قدرت نمایی فلزی در فوریه

دنیای اقتصاد: اولین هفته کامل ماه فوریه، روزهای خوبی برای طلا داشت. فلز زرد در نیمه دوم هفته گذشته شاهد تعدیل روند رشد خود بود، با این همه، همچنان قوی ماند. اونس طلا که جمعه دو هفته پیش روی قیمت 1210 دلار ایستاده بود، هفته گذشته را عمدتا در محدوده‌های 1220 و 1230 دلار گذراند. اونس که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1235 و 1233 دلار ایستاده بود، چهارشنبه بهای 1241 دلار را تجربه کرد. روز پنج‌شنبه قیمت 1228 دلار ثبت و روز جمعه هم با قیمت 1224 دلار آغاز شد. بهایی که تا ساعت 7 عصر روز گذشته برای اونس رقم خورد، 1230 دلار بود گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت هفته گذشته نهایی شده باشد.

 

جهش تا محدوده 1240

جهش روز چهارشنبه اونس تا اوج 3 ماهه عمدتا ناشی از افزایش خریدهای فنی بود. اونس طلا در هفته‌های گذشته وضعیت خوبی داشته و این باعث شده تحلیلگران فنی به روند آن امید داشته باشند. نقره هم در سومین روز کاری هفته همراه طلا رشد کرد. یک دلیل دیگر رشد فلز زرد در روز چهارشنبه، ادامه تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن به‌دلیل افزایش نگرانی‌ها درباره انتخابات آینده اروپا بود. احتمال به قدرت رسیدن پوپولیست‌های راست‌گرای افراطی در برخی کشورها مانند فرانسه وجود دارد. شاخص دلار در این روز رشد بسیار اندکی داشت که نتوانست چندان روند طلا را متاثر کند. دیگر عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها یعنی بهای نفت خام روز چهارشنبه با افت روبه‌رو بود. این افت هم باید به ضرر طلا تمام می‌شد، اما افزایشی‌های فنی بازار توانستند اونس را تا قیمت 1241 دلار بالا ببرند. به این ترتیب اونس در میانه هفته اول فوریه به میانه کانال 1200 دلار نزدیک شد، ولی پنج‌شنبه روز تعدیل بود.

 

تعدیل اوج سه ماهه

با توجه به ثبت رکوردی تازه برای قیمت اونس در روز چهارشنبه، تعدیل روند در روز پنج‌شنبه عجیب نبود. اونس دراین روز اولا تحت‌فشار سودگیری معامله‌گران و دوما رشد شاخص دلار قرار داشت. شاخص دلار که چهارشنبه روی عدد 28/ 100 واحد ایستاده بود، پنج‌شنبه تا عدد 65/ 100 واحد بالا رفت. به این ترتیب تمام کالاها از جمله طلا تحت فشار رشد ارزش پول آمریکا قرار گرفتند. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز پنج‌شنبه خود نوشت که بازارهای جهانی در هفته گذشته شاهد کاهش معاملات بودند. پنج‌شنبه همزمان با رشد شاخص دلار، بهای نفت با رشد خود کمی به طلا کمک کرد. دلار باید نفت را هم تحت فشار می‌گذاشت، ولی با پایان موقعیت فروش برخی از معامله‌گران بازار انرژی، طلای سیاه هم رشد کرد. نفت نیز در ماه‌های گذشته شاهد ترمیم چهره فنی خود بوده است.

 

روز آخر

اونس طلا روز جمعه را با قیمت 1224 دلار آغاز کرد که نشان می‌داد، عوامل افزایشی و کاهشی هر دو همچنان مشغول اثرگذاری هستند. صبح روز گذشته شاخص دلار رشد داشت که طلا را تحت فشار گذاشت با این همه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن هم ادامه داشت. یکی از مهم‌ترین دلایل همیشگی خرید طلا به‌عنوان پناهگاه سرمایه، نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی است و حالا که در آمریکا دونالد ترامپ به قدرت رسیده و در اروپا احتمال به قدرت رسیدن پوپولیست‌ها مطرح است، قوی ماندن فلز زرد جای تعجب ندارد. روز جمعه بازارهای جهانی به صحبت‌های روز پنج‌شنبه ترامپ توجه داشتند که گفته بود به‌زودی برنامه‌های کاهش مالیات را ارائه خواهد داد. این امر به رشد بازارهای سهام آمریکا در روز پنج‌شنبه کمک کرد تا بازارهای آسیایی روز جمعه رشد کنند. دلیل دیگر رشد بورس‌های آسیاسی انتشار داده‌های خوب از اقتصاد چین بود. بازارهای اروپایی هم با دلایل مشابهی رشد کردند. رشد بورس باعث خروج بخشی از سرمایه‌های بازار طلا شد، ولی خرید طلا نیز از سوی دسته‌ای ادامه پیدا کرد.

 

رشد متعادل

درحالی‌که قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون حدود 8 درصد افزایش یافته است، یک استراتژیست بین‌المللی پیش‌بینی کرده که قیمت طلا در سال 2017 میلادی با افزایش متعادلی روبه‌رو خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، قیمت طلا در مدت مشابه سال 2016 میلادی با افزایش 12 درصدی روبه‌رو شده بود. بر اساس این گزارش جورج میلینگ استنلی، استراتژیست ارشد موسسه «گلوبال ادوایزر» می‌گوید: «پیش‌بینی می‌کنم قیمت طلا در سال جاری میلادی با افزایش نسبی روبه‌رو شود و بار دیگر به رکوردهایی که سال گذشته ثبت کرده، دست خواهد یافت.» او می‌افزاید: «فکر می‌کنم قیمت طلا در سال 2016 میلادی با نوسانات شدیدی روبه‌رو شد و در اواخر سال گذشته تا حد زیادی اصلاح شد. ولی قیمت طلا در ماه دسامبر 2016 نسبت به 2015 میلادی بیش از 100 دلار افزایش یافته بود.» این تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: «تصور می‌کنم که روند صعودی قیمت طلا در شرایط کنونی ادامه خواهد یافت و قیمت این فلز زرد به‌زودی به سطح 1350 دلار در هر اونس خواهد رسید. ادامه نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به اوضاع سیاسی اروپا و آمریکا می‌تواند موجب فشار زیادی بر شاخص سهام شده و تقاضا برای طلا را افزایش دهد.» استنلی معتقد است: «یک عامل مهم که به نفع قیمت طلا خواهد بود، این است که سرمایه‌گذاران دیدگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت جدید آمریکا خواهند داشت. در شرایط کنونی بازارهای بین‌المللی منتظر تحولات سیاسی و اقتصادی در اروپا و آمریکا است. با توجه به ریسک‌های سیاسی موجود در جهان، بعید به‌نظر می‌رسد که فدرال رزرو آمریکا بتواند به هدف خود برای افزایش 3 بار نرخ بهره دست یابد. بی‌شک طی ماه‌های آینده نرخ بهره واقعی مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت جهانی طلا خواهد بود. حتی اگر فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد، به‌نظر می‌رسد نرخ بهره‌های واقعی هنوز منفی است. بنابراین روند صعودی قیمت جهانی طلا احتمالا تا پایان امسال ادامه خواهد یافت.»


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید