جا ماندن معاملات سیمانی‌‌‌ از انتظارات تورمی

سیمان عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از هیجان حاکم بر سایر معاملات کالایی جا ماند. برتری تقاضا نسبت به عرضه و عدم‌صرفه صادرات این محصول به دلیل ویژگی‌‌‌های ذاتی باعث شد تا معاملات سیمان در آرامش کامل انجام شود. البته افزایش نرخ پایه این محصول ظرف سال‌جاری و درواقع منطقی‌شدن آن نیز عاملی در جهت رشد تولید و عرضه سیمان در رینگ فیزیکی بورس‌کالا بود که به حفظ آرامش رینگ سیمان ظرف روزهای پایانی امسال کمک کرد.
به گزارش «اکوایران»، ظرف سومین هفته از اسفندماه امسال، منتهی به ‌روز جمعه هجدهم این ماه، بالغ بر یک‌میلیون و ۲۰۳‌هزار تن سیمان از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران معامله شد.  بررسی داده‌‌‌های رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران از عرضه بالغ بر یک‌میلیون و ۵۳۰‌هزار تن سیمان در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه هجدهم اسفندماه حکایت دارد. برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر یک‌میلیون و ۵۷۷‌هزار تن از سوی مشتریان به ثبت رسید که در نهایت به فروش یک‌میلیون و ۲۰۳‌هزار تن سیمان از رینگ فیزیکی بورس‌کالا انجامید. به این ترتیب در این بازه زمانی ۷۸‌درصد سیمان عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالا معامله شد. 

در شرایطی که افزایش انتظارات تورمی و صعود نرخ ارز به کانال قیمتی ۶۰‌هزار تومان ظرف هفته اخیر باعث شد تا اغلب رینگ‌‌‌های کالایی با رقابت قیمتی هیجانی مواجه باشند، معاملات رینگ سیمان در آرامش باقی ماند. تطابق عرضه و تقاضا در معاملات سیمان کشور و کاهش فعالیت ساخت‌‌‌وساز در بخش مسکن کشور باعث شد تا رینگ سیمان برخلاف سایر بازارها همچنان در آرامش باقی بماند. در عین حال سیمان محصولی سنگین بوده و این ویژگی باعث می‌شود تا صادرات آن هزینه‌‌‌بر باشد. بنابراین صعود نرخ ارز، تمایل برای خرید سیمان و صادرات آن را نیز افزایش نمی‌‌‌دهد. به این ترتیب تنها با برقراری تعادل عرضه و تقاضا، رینگ سیمان برخلاف سایر بازارهای کالایی در آرامش باقی ماند.

عرضه در بازه سالانه ۱۴‌درصد رشد کرد
از ابتدای امسال تا هفته منتهی به‌ روز جمعه یازدهم اسفندماه بالغ بر ۶۰میلیون و ۲۰۵‌هزار تن سیمان از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. این رقم حدود ۱۴.۲‌درصد بالاتر از میزان فروش این محصول در بازه زمانی مشابه ظرف سال ۱۴۰۱ بود. افزایش حجم عرضه‌‌‌ها، به رشد حجم معاملات در رینگ سیمان کشور انجامید. همچنین ارزش معاملات رینگ سیمان از ابتدای امسال تا هفته منتهی به‌ روز جمعه یازدهم این ماه از ۵۵۲‌هزار میلیارد ریال عبور کرد که این رقم نسبت به ارزش معاملات این بازار طی بازه زمانی مشابه در سال قبل جهش ۶۰درصدی داشت. رشد قیمت پایه سیمان عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از سویی زمینه‌‌‌ساز آن شد که ارزش معاملات این بازار افزایشی شود و از سوی دیگر بر تمایل شرکت‌های سیمانی برای تولید محصول بیشتر افزود. به این ترتیب اصلاح قیمت پایه سیمان باعث شد تا این بخش از تولیدکنندگان ظرف امسال وضعیت بهتری داشته باشند و این موضوع خود را در بهبود تولید و عرضه این محصول در رینگ فیزیکی نمایان کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید