جهش ۱۴۲‌درصدی ارزش معاملات خرداد به نسبت سال‌قبل

ارزش معاملات انجام‌شده در بستر معاملاتی بورس انرژی ایران در خرداد ماه امسال نسبت به ماه‌‌‌‌‌ قبل افزایشی ۱۴‌درصدی داشت و به این ترتیب در حالی بهار۱۴۰۳ به پایان رسید‌که به شکل مستمری بر ارزش معاملات انجام‌شده در بورس انرژی ایران افزوده می‌شود.
به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران ارزش معاملات ثبت‌شده در این بازار طی خرداد ماه امسال به رکورد ۲۷۹‌هزار و ۶۸۴‌میلیارد‌ریال رسید. این رقم مربوط به معاملات ثبت‌شده در بازار فیزیکی، بازار برق، بازارمشتقه و سایر اوراق‌بهادار قابل‌معامله در بورس انرژی ایران بود؛ البته معاملات محصولات زیرگروه انرژی در بازار فیزیکی بیشترین سهم را در این ارزش‌‌‌‌‌آفرینی به خود اختصاص دادند.  

این در حالی است که ارزش معاملات انجام‌شده از بستر بورس انرژی ایران برای اردیبهشت ماه امسال در محدوده ۲۴۴‌هزار و ۴۸۰‌میلیارد‌ریال قرار داشت و به این ترتیب ارزش این بازار طی خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه رشدی ۱۴.۴درصدی داشت.

همچنین بررسی داده‌های معاملاتی بورس انرژی ایران در خرداد ماه سال‌۱۴۰۲ از آن حکایت دارد که در این بازه زمانی ماهانه ارزش‌ریالی معاملات ثبت‌شده در بورس انرژی ایران ‌برابر ۱۱۵‌هزار و ۵۶۱‌میلیارد‌ریال بود؛ به این ترتیب ارزش این بازار در خرداد ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال‌قبل جهش ۱۴۲‌درصدی را به‌ثبت رساند.


بررسی داده‌های بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از فروش ۹۳۲‌هزار و ۲۳۸‌تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی طی خرداد ماه امسال حکایت دارد. این معاملات مجموع ارزشی ‌برابر با ۲۳۴‌هزار و ۵۳۴‌میلیارد‌ریال را در این بازار رقم زد. این در حالی بود که ارزش‌ریالی معاملات ثبت‌شده در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی اردیبهشت ماه امسال رکورد ۲۰۰‌هزار و ۷۲۶‌میلیارد‌ریالی را به‌ثبت رسانده بود و به این ترتیب ارزش بازار فیزیکی در خرداد نسبت به ماه قبل رشدی ۱۶.۸درصدی را به‌ثبت رساند.

رشد ۶۶درصدی ارزش ریالی برق
در حالی طی خرداد ماه امسال ۹۳۲‌هزار ‌تن فرآورده هیدروکربوری با ارزشی ‌برابر ۲۳۴‌هزار و ۵۳۴‌میلیارد‌ریال از بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرارگرفت که طی خرداد سال‌گذشته حجم کالای معامله‌شده از این بازار در این گروه کالایی ‌برابر ۵۶۲‌هزار و ۱۱۲‌تن بود و مجموع این معاملات ارزشی ‌برابر با ۱۰۲‌هزار و ۷۶۶‌میلیارد‌ریال را رقم زد. به این ترتیب حجم محصولات معامله‌شده از رینگ فیزیکی بورس انرژی ایران در خرداد ماه امسال نسبت به دوره مشابه در سال‌قبل رشدی ۶۶‌درصدی و ارزش‌ریالی این بازار جهشی ۱۲۸‌درصدی را به‌ثبت رساند. افزایش حجم فروش‌ها، رشد قیمت‌های پایه به‌تبع نوسان قیمت جهانی و افزایش نرخ ارز و رشد سهم فروش محصولات با نرخ پایه بالاتر در این اوج‌‌‌‌‌گیری ارزش معاملات در بازه سالانه موثر بود.

رشد ۸‌درصدی ارزش معاملات برق
طی خرداد امسال بالغ بر ۱۶‌میلیارد و ۲۹۳‌میلیون کیلووات ساعت برق در بازار برق بورس انرژی ایران مورد معامله قرارگرفت و ارزش‌ریالی بالغ بر ۲۴‌هزار ‌میلیارد‌ریال را در این بازار به‌ثبت رساند. این در حالی است که طی اردیبهشت امسال بالغ بر ۱۵‌میلیارد کیلووات ساعت برق در تمامی تابلوهای بورس انرژی ایران مورد دادستد قرارگرفته بود و به این‌ترتیب حجم معاملات برق انجام‌شده از این بازار طی خرداد نسبت به ماه قبل رشدی ۸‌درصدی داشت. همکاری وزارت نیرو و بورس انرژی ایران برای انتقال بخش عمده‌ای از معاملات برق کشور به بستر شفاف بورس انرژی ایران طی ماه‌های اخیر افزایش یافت.

از ابتدای اردیبهشت نیروگاه‌های برق نسبت به عرضه بخشی از برق تولیدی خود در تابلو مشتقه بورس انرژی ایران اقدام کردند. استقبال شرکت‌های توزیع برای خرید برق از این بستر معاملاتی به رونق تابلو مشتقه برق بورس انرژی انجامید و به این ترتیب طی بهار امسال بازار برق بورس انرژی ایران رونقی کم‌سابقه را تجربه کرد.

از کل معاملات برق انجام‌شده در بازار برق بورس انرژی ایران طی خرداد ماه امسال ۱۶‌میلیارد کیلووات ساعت مربوط به تابلو مشتقه برق بود و این معاملات ارزش‌ریالی‌برابر ۲۲‌هزار‌ میلیارد‌ ریال را در پی داشت. به این ترتیب معاملات برق سلف سهمی ۹۱.۶‌درصدی از کل فروش برق در بستر بورس انرژی ایران را به خود اختصاص داد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید