سردرگمی شاخص‌ها

با عملکرد متفاوت شاخص‌های اصلی بازار سهام، ساعات معاملاتی روز سه‌شنبه به انتها رسید. به طوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در این روز ۱۳ هزار و ۴۲۰واحد معادل با ۰.۵۸ درصد کاهش یافت و در محدوده ۲ میلیون و ۳۰۳ هزار واحد  قرار گرفت.

لازم به ذکر است که نمادهای «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین اثر منفی را بر این نماگر گذاشتند. اما شاخص هم‌وزن که وضعیت عملکرد شرکت‌های کوچک و متوسط پذیرش‌شده در بازار سهام را به نحو دقیق‌تری نمایش می‌دهد، رشد ۰.۱۷درصدی را تجربه کرد و در سطح ۷۵۹ هزار و ۲۲ واحد قرار گرفت. وضعیت در رکن دیگر بازار سهام، یعنی فرابورس ایران نیز یکسان بود. به طوری که شاخص کل فرابورس  ۰.۱۸درصد کاهش یافت و در محدوده ۲۵ هزار و ۴۸۹ واحد قرار گرفت، اما شاخص هم‌وزن فرابورس با رشد ۰.۱۹درصدی به کار خود در این روز پایان داد. همچنین بررسی آمارهای مربوط به ورود و خروج نقدینگی نشان می‌دهد که در این روز سهامداران حقیقی مجموعا ۵۳میلیارد تومان وجه نقد وارد بازار کردند که سبب رقم خوردن چهارمین روز متوالی ورود پول شد.

همچنین ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم نیز نسبت به‌روز معاملاتی ماقبل ۱.۲ درصد افزایش یافت و در سطح ۴۲۸۵میلیارد تومان قرار گرفت.

روز گذشته چهارمین روز متوالی بود که ارزش معاملات در کانال ۴ هزار میلیارد تومان نوسان کرد.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که گرچه بورس تهران در حال تجربه روزهایی با روند غالب مثبت است، اما به نظر می‌رسد با توجه به سطح پایین ارزش معاملات خرد که از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مسائل در بازار سهام است، این روند محتمل است که شکسته شود.

در مقابل مساله امیدوار‌کننده‌ای که وجود دارد این است که گرچه فاصله دلار نیما با دلار آزاد زیاد است، اما در این روزها شاهد رشدهایی در دلار نیمایی بودیم که گرچه کافی نیست، اما نشانه خوبی است. همچنین با توجه به انتقاداتی که در صحن علنی مجلس از عملکرد بانک مرکزی شده است، به نظر می‌رسد  که این فاصله کمتر نیز بشود.

بازار خارجی
ترمز اونس کشیده  شد
کامودیتی‌‌ها با فروکش کردن ریسک‌‌های ژئوپلیتیک با افت یکپارچه قیمت همراه شدند. بر این اساس برنت و wti با افت ۰.۶۷ و ۰.۷۴درصدی به سطح ۸۶.۴۲ و ۸۱.۲۹دلار به ازای هر بشکه رسیدند. اونس جهانی با کاهش ۱درصدی قیمت نسبت به‌روز قبل به سطح ۲هزار و ۳۰۴دلار رسید. پوند پس از اظهارنظرهای اعضای داخلی کمیته سیاست پولی (MPC) بانک مرکزی انگلیس، عملکرد ضعیف قابل‌توجهی داشته است.

همچنین به تازگی نظراتی از بانک مرکزی اروپا ارائه شد که اشاره می‌‌کردند حرکت‌‌های سیاستی آن ممکن است به هر حال مستقل از فدرال رزرو نباشد.  دلار هم پس از روند صعودی هفته گذشته به حالت تثبیت بازگشت.

انتشار داده PCE ماه مارس در روز جمعه، مهم‌ترین داده هفته است و تعیین خواهد کرد که آیا بازده کوتاه‌‌مدت ایالات متحده نیاز به افزایش بیشتر دارد یا خیر. در واقع، بسیاری از سرمایه‌گذاران ممکن است بازده اوراق دو ساله خزانه‌داری ایالات متحده را در محدوده ۵درصد با توجه به پس زمینه خطرناک ژئوپلیتیک، جذاب بدانند. برای سه‌شنبه، که PMIهای آوریل ایالات متحده یا داده‌‌های فروش خانه جدید تاثیر زیادی بر دلار داشته باشد.

علاوه‌بر این، ممکن است تهدید مداخله در مقیاس بزرگ آسیایی در بازار فارکس وجود داشته باشد که مانع از آن می‌شود که سرمایه‌گذاران بیشتری به موقعیت‌‌های خرید دلاری بپیوندند.

صبح سه‌شنبه دی گویندوس، معاون بانک مرکزی اروپا، سخنرانی داشت. او عملا اعلام کرد که کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن از سوی بانک مرکزی اروپا یک معامله تمام شده است (البته اگر شوک‌‌های جدیدی وجود نداشته باشد)، اما همچنین آنچه فدرال رزرو انجام می‌دهد برای اقتصاد جهانی و ناحیه یورو بسیار مهم است.

 با توجه به اینکه انتشار ضعیف در پاییز گذشته به یورو آسیب وارد کرد، یک بهبود متوسط در حال حاضر می‌تواند کمی از یورو حمایت کند. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که این داده‌‌ها بیشتر بر EURGBP تاثیر داشته باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید