شروع ماراتن بورس؟

دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری : دومین روز معاملاتی از دومین ماه سال‌جاری با سبزپوشی بیش از یک‌درصدی نماگرهای اصلی بازار پیگیری شد. در این بین دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای که هفته گذشته با افت ۲.۳۷درصدی روبه‌رو شده بود، در دو روز گذشته حدود ۴.۷۴‌درصد رشد داشت و در روز یکشنبه نیز ۱.۱۸‌درصد سبزپوش شد و در پایان ساعات معاملاتی روز گذشته در سطح ۲میلیون و ۳۱۳هزار واحدی قرار گرفت.
رشد ۲۶‌هزار و ۹۷۴واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هم‌وزن که شاخصی برای ارزیابی همه‌جانبه حال و روز نمادهای مختلف بازار سهام است با رشد ۱.۱۳درصدی روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح ۷۵۳‌هزار و ۳۸۸واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۱.۱۵درصد سبزپوش شد و در سطح ۲۵‌هزار و ۴۹۶واحدی کار خود را به پایان رساند. میانگین ارزش معاملات خرد هفته گذشته بازار سرمایه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار می‌شود، مقدار ۲هزار و ۶۴۸میلیارد تومانی را ثبت کرد، در حالی که ارزش معاملات خرد بازار در دو روز گذشته حدود یک‌‌هزار و ۳۲میلیارد تومان بوده است.

در شرایطی که سایه تنش‌های منطقه‌ای تا حدودی از سر بازار سرمایه برچیده شده است، بازار طی دو روز اخیر در مدار مناسب قرار گرفت و وضعیت اکثر نمادهای بازار و صندوق‌های اهرمی در دو روز گذشته مساعد بود. صندوق‌های اهرمی که ارتباط تنگاتنگی با شاخص کل دارند، روز شنبه وضعیت درخشانی داشتند. با این حال روز گذشته از شدت سرسبزی تابلوی معاملات بازار کاسته شد و شرایط متعادل‌تری بر بازار حاکم بود. به نظر می‌رسد در روز‌های اخیر بازار به ساحل آرامش نسبی خود نزدیک شده باشد و در صورتی که ریسک جدیدی به بازار تحمیل نشود، می‌توان روزهای مساعدی را برای بازار پیش‌بینی کرد.

بازار زیر لنز کارشناسان
آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه، پیرامون وضعیت بازار گفت: حال و روز بازار به دلیل عواملی همچون کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک و بهبود وضعیت کامودیتی‌ها بهبود یافته است. از طرفی به لحاظ تکنیکال شاخص به محدوده حمایتی ۲میلیون و ۲۰۰‌هزار واحدی واکنش مطلوبی نشان داده است. از طرف دیگر وجود شایعاتی از قبیل افزایش دلار نیمایی به محدوده‌های ۵۰‌هزار تومانی می‌تواند تقاضای مضاعفی در اتمسفر بازار ایجاد کند.

صندوق‌های اهرمی نیز با توجه به اینکه با شاخص کل همبستگی دارند، ‌‌‌در روزهای نخست اردیبهشت‌ماه وضعیت خوبی را تجربه کردند، به طوری که نماد اهرم در نخستین روز از دومین ماه سال با ۱۰‌درصد صعود در صف خرید بود. نکته شایان ذکر این است که در شرایط فعلی بسیاری از نمادهای بازار در محدوده‌های مقاومتی خود قرار دارند. به‌عنوان نمونه، نماد اهرم در حال حاضر به مقاومت داینامیکی خود واکنش نشان داده است. با وجود این نمی‌توان نسبت به واکنش منفی نماد‌ها به محدوده‌های مقاومتی چندان احساس خطر داشت؛ چرا که در صورتی که اصلاحی نیز در هر یک از این نمادها صورت بگیرد، چندان پرفشار و پرقدرت نخواهد بود.  این کارشناس بازار سرمایه افزود: با وجود اینکه اخبار ضد و نقیضی درباره برگزاری سلسله‌جلسات هلدینگ‌های بازار با سازمان منتشر شده، باید کارآیی آن را در سطح بازار جست‌وجو کرد. در صورتی که کارآیی این تصمیم‌گیری‌ها در بازار مشاهده نشود، نمی‌توان تاثیر آن را ماندگار دانست. در پایان پیش‌بینی می‌شود که در چند روز آینده از فشار تقاضا کاسته شود و بازار بتواند تا فصل مجامع روند خوبی را سپری کند.

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه، هم روند مثبت این روزهای بازار را این‌گونه توصیف کرد: هفته گذشته بازار تحت‌تاثیر ریسک‌های سیستماتیک گوناگونی بود. محدود شدن دامنه نوسان یکی از اتفاقاتی بود که از روز یکشنبه آغاز شد و تا آخرین روز هفته پایانی فروردین‌ماه تداوم پیدا کرد. به نظر می‌رسد آتش تنش‌های منطقه‌ای کمی فروکش کرده و ریسک‌های ژئوپلیتیک بازار سهام کمرنگ شده است. از طرفی اراده‌هایی نه‌چندان واضح مبنی بر حمایت از بازار سرمایه و افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس در دوره جدید مدیریت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار احساس می‌شود. البته باید اظهار کرد که رد پای اثرات تورمی به‌روشنی در بازارهای موازی با بازار سهام دیده می‌شود و در شرایط فعلی می‌توان بورس را یکی از بازارهای ارزنده برشمرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سهام بسیاری از شرکت‌ها در شرایط فعلی پایین‌تر از ارزش ذاتی خود مورد معامله قرار می‌گیرند، به طوری که از لحاظ ارزش دلاری تقریبا ۹۹‌درصد سهم‌ها پایین‌تر از ارزش ذاتی خود قرار دارند. همه این عوامل می‌توانند وضعیت مطلوبی را برای سرمایه‌گذاری در بازار فراهم آورند. با این حال، نحوه سیاستگذاری‌ها در ماه‌های آینده می‌تواند رونق انتظاری را با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو کند. با وجود این، روند مثبت دو روز گذشته را می‌توان مطلوب دانست.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چراغ سبز مجلس به موضوع بند «س» تبصره «۶» قانون بودجه ۱۴۰۳ بیان کرد: مجموع اتفاقاتی را که پس از کاهش تنش‌های منطقه‌ای در حال به وقوع پیوستن است، می‌توان مثبت ارزیابی کرد. واکنش رئیس مجلس به ارزیابی مجدد تبصره ۶ قانون مالیات و جلسه هلدینگ‌ها با سازمان بورس همه و همه می‌توانند در صورت عملیاتی شدن تاثیر خوشایندی بر جو بازار بگذارند. به نظر می‌رسد رویکرد جدید سیاستگذاران این است که اتفاقات و سیاستگذاری‌های غیر‌اصولی سال گذشته در سال‌جاری تکرار نشود. وی در پایان افزود: به نظر می‌رسد روند مثبت بازار که از دو روز گذشته آغاز شده با شیب ملایمی تا انتهای هفته ادامه پیدا کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید