نیمه پر و خالی بورس

دنیای‌اقتصاد-عاطفه چوپان : شاخص‌کل بورس و اوراق‌بهادار و همچنین شاخص‌کل هم‌وزن روز گذشته بعد از چهار روز معاملاتی متوالی بالاخره مثبت شدند و بیش از نیمی از نمادهای بورس و فرابورس نیز سبزپوش بودند اما با این وجود مهم‌ترین پارامتر یعنی ارزش معاملات همچنان در سطوح حداقلی است. ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم در بورس و فرابورس روز گذشته ۳هزار و ۱۸۸‌میلیارد‌تومان بود و ۱۹۴‌میلیارد‌تومان دیگر نیز نقدینگی از بازار سرمایه خارج شد.
بورس در روز گذشته میزبان سه خبر مثبت بود؛ لغو الزام ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها تا اطلاع ثانوی، لغو عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی و بازگشایی نماد خودرو. این خبرها دو نگاه متفاوت به آینده بازار را به‌همراه داشت؛ عده‌ای از تحلیلگران با خوش‌بینی قابل‌توجهی، خبرهای اخیر را نشانی از آغاز روند صعودی در آخرین ماه سال‌ و مخصوصا سال‌جدید می‌دانند ولی عده‌ای دیگر معتقدند این اتفاقات اثر قابل‌توجهی بر وضعیت رخوت‌ناک بازار نداشته و تا اصلاح مصوبات و اتفاقات مخرب اخیر،  وضعیت بازار سرمایه به همین صورت خواهد ماند.

 ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در یک ماه اخیر روند کلی شاخص‌کل بورس و اوراق‌بهادار روندی تماما منفی و متاثر از تصمیمات و محاسبات اشتباه دولت بود. به‌نوعی دولت بازار سرمایه را در اولویت بعدی  ارز قرارداد و به‌منظور جلوگیری از افزایش نرخ ارز اوراقی را منتشر کرد که طبیعتا به بدنه بازار سرمایه ضربه زد و هرچند که قضیه اوراق تمام شد اما اثرات کاهش اعتماد هنوز در بازار وجود دارد.وی ادامه داد: در روزهای گذشته تعداد نمادهای منفی بیشتر از نمادهای مثبت بود اما در روز گذشته در این قضیه واگرایی دیدیم و تعداد نمادهای مثبت بیشتر از منفی‌ها شد و تقریبا 70‌درصد از سهام بازار سبزپوش بودند. هرچند که عموم سهام در محدوده صفر تا مثبت یک معامله شدند اما این تغییری بود که نسبت به روزهای گذشته وجود داشت.سماوی افزود: از طرفی همچنان خروج پول حقیقی وجود دارد، هرچند که این شدت نسبت به روزهای قبل کمتر شده  است. از دلایلی که می‌توان گفت در روز گذشته بعد از مدتها شاخص‌کل و هم‌وزن سبزرنگ شدند؛ یکی این است که سهام در حال‌حاضر در محدوده قیمتی بسیار جذابی قرار گرفته‌اند. علاوه‌بر این یک‌سری محرک‌ها مانند برخی اخبار نیز در وضعیت روز گذشته بازار بی‌تاثیر نبوده‌است. با توجه به اینکه ارزش معاملات در سطح حداقلی قرار گرفته، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق‌بهادار درخصوص لغو عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی خبر داد. همچنین آقای معصومی گفت؛ الزام ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها تا اطلاع ثانوی لغو شده‌است. انتشار اخبار مثبت در دیدگاه سرمایه‌گذاران کمی اثرگذار است و امیدواریم بتواند کمی از اعتماد ازدست رفته را جبران کند، به‌شرط اینکه حمایت‌هایی که از سمت نهادهای بالادستی و دولت صورت بگیرد، فقط در اخبار نباشد و واقعا در روی تابلو آن را مشاهده کنیم، مخصوصا اینکه باید از اشتباهات گذشته مانند تصمیمات خلق‌الساعه فاصله گرفت. علاوه‌بر این تصمیم‌گیران باید در اتخاذ تصمیماتی که بازارهای مالی را متلاطم می‌کند بازار سرمایه را لحاظ کنند.این تحلیلگر ادامه داد: نکته بعدی که کمی جو بازار سرمایه در روز گذشته را آرام کرد بازگشایی خودرو بود. خودرو به‌نوعی لیدر بازار است و خبر بازگشایی آن می‌تواند کمی بازار را رونق ببخشد. به‌طور کلی در ماه آینده که ماه پایانی سال‌است، انتظار می‌رود با توجه به تقاضای ارز مسافرتی بازارهای موازی کمی رشد کنند و به لطف این رشد و به شرط ادامه‌دار‌شدن سیاست‌های اخیر سازمان بورس بازار سرمایه روند مثبت ملایمی را داشته‌باشد، به شرطی که مجددا شاهد اتخاذ تصمیمات مخرب و خلق‌الساعه نباشیم.

علی حیدری، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه با نگاهی کاملا مثبت به اتفاقات اخیر معتقد است روند صعودی نزدیک است. او گفت: هرچند که همچنان ریسک اقتصاد کلان و به بیان بهتر نرخ بهره پیش‌روی بازار سرمایه هست، اما به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه به نرخ بهره 30‌درصدی مانند سایر پارامترهای اقتصادی عادت کند.وی ادامه داد: چند مورد برای اقتصاد مهم است؛ یکی از آنها رشد اقتصادی و دیگری تورم است اما بازار سرمایه به همه اخبار منفی که وجود دارند عادت کرده اما نرخ بهره هنوز این بازار را آزار می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود پول بزرگ به‌صورت هوشمند به سمت بانک جذب شود اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اوراق 30‌درصدی ادامه‌دار نیست و بازار به آن عادت خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد شرایط بازار در اسفند ماه تغییر خواهد کرد و شرایط آن بسیار بهتر خواهد شد. حیدری درخصوص خبر لغو عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی نیز گفت: این اخبار همگی جان‌گرفتن بازار برای رشد را تایید می‌کند. معمولا خبرهایی از این دست زمانی منتشر می‌شود که قرار است رشدی پیش‌روی بازار باشد. در حال‌حاضر چنانچه انتشار اوراق با نرخ 30‌درصد به اتمام برسد مصوبات درخصوص لغو الزام فروش توسط بازارگردانان و عرضه‌های اولیه، بازار را برای رالی آماده می‌کند و به‌نظر اسفند خوبی داشته‌باشیم. علاوه‌بر این گزارش‌های خوبی توسط شرکت‌های بورسی منتشر شده و P/E‌ها در نقاط خوبی قرار گرفته‌اند. پیش‌بینی می‌کنم بازار اگر بخواهد برگردد در اسفند ماه با خودرو و قطعات برمی‌گردد اما رالی اصلی را در سال‌جدید خواهیم‌داشت.این تحلیلگر تاکید کرد: مشخصا اگر بخواهم درخصوص اخبار جدید صحبت کنم، معمولا وقتی بازار می‌خواهد برگردد این مصوبات و الزامات از طرف بورس می‌آید و الزام فروش بازارگردانان و عرضه‌اولیه‌ها لغو می‌شود و بعد از آن چند خبر مثبت مخابره می‌شود و روند بازار تغییر می‌کند. خبر تجدیدارزیابی‌ها یا فروش خودرو در بورس‌کالا یا اخباری از این دست می‌تواند محرک اصلی باشد. به اسفند ماه خیلی خوشبین هستم و به‌نظرم دیگر اخبار منفی و مصوبات مخرب دولتی نخواهیم‌داشت.

در مقابل محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است که بازار سرمایه همچنان در کما است و اتفاق خاصی برای خوشبین‌شدن رخ نداده است. او گفت: هفته گذشته بازار سرمایه بعد از مصوبه نفتی و بعد از آن نرخ گواهی 30‌درصدی به کمای کامل رفت و هم‌اکنون کاملا در اغما به‌سر می‌برد. در هفته گذشته اتفاق خاصی رخ نداد و اوضاع واقعا بد بود. بازهم همچنان شاهد خروج پول حقیقی از بازار بوده و هیچ نکته مثبتی در بازار مشاهده نشد.وی ادامه داد: صندوق‌های حمایتی در برخی از سهام بزرگ سفارش‌های حمایتی داشتند اما واقعا خریدار و تقاضای قابل‌توجهی در بازار نبود و بازار سرمایه کرختی دارد که کاملا بحق است. با توجه به نرخ 30‌درصدی سود سپرده‌ها و اطلاعیه‌ای که بانک‌مرکزی درخصوص ادامه‌دار‌بودن آن داد و با توجه به اینکه تمام ابزارهای آنها علیه بازار سرمایه است، بازار حالت رخوت دارد و احتمال نمی‌رود در این هفته شاهد تغییر خاصی باشیم. خبری‌زاد معتقد است هیچ‌چیز تغییر نکرده و حل نشده‌است؛ نه نرخ‌ها کاهش پیدا کرده و نه مصوباتی که به ضرر بازار سرمایه بوده، اصلاح شده‌است. در حال‌حاضر هیچ امیدواری در بازار نیست و به‌نظرم این هفته مانند هفته گذشته رخوت‌بار و با معاملات کند طی خواهد شد و مثبت و منفی‌های کمرنگی را شاهد خواهیم بود و فعلا شاهد تغییر روند نخواهیم بود، مگر اتفاق خاصی بیفتد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید