مسیر بیت‌کوین پس از هاوینگ

دنیای اقتصاد : بیت‌کوین روند معاملاتی روز گذشته را برای پنجمین روز متوالی در مسیر صعودی آغاز کرد و با رشد ۱۲.۵ درصدی خود نسبت به روزهای پیشین بار دیگر به بالای کانال ۷۰ هزار دلاری صعود کرد و در ساعت ۱۵ به وقت تهران با رقمی معادل ۷۲ هزار و ۴۶۰ دلار در حال معامله بود. از سوی دیگر گزارش‌های اقتصادی اخیر آمریکا به یکه‌تازی طلای جهانی منجر شد و این دارایی در آغاز هفته معاملاتی جدید با رقمی معادل ۲۳۵۴ دلار رکورد تاریخی دیگری در بازارها رقم زد.

بیت‌کوین در طول مسیر قیمتی خود در دو سال اخیر با موانع قیمتی بسیاری مواجه بود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سیاست‌های کلان آمریکا و اثر‌گذاری آن بر شاخص ارزی، تمایلات سرمایه‌گذاران، درخواست مدیرعامل شرکت بلک‌راک و ایجاد صندوق‌های ETF اشاره کرد. در این میان تحلیلگران با استناد به هر یک از این عوامل و اثر آن در بلندمدت، فرضیه‌های قیمتی متعددی را ارائه کردند. در وهله اول باید ادامه سیاست‌های کلان ایالات‌متحده در وضعیت کنونی را آنالیز کرد.

با انتشار دو گزارش اقتصادی اخیر این کشور در ماه مارس، تمرکز برخی از سیاستگذاران از تغییر سیاست‌های پولی در ماه ژوئن کاهش یافت. اما دلیل این امر چه بود؟ داده‌های شاخص مدیران‌خرید حاکی از آن بود که شاخص فعالیت‌های تولیدی آمریکا در ماه مارس از رقم 50 فراتر رفت.(اگر این عدد بیش از ۵۰ واحد باشد، نشان‌دهنده اقتصاد درحال ‌توسعه است، درحالی‌که هر رقمی زیر ۵۰ واحد، از قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض و رکود حکایت دارد). پس از انتشار این گزارش، وزارت کار نیز روند اشتغال در این ماه را منتشر کرد. در این گزارش نرخ بیکاری شیب کاهشی به خود گرفته و فرصت‌های شغلی جدید با پیشی گرفتن از انتظارات به رقمی معادل 303 هزار شغل رسیده بود. بررسی‌ها این سیگنال را به سیاستگذاران می‌دهد که اقتصاد آمریکا می‌تواند جهت دستیابی به تورم 2 درصدی، همچنان به نرخ بهره در سطوح 5.25 تا 5.5 درصدی پایبند باشد. البته تا زمان انتشار داده‌های تورمی که در 10 آوریل منتشر می‌شود نمی‌توان برآورد دقیقی از عملکرد پاول ارائه کرد. ابهام در عملکرد پاول موجب پافشاری شاخص دلار برای حفظ کانال 104 واحدی شد.

 اما با وجود اثر معکوس روند صعودی شاخص دلار بر بازارها، طلا و بیت‌کوین واکنش سردی از خود نشان دادند و با شتاب قیمتی سابق به روند خود ادامه دادند که تغییر این روند پس از انتشار داده‌های تورمی دور از انتظار نخواهد بود. از دیگر عوامل جهش قیمتی رمزارزها باید از تمایلات سرمایه‌گذاران سخن به میان آورد. آنها با در نظر گرفتن تاریخ هاوینگ، نصف شدن درآمد ماینرها، کاهش عرضه و افزایش تقاضا بر این باورند که قیمت این دارایی پس از این رویداد شتاب بیشتری خواهد گرفت و گذر آن از کانال 3 رقمی بعید نخواهد بود. البته در خصوص این روند از اثر‌گذاری حجم مبادلات صندوق‌های ETF بر روند قیمتی این دارایی نباید غافل شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید