پاس گل نفت به روانکارها

دنیای اقتصاد : بهای نفت کوره سولفور بالا به سقف قیمتی سه‌ماه گذشته از ابتدای ژانویه سال‌جاری رسیده و نرخ ۷۰دلار به ازای هر بشکه را به ثبت رسانده است. از این رو در شرایط فعلی بازار داخلی به عنوان عاملی مهم و موثر بر نوسان قیمت داخلی فرآورده‏‏‌های نفتی همچون لوب‏‏‌کات سبک مطرح می‌شود.
پاس گل نفت به روانکارها
بازار لوب‌‌‌کات در تمام ماه‌‌‌های سال در آرامش نسبی به سر می‌‌‌برد که از مهم‌ترین دلایل این آرامش می‌‌‌توان به دور ماندن این محصول از انتظارات تورمی اشاره کرد. از طرفی افزایش قیمت‌های جهانی یکی دیگر از مولفه‌‌‌های موثر بر قیمت‌گذاری لوب‌‌‌کات سبک در رینگ فیزیکی بورس‌کالا به حساب می‌‌‌آید و در حال حاضر افزایش قیمت نفت کوره سولفور بالا به سقف قیمتی سه‌ماه اخیر موجب رشد قیمت پایه لوب‌‌‌کات در تالار فیزیکی بورس‌کالا شده است.

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی بورس‌کالای ایران در چهارمین هفته اسفندماه (۱۹ تا ۲۴ اسفند) نشان می‌دهد که بازار فیزیکی در این بازه زمانی میزبان ۶۱‌هزار تن لوب‌‌‌کات سبک بوده است که با تقاضای ۵۴‌هزار تنی مواجه شد و همه حجم تقاضا مورد معامله قرار گرفت. بررسی این بازار نشان می‌دهد که میانگین قیمت پایه برای لوب‌‌‌کات‌‌‌های عرضه‌شده ۱۸هزار و ۷۱۷تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد و در نهایت معاملات در این بازه زمانی با قیمت میانگین موزون ۱۸‌هزار و ۵۸۷تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد. همچنین بررسی هفته سوم تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی نشان می‌دهد که در هفته سوم (۱۲ تا ۱۶اسفندماه) ماه جاری در بازار فیزیکی ۴۳‌هزار و ۷۰۰تن لوب‌‌‌کات سبک عرضه شد که با استقبال ۲۱‌هزار و ۷۰۰تنی مواجه شد و همه حجم مورد تقاضا با قیمت پایه ۱۸‌هزار و ۴۹۸تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید.

در بازار فیزیکی فرآورده‌‌‌های نفتی و پتروشیمی در سومین هفته اسفندماه معاملات با قیمت میانگین موزون ۱۸‌هزار و ۷۰۸تومان انجام شد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات طی دوهفته متوالی ‌درصد و ‌درصد افزایش یافته است. ازجمله دلایل رشد میزان عرضه لوب‌‌‌کات سبک در هفته سوم اسفندماه احتمال عدم‌عرضه در هفته آخر این ماه است و از این‌رو واحدهای تولیدکننده روغن‌موتور ماده اولیه مصرفی خود را در هفته گذشته تهیه کردند.

نفت کوره سولفور بالا به ۷۰دلار به ازای هر بشکه رسید
بررسی بازار فیزیکی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی نشان می‌دهد که قیمت پایه لوب‌‌‌کات سبک براساس نوسان نرخ ارز رسمی کشور و بهای این محصول در بازار جهانی تعیین می‌شود، اما بررسی بازار فیزیکی این محصول طی ماه‌‌‌های مختلف سال‌جاری گویای آرامش نسبی این تالار است، چراکه این بازار از انتظارات تورمی به دور است. قیمت پایه فروش لوب‌‌‌کات سبک در اسفندماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۱‌درصد رشد را به ثبت رسانده است. این در حالی است که سال گذشته نرخ ارز نیمایی ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومان بود و نرخ ارز حواله‌‌‌ای در بازار مبادله به ۳۹‌هزار و ۵۰۰تومان رسیده است. از این رو نرخ ارز در تعیین قیمت پایه این محصول رشد ۳۸درصدی داشته و این روند افزایشی تاثیر مستقیم بر قیمت لوب‌‌‌کات سبک گذاشته است.

از طرفی قیمت عرضه لوب‌‌‌کات براساس بهای HSFO۱۸۰ (نفت کوره سولفور بالا) خلیج‌فارس و نرخ ارز نیمایی (نرخ حواله ارز در بازار مبادله) تعیین می‌شود. بنابراین پیش‌بینی هرگونه تغییر یکباره در نرخ ارز نیمایی یا بهای نفت کوره سولفور بالا می‌‌‌تواند به معاملات این محصول جهت بدهد. قیمت پایه لوب‌‌‌کات (ماده اولیه تولید روغن پایه) در بورس‌کالای ایران براساس میانگین جهانی نرخ فروش دو هفته قبل HSFO (نفت کوره سولفور بالا) در ضریبی مشخص (رقمی نزدیک به ۰.۹× ۱.۱۵) با احتساب میانگین نرخ ارز نیمایی تعیین می‌شود. نرخ حواله ارز در بازار مبادله به شکل آهسته، اما پیوسته افزایشی است و این روند سیگنال مثبتی برای قیمت‌های پایه به ‌‌‌همراه دارد. البته روند نوسان محدود نرخ ارز باعث می‌شود تا اثرگذاری این سیگنال بر بازار محدود باشد.

در چنین شرایطی نوسان بهای نفت‌‌‌کوره سولفور بالا در بازار جهانی به‌‌‌مراتب تاثیر بیشتری بر قیمت‌های داخلی می‌‌‌گذارد. بنابراین بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که بهای نفت کوره سولفور بالا به سقف قیمتی سه‌ماه گذشته از ابتدای ژانویه سال‌جاری و به ۷۰دلار به ازای هر بشکه رسیده است. از این‌رو افزایش قیمت لوب‌‌‌کات سبک در بازار داخل را می‌‌‌توان به افزایش قیمت جهانی نسبت داد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید