بورس پشت در تقاضای ارزی

دنیای اقتصاد : بازار سهام در دومین روز معاملاتی خود، مسیر افزایشی را ادامه نداد و با کاهش ۰.۳۹درصدی، بازدهی بورس تهران از ابتدای سال به محدوده ۷درصد رسید. به این ترتیب شاخص مجددا از سطح روانی ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی فاصله گرفت. از سوی دیگر با توجه به بازدهی بازارهای موازی، شاخص در صورتی که نتواند رشد کند می‌تواند وضعیت رکودی جدیدی را به ثبت برساند. با‌این‌حال، در اثر رخنه رکود به طور پیوسته، وضعیت بازار سهام به سمتی حرکت کرده که از ابتدای زمستان فروشندگان بیشتری ترغیب به عرضه سهام شده‌اند و همین مساله منجر به بروز نشانه‌های تداخل عرضه و تقاضا و تشدید نوسانات در هفته‌های اخیر شده است. با توجه به اینکه بخشی از منابعی که اخیرا به بازار جذب شده‌اند صرفا ماهیت کوتاه‌مدت و سفته‌بازانه دارند و برای انتفاع از سود کوتاه‌مدت به بورس آمده‌اند، احتمال اصلاح قیمت‌ها در صورت از دست رفتن قدرت روند صعودی را مسجل‌تر می‌کند. به‌ویژه اینکه عوامل موثر بر سود شرکت‌ها که شامل نرخ ارز و قیمت‌های جهانی کالا می‌شود، اکنون با چشم‌انداز مبهمی مواجه است.
یکی از پرسش‌های مهمی که در خصوص عدم رونق بورس و به تعویق افتادن آن مطرح می‌شود، این است که چرا با وجود رشد قیمت‌ ارز در بازار آزاد، بازار سهام نتوانسته خود را با این مسیر همگام کند. مطالعه روند تاریخی رشد قیمت دلار به عنوان یک متغیر مهم اقتصادی طی چند سال گذشته نشان می‌دهد که دلار تحت تاثیر یک الگوی کمابیش ثابت افزایشی در فصل زمستان بوده است. امسال نیز رفتار ارز مطابق با همین الگو شکل گرفته است. از ابتدای دی‌ماه دلار رشد ۱۰.۷۲درصدی را ثبت کرده اما شاخص سهام مسیری متفاوت از متغیر مذکور را در پیش گرفته است. شاخص کل بورس از ابتدای زمستان با کسب بازدهی منفی ۵.۳۵درصدی نشان داد که دنباله‌رو ارز نبوده است. با این وجود از منظر بنیادی در سطوح جذابی قرار داشته و پتانسیل رشد در آن دیده می‌شد. رفتار متفاوت سهامداران در مقایسه با سرمایه‌گذاران بازارهای رقیب نشان می‌دهد سیاستگذاری‌های اقتصادی در راستای کنترل انتظارات تورمی، سرمایه‌گذاران را با تردیدهای فراوانی مواجه کرده است.

یعنی جایی که چشم‌انداز افزایشی برای ارز تصور شده، سیگنال‌های دستوری از سوی سیاستگذار مانع از احتمال محقق شدن سناریوی قطعی در مورد تداوم روند افزایشی نرخ ارز شده است. بنابراین سرمایه‌گذاران با مدنظر قرار ندادن تحولات ارزی، ترجیح دادند با احتیاط بیشتری وارد تالار شیشه‌ای شوند یا اینکه حضور طولانی‌مدتی در بازار نداشته باشند. این موضوع خود را در واگرایی شاخص‌های سهامی نیز نشان داده است. در واقع اقبال سرمایه‌گذاران به سمت نمادهای کوچک و متوسط بستر را برای معاملات سفته‌بازانه فراهم کرده است. از این‌رو در اکثر روزها شاخص هموزن برخلاف شاخص کل حرکت کرده است. به این ترتیب مشخص می‌شود که نقش سیاستگذار تا چه میزان در روند بازارها اثرگذار است. به طور معمول بازار سهام همسو با بازارهای دیگر هرچند با تاخیر حرکت می‌کند. اما امسال وضعیت متفاوت است و بازار سهام در این روزها که بازارهای رقیب سیگنال‌ افزایشی مخابره می‌کنند، با احتیاطی مضاعف نظاره‌گر بازارهای دیگر است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید