاسی در بورس
همچنین با ورود پادشاه عمان به تهران و گمانه‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌هایی که درخصوص اخبار سیاسی مثبت در فضای کشور شکل‌‌‌‌‌‌گرفته است، قیمت دلار در بازار آزاد به نوسان محدود خود در دو کانال ۵۱ و ۵۲‌هزار‌تومانی ادامه می‌دهد. از لحظه انتشار خبر سفر پادشاه عمان به ایران، برخی اخبار غیرموثق اشاره به این موضوع داشته‌اند که این موضوع نشان از نزدیک‌‌‌‌‌‌بودن احیای احتمالی برجام دارد. برخی نیز پادشاه عمان را حامل پیام آمریکا برای ایران دانستند. همچنین در روزهای اخیر اخبار مثبتی درخصوص از سرگیری مجدد روابط دیپلماتیک ایران و مصر مخابره شده که نشان می‌دهد بعد از توافق ایران و عربستان، این کشور آفریقایی نیز سودای عادی‌‌‌‌‌‌سازی روابط با ایران را دارد. آنچه که پیداست اینکه اخبار منتشرشده در مقطع فعلی، از قدرت لازم برای حبس قیمت دلار در کانال‌های مذکور و حتی در صورت اطمینان از حصول توافق یا دستیابی به یک توافق جدی، قدرت شیفت دلار به کانال‌های پایین‌تر را دارند. به‌نظر می‌رسد بعد از شناسایی سودی که در میانه‌‌‌‌‌‌های ماه اردیبهشت از سوی برخی از معامله‌گران در بورس تهران صورت‌گرفت، بسیاری از سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران، تحولات سیاسی کشور را با عینک تیزبینی رصد می‌کنند تا در زمانی مناسب، تصمیمی منطقی و بهینه درباره پورتفوی معاملاتی خود اتخاذ کنند. بورس تهران نیز مطمئنا به‌دقت نظاره‌‌‌‌‌‌گر تحولات سیاسی و اخبار منتشرشده در این زمینه خواهد بود تا در تعیین جهت حرکت و مسیر آتی به این مفروضات وزن بدهد.

محرک‌های بازار
با این اوصاف اما نمی‌توان از محرک‌های بازار سهام در بلندمدت غافل شد. بازار سرمایه در ادامه مسیر معاملاتی خرداد و تیرماه از ناحیه مجامع شرکت‌ها و تقسیم سودهای نقدی در این مجامع، به‌عنوان انگیزه‌ای برای ترغیب معامله‌گران برای خرید سهام استفاده خواهد کرد. به‌علاوه با توجه به تورم مزمنی که در بطن اقتصاد کشور حکمفرماست، بازار سهام به‌عنوان یکی از بازارهای دارایی که پتانسیل و توانایی حفظ ارزش پول سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران را دارد، در ادامه سال‌مطمئنا با استقبال از سوی پول‌های سرگردان موجود در اقتصاد مواجه خواهد شد. به‌علاوه با توجه به اینکه تا اوایل تابستان سال‌گذشته که رشد پایه‌پولی تا حدودی کنترل شده‌بود و بعد از آن با توجه به کسری‌بودجه، کنترل افسار کل‌‌‌‌‌‌های پولی از دست دولت در رفت، می‌توان این‌چنین نتیجه‌‌‌‌‌‌گیری کرد که نمود کسری‌بودجه دولت در نیمه دوم سال‌در آمارهای پولی عیان و نمایان می‌شود و ایجاد توان خرید بیشتر در اقتصاد، خود را به‌صورت اضافه تقاضا در انواع بازارهای دارایی نشان می‌دهد و این موضوع موجبات ایجاد یک سیکل صعودی در بازارها در سال‌های مختلف را فراهم می‌کند. مصداق‌بارز این قضیه را در معاملات سال‌گذشته بازارهای دارایی در نیمه دوم سال‌گذشته شاهد بودیم که به دلیل کسری‌بودجه دولت و تشدید اثرات آن در نیمه دوم سال، تقاضای خروج سرمایه را در کشور تشدید کرد و موجب شد بازارها با رشدهای افسارگسیخته‌‌‌‌‌‌ای همراه شوند. بورس تهران نیز اگرچه در استارت صعود خود و تعدیل با متغیرهای اقتصاد کلان تاخیر داشت، اما توانست از ابتدای اسفند با رشد‌‌‌‌‌‌های مستمر، جاماندگی خود نسبت به سایر بازارها را تا حدودی جبران کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید