موتور محرک فولادی‏‏‌ها در تالار نقره‏‏‌ای

دنیای اقتصاد-علی قاسمی : صنعت فولاد، در آخرین ماه از سال گذشتــه درآمـــد ۱.۴میلیارد دلاری را به ثبت رساند که نسبت به اسفندماه سال گذشته، کاهش ۱۴.۵۵درصدی را تجربه کرده اما نسبت‌به بهمن رشدی ۱۷ درصدی را به‌ثبت رسانده‌است. درآمد دلاری صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل‌‌‌تر از آن رشد ۱.۵۹درصدی داشته است. به عبارتی دیگر، صنعت فولاد موفق شده است رشد نرخ دلار را پوشش دهد. فولادی‌‌‌ها به صورت ریالی نیز درآمد ۵۶همتی را در اسفندماه به ثبت رسانده‌‌‌اند که به نظر می‌‌‌رسد، رشد ۴درصدی را نسبت به اسفندماه گذشته تجربه کرده است.

این درحالی است که درآمد کل سال 1402 که توسط یکی از بزرگ‌ترین صنایع بورسی به ثبت رسیده است، حدود 593همت است که رشد 42درصدی را نسبت به سال 1401 نشان می‌دهد. تحولات بورس‌کالا نیز نشان می‌دهد که قیمت‌ها و ارزش معاملات زنجیره فولاد در فروردین‌ماه به‌شدت افزایشی است. به نظر می‌رسد گزارش‌‌‌های فروردین که در راه سامانه کدال هستند، جزو بهترین گزارش‌‌‌های صنایع باشند. اکنون نیز رشد درآمد دلاری اسفندماه عمدتا به نرخ‌های بالای بورس‌کالا مربوط است. با توجه به روند خنثای قیمت شمش فولاد در جهان و چشم‌‌‌انداز تاریک آن و همچنین رشد احتمالی نرخ انرژی و مالیات در این صنعت، درآمد دلاری صنعت در بهترین حالت بدون تغییر باقی بماند. همچنین، با حاشیه سود احتمالی 25درصدی، سود خالص صنعت در سال 1402، به 148همت خواهد رسید. پیش‌بینی سود صنعت نیز نشان می‌دهد که احتمالا سود خالص صنعت در سال 1403، با مفروضات فعلی رشد چشم‌گیری نخواهد داشت. این درحالی است که برخی از سهم‌‌‌های این صنعت پتانسیل خوبی برای رشد خواهند داشت.

بهترین کارنامه 1402
در میان صنایع دلاری که در سال گذشته روند گزارشی بسیار ضعیفی داشتند و عمدتا با کاهش سود ارزی همراه بودند، درآمد دلاری صنعت فولاد افت چندانی نکرد. این موضوع را می‌‌‌توان به دلیل تقاضای قوی بورس‌کالا و اختلاف بالای قیمت‌های این بازار و قیمت‌های صادراتی دانست، به طوری که «کویر» عمدتا میلگردهای خود را با قیمت‌های بالاتری نسبت به قیمت میلگرد صادراتی در بورس‌کالا عرضه می‌‌‌کرد. عمدتا سیاست‌‌‌های ارزی دولت در سال گذشته موجب شد تا صادرات صرفه کافی نداشته باشد و عرضه‌‌‌های بالای محصولات در بورس‌کالا کاهش قیمت قابل‌توجهی را در میانه‌‌‌های سال 1402 رقم زد.

بیشترین رشد درآمد سال 1402 نسبت به 1401، مربوط به «فسبزوار» بوده است، به طوری که این نماد در سال گذشته نسبت به سال قبل‌‌‌تر از آن، رشد درآمدی 82درصدی را نشان می‌دهد. پس از «فسبزوار»؛ «فصبا»، «فخاس» و «فرود» شرایط خوبی دارند. با وجود آنکه درآمد اسفندماه نسبت به اسفندماه سال 1401 در این صنعت چندان جالب نبود و کلیت بازار به دلیل ثبات نسبی نرخ ارز نسبت به اسفندماه 1401، رشد درآمدی را تجربه نکردند، اما برخی از سهام موفق شدند کارنامه بهتری ارائه دهند. «فخاس» با رشد 289درصدی درآمد خود نسبت به اسفندماه 1401، بهترین عملکرد نقطه‌به‌نقطه را داشت. پس از این نماد، «فرود»، «فصبا» و «فولاد» قرار دارند.

در بورس‌کالا چه گذشت؟
معاملات بورس‌کالای فولادی‌‌‌ها که عمدتا در رینگ صنعتی بورس‌کالا به وقوع می‌‌‌پیوندد، در فروردین‌ماه رونق بهتری داشت. در مجموع طی اولین ماه از سال، 659هزار تن شمش فولاد در بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفته است که نسبت به ماه‌‌‌های گذشته عدد بالایی است. میانگین وزنی قیمت معامله شمش‌‌‌های فولادی نیز در فروردین‌ماه حدود 21میلیون و 400هزار تومان به ازای هر تن بوده که رکوردهای ماه‌‌‌های گذشته را شکسته است. با فرض قیمت 480دلاری برای شمش فولاد، این محصول در بورس‌کالا با دلار حدود 45هزار تومان به فروش می‌رود. ارزش معاملات این محصول در فروردین‌ماه 1403 به 14هزار و 100میلیارد تومان رسید که از بهمن سال گذشته بی‌‌‌سابقه بوده است. بیشترین ارزش معاملات مربوط به اردیبهشت سال گذشته بوده که رقم آن بیش از 15همت است.

شرکت‌هایی که موفق شدند شمش فولاد خود را با بیشترین نرخ در تالار نقره‌‌‌ای به فروش برسانند، فولاد خوزستان و آهن و فولاد ارفع بودند. فولاد خوزستان شمش خود را با نرخ 22میلیون و 179هزار تومان به طور میانگین در شروع سال جدید به فروش رسانده است که تقریبا دلاری نزدیک به 46هزار تومان است. این درحالی است که آهن و فولاد ارفع موفق شده است همچنان نرخ فروش خود را در حدود 22میلیون تومان برای دوماه متوالی حفظ کند.

ارزش معاملات شرکت‌های بورسی در معاملات شمش فولاد در بورس‌کالا نیز نکات درخور توجهی دارد. بیشترین ارزش معاملات نیز به شرکت فولاد خوزستان تعلق دارد. این شرکت در فروردین‌ماه موفق شده است حدود 3همت شمش فولاد را در بورس‌کالا عرضه کند و نسبت به ماه گذشته، ارزش دادوستدهای خود را 60درصد افزایش دهد. پس از فولاد خوزستان، فولاد کاوه جنوب کیش نیز ارزش معاملات 1.6همتی را به ثبت رسانده که نسبت به ماه گذشته تغییر خاصی نداشته است. به نظر می‌رسد ارزش معاملات بالایی که در بورس‌کالا به ثبت رسیده است، کارنامه خوبی را برای فولادی‌‌‌ها در سامانه کدال ارائه دهد، به طوری که احتمالا گزارش‌‌‌های مثبتی در انتظار این صنعت باشد. این درحالی است که تحولات معاملاتی در بورس‌کالا احتمال عدم‌رشد نرخ تسعیر ارز صادراتی را که همان نرخ سامانه نیما باشد جبران خواهد کرد.

موارد یادشده در حالی است که معاملات آهن اسفنجی نیز در تالار صنعتی شگفت‌انگیز است. آهن اسفنجی به عنوان محصول میانی برخی از تولیدکنندگان فولاد و مواد اولیه برخی از تولیدکنندگان شمش، بر سودآوری این صنعت اثرگذار است. نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولاد، در مقایسه با پاییز و زمستان سال گذشته عدد پایینی است. نسبت فوق در پاییز، حدود 67درصد بوده که اکنون به 64درصد رسیده است. کاهش این نسبت در بهار و تابستان مسبوق به سابقه است. بنابراین بازگشت این نسبت به محدوده 60درصد احتمالا حاشیه سود شمش فولاد را افزایش خواهد داد. حجم معاملات فروردین‌ماه بورس‌کالا نشان می‌دهد که بیش از 998هزار تن آهن اسفنجی در بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفته است.

این میزان از معامله آهن اسفنجی در بورس‌کالا نسبت به ماه‌‌‌های گذشته، بی‌‌‌سابقه بوده است. به نظر می‌رسد عرضه آهن اسفنجی به طور فصلی رو به افزایش باشد. اما رشد این‌چنینی معمولا به طرح‌‌‌های توسعه شرکت‌ها در خصوص افزایش تولید آهن اسفنجی مربوط است. اخیرا فولاد خوزستان از طرح زمزم3 بهره‌برداری کرده است که ظرفیت تولید این محصول را افزایش می‌دهد. نرخ آهن اسفنجی نیز در اولین ماه از سال، حدود 13میلیون و 659هزار تومان به طور میانگین بوده است. آهن اسفنجی همچنان درحال رکوردزنی قیمتی است و تالار صنعتی بورس‌کالا در شروع سال‌جاری و در اولین ماه، شاهد ارزش معاملات بیش از 13.6همت در این محصول ارزشمند میانی است. این عدد رکورد بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای را برای محصولات فولادی رقم زده است. گندله به عنوان ماده اولیه کارخانه‌های فولادی نیز افزایش قیمت داشته و رشد قیمت آن از شمش فولاد پیشی گرفته است؛ اما حجم معاملات این ماده اولیه نیز به‌شدت کاهشی است.

فولاد بخریم؟
شمش فولاد در جهان، تحت‌تاثیر رکود حاکم بر چین و املاک این کشور، شرایط مناسبی ندارد؛ چرا که قیمت فولاد، به قیمت حامل‌‌‌های انرژی وابستگی زیادی دارد. با توجه به آنکه قیمت حامل‌‌‌های انرژی احتمالا تغییر خاصی ندارد، قیمت شمش فولاد نیز دچار نوسانات بخصوصی نخواهد شد. اما با رشد قیمت‌هایی که در تابلوی بورس‌کالا وجود دارد و احتمال رقابت بالا در ماه‌‌‌های آینده، به نظر می‌رسد کاستی سود دلاری فولادی‌‌‌ها تا حدودی جبران شود. اگر فرض بر آن باشد که سود دلاری شرکت‌های فولادی ثابت بماند، سود خالص صنعت، 194همت خواهد بود.  

با تحلیل سودآوری آینده سهام این صنعت، نسبت P/E  آینده‌نگر نمادها مشخص خواهد شد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که کمترین نسبت قیمت به سود متعلق به فولاد سبزوار و در حدود 3.5واحد است. پس از «فسبزوار»؛ «فخاس»، «کاوه» و «ارفع» گزینه‌‌‌های مناسب‌‌‌تری هستند. با مفروضات شمش فولاد 480دلاری و دلار حدودا 50هزار تومانی انتظار رشد سودآوری بالایی از صنعت فولاد نمی‌رود. در حالت محافظه‌‌‌کارانه، سود خالص فولادی‌‌‌ها، رشد چندانی نخواهد کرد. احتمالا بیشترین رشد سودآوری نصیب «فجهان» خواهد شد که رشد 106درصدی را متحمل خواهد شد. «فولاژ» و «کویر» نیز رشد بیش از 50درصدی را در سودآوری تجربه کرده‌اند. بقیه شرکت‌ها نیز رشد سودآوری محدودی را تجربه خواهند کرد. احتمالا با رشد شمش فولاد و عقب ماندن آهن اسفنجی، در دوفصل آینده شاهد رشد حاشیه سود خواهیم بود. همچنین گزارش‌‌‌های ماهانه عالی و سود مجمع در تیرماه، به جو مثبت این صنعت کمک خواهد کرد. به طور کلی بازدهی صنعت نهایتا به اندازه دلار خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید