مسیریابی بورس در جدال تردیدها

دنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز سه‌شنبه شاهد افت اندک شاخص بود و کاهش ۰.۵۸درصدی را به ثبت رساند. در حالی شاهد افت شاخص کل بورس در چهارمین روز معاملاتی هفته بودیم که روز گذشته با چرخش نسبی در روند معاملات، شاخص کل به کف کانال ۲.۳میلیون واحد رسید. به این ترتیب در پایان معاملات، شاخص در محدوده ۲میلیون و ۳۰۳هزار واحدی متوقف شد. در بازار دیروز مهم‌ترین‌ نکته وضعیت بازار، افزایش مجدد نرخ دلار آزاد و کاهش طلا بود. با قرار گرفتن دلار در محدوده ۶۵هزار تومان، مجددا نگاه‌ها می‌تواند به گروه شرکت‌های صادر‌کننده محصولات جلب شود. شرکت‌هایی که وضعیت مهمی را به لحاظ افزایش سود‌آوری ناشی از رشد دلار تجربه می‌کنند، معمولا در کانون توجه معامله‌گران قرار می‌گیرند. البته این شرایط در حالی است که روند صعودی دلار تداوم یابد.
پس از حرکت رو‌به‌رشد قیمت سهام طی معاملات هفته جاری، روند صعودی قیمت‌ها در روز سه‌شنبه متوقف شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد نمادهای بزرگ‌تر با افت قیمت رو‌به‌رو شده‌‌اند. در مقابل، نمادهای کوچک‌تر رشد قیمت را به ثبت رسانده‌اند. با گذشت ۲۰ روز از ‌۱۴۰۳ همچنان شاهد عملکرد جذابی از سوی شرکت‌ها نیستیم. بررسی تحولات درونی بازار نشان می‌دهد که عملکرد ۲۰روزه شاخص سهام تا اینجای کار رشد ۴.۹درصدی را نشان می‌دهد که به دلیل وضعیت مبهم متغیرهای سیاسی عمدتا مطابق انتظارات بوده است و اغلب بازارها برخلاف انتظارات ظاهر شدند. در این میان، علاوه بر اخبار سیاسی، موضوع سقف مالیاتی جدید نیز در روزهای گذشته حواشی بی‌شماری در بازار ایجاد کرده است. با توجه به اینکه کارشناسان بازار سرمایه، بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه را مبهم ارزیابی می‌کنند، این موضوع می‌تواند بی‌اعتمادی بیشتر سرمایه‌گذاران را رقم بزند. با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۲ نیز بازار به دلیل برخی سیاستگذاری‌های ناصحیح از مسیر صعودی منحرف شد، این قبیل اخبار می‌تواند سبب تردید ورود پول به بازار سهام شود.

تحلیل وضعیت کنونی بازار سهام نشان می‌دهد که فعالان بورسی با دورنمایی که می‌بینند، بیشتر تمایل دارند محتاط باشند. بورس در حالی این هفته کانال ۲.۳میلیون واحدی را به دست آورد که افزایش قیمت دلار نیمایی تنها محرک جدی این روزهای بازار سرمایه محسوب می‌شود. به طور کلی نگرانی‌های خاص سرمایه‌گذاران از دورنمای بنگاه‌ها و چشم‌انداز اقتصاد ایران همواره به قوت خود باقی است.  به نظر می‌رسد با تعدیل جو منفی حاکم، این وضعیت از شرایط شک و تردید خارج شود. وضعیت ورود و خروج پول در بازار سهام نشان می‌دهد که طی ۲۰ روز معاملاتی ۱۴۰۳ مبلغی به میزان ۴۰۲۹ میلیارد تومان از بازار خارج شده است که حاکی از بی‌اعتمادی شکل‌گرفته در بازار است. به بیانی دیگر سرمایه‌گذاران درحال‌حاضر تمایل چندانی نسبت به ورود دوباره پول به بازار سهام ندارند.  به‌رغم وجود برخی فرصت‌ها‌، وجود ریسک‌های متنوع مانع از آن می‌شود که فعالان بدون ترس و راحت به بازار سهام اعتماد کنند. بنابراین اخبار منفی که برای بورس چالش‌زاست، اقبال و اعتماد را از بازار سهام سلب می‌کند و نمی‌گذارد بعد از مدت‌ها شاخص بورس در مسیر صعودی قرار بگیرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید