پاس‌کاری سیاست‌های پولی آمریکا

دنیای اقتصاد : جان ویلیامز، رئیس بانک مرکزی نیویورک در آخرین نشست خود از به تعویق افتادن سیاست‌های پولی آمریکا به اواخر سال جاری خبر داد. اظهارات او در روز جمعه سبب شد تا شاخص دلار که با احتمال آغاز سیاست‌های پولی انبساطی در ماه مارس به کف کانال ۱۰۳ واحدی سقوط کرده بود، بار دیگر شیب مثبت به خود گیرد و در لحظات پایانی بازارها در هفته گذشته با رشد ۰.۵ واحد به ۱۰۳.۹۳ واحد برسد و طلای جهانی را به مسیر نزولی هدایت کند.
پاس‌کاری سیاست‌های پولی آمریکا
شواهد گویای آن است که چالش‌ها بر سر مسیر سیاست‌های پولی آمریکا در سال ۲۰۲۴ ادامه دارد و جرمی پاول و سایر مقامات کمیته فدرال رزرو در راستای تغییر مسیر سیاست‌های پولی به توافق نظر نرسیدند. به‌طوری‌که جان ویلیامز در سخنرانی خود که در روز جمعه منتشر شد، تاکید کرد: «با استناد به گزارش‌های اقتصادی ایالات‌متحده در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد کاهش نرخ بهره در ماه مارس امکان‌پذیر نبوده و باید آن را به اواخر سال جاری موکول کرد؛ زیرا باید از بازگشت تورم به سطح ۲ درصدی اطمینان حاصل کرد.» ویلیامز در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: «عقب‌نشینی از سیاست‌های ضدتورمی در زمان مناسب در رشد اقتصادی آمریکا نقش مهمی را ایفا خواهد کرد که به عقیده من زمان مناسب آن اواخر سال جاری خواهد بود.

اقتصاددانان و تحلیلگران پس از نشست بعدی فدرال رزرو بر سر کاهش یا توقف نرخ بهره سیاستی گمانه‌زنی خواهند کرد که اثرات  آن  و سیگنال‌های سخنان برخی از اقتصاددانان و مقامات را می‌توان در روند قیمتی بازارهای جهانی مشاهده کرد.» تحلیلگران با استناد به مطالب فوق بیان کردند که هر یک از مقامات فدرال رزرو از دیدگاه خود روند اقتصادی و آغاز سیاست‌های پولی انبساطی را تفسیر می‌کنند. برخلاف برخی افراد که نبود تصمیمی واحد در این خصوص را ضعف تلقی می‌کنند باید گفت که تفاسیر متعدد در این زمینه نشان می‌دهد که هر یک از مقامات در تلاش هستند تا از رفتارهایی که اقتصاد این کشور را به رکود نزدیک می‌کند، اجتناب کنند. البته در این راستا هدف بانک مرکزی را که رسیدن به تورم ۲ درصدی تعریف شده، در اولویت قرار می‌دهند. در تکمیل صحبت‌های این دسته از تحلیلگران، عده‌ای اعتقاد دارند که گرچه اقتصاد آمریکا در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما اعضای بازار باز فدرال رزرو باید هرچه زود‌تر با توافق اکثریت تاریخ آغاز این سیاست‌ها را مشخص کنند.

سردرگمی بازارهای جهانی
شاخص دلار جهانی به همراه دارایی‌های پرتقاضای بازار پس از سخنان اولیه مقامات در خصوص تغییر جهت سیاست‌های پولی در نوسان هستند. برای درک بهتر این موضوع باید به روند شاخص دلار در هفته گذشته اشاره کرد. قبل از انتشار سخنرانی ویلیامز، دلار جهانی با احتمال تاکید این مقام اقتصادی بر کاهش نرخ بهره در ماه مارس، روند نزولی به خود گرفت و با از دست دادن حمایت کانال ۱۰۴ واحدی به کف کانال ۱۰۳ رسید. در این میان طلای جهانی در واکنش مثبت به کاهش نرخ بهره و در پی آن نزول شاخص دلار، روند صعودی پیشه کرد و شاهد قیمت ۲۰۴۰ دلاری بود که سخنان ویلیامز مسیر قیمتی را دستخوش تغییر کرد. به تعویق انداختن تغییر مسیر سیاست‌های پولی از دید ویلیامز، رشد دوباره دلار جهانی را به دنبال داشت و با توجه به اینکه بازار طلا بر خلاف مسیر شاخص دلار در حرکت است، در لحظات پایانی بازارها شیب کاهشی گرفت و با قیمت ۲۰۳۵ دلار بسته شد. تحلیلگران بازار بر این باورند که بازارهای جهانی پس از کاهش نرخ بهره تقویت خواهند شد، اما درحال حاضر که تاریخ آن مشخص نیست، چشم‌انداز بازارها نیز تیره‌وتار شده و بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند. از این‌رو برای تعیین مسیر جدید سیاست‌های پولی باید تا نشست بعدی فدرال رزرو منتظر ماند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید