بورس در پساانتخابات

دنیای اقتصاد : انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، از مهم‌ترین رویدادهای اثرگذار بر وضعیت بازار سهام است. طبیعتا مشخص ‏شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری می‏تواند تا حدودی، سمت‏و‏سوی سیاست‌های مالی، پولی و تجاری را مشخص کند. بورس تهران در دو هفته اخیر با رشد نسبی قیمت‏ها همراه شده است. بررسی‏ها نشان می‏دهد که بازار سهام بعد از انتخابات سال ۹۲ و ۱۴۰۰ رشد قابل‏توجهی را تجربه کرده است. در انتخابات۹۶ اما داستان متفاوت بود و برخلاف دوره‌های دیگر در یک ماه پس از انتخابات، شاخص کل با افت ۱.۸۴درصدی همراه شد.


علی عبدالمحمدی:  برای دومین هفته متوالی در هفته گذشته، شاخص‌کل بورس با افزایش همراه شد. آخرین‌باری که شاخص‌کل بورس توانسته بود دو هفته متوالی، بازدهی هفتگی مثبت را  به‌ثبت برساند، به فروردین سال‌جاری بازمی‌گردد. همچنین در هفته‌ای که گذشت، شاخص هموزن نیز رشد داشت تا این شاخص نیز به مانند شاخص‌کل، دومین رشد هفتگی خود را تجربه کند. آخرین‌باری که شاخص هموزن توانسته بود دو هفته متوالی با افزایش ارتفاع همراه شود، به دی ماه سال‌گذشته  بازمی‌‌‌‌‌گردد.

معاملات هفته گذشته بورس تهران با رشد نماگرهای سهامی همراه شد. در هفته قبل، شاخص‌کل با رشد 0.74‌درصدی همراه شد. شاخص هموزن نیز در هفته گذشته 0.26‌درصد افزایش ارتفاع داشت، اما برخلاف این دو شاخص، شاخص‌کل فرابورس با افت همراه شد و 0.66‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد. همچنین در هفته گذشته، ‌هزار و 569‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد و ارزش معاملات خرد بازار نیز در کانال 2‌هزار و 201‌میلیارد ‌تومانی قرارگرفت.


مسیر آتی سهام
خوش‌بینی‌‌‌‌‌هایی که در دو هفته اخیر در بازار سهام شکل‌گرفته، سبب‌شده تا سهامداران به ادامه مسیر معاملات در هفته‌های آتی امیدوار باقی‌بمانند. بورس بعد از ریزش فجیعی که در سال‌99 تجربه کرد، هیچ‌وقت نتوانست به‌عنوان یک بازار شفاف، جریان نقدینگی را به‌طور دائمی به‌سوی خود رهنمون سازد. مقایسه آمار بازدهی بازارها بعد از سال‌99 نشان می‌دهد که بازار سهام نه‌تنها در جدال کسب بازدهی، قافیه را به دیگر بازارهای دارایی واگذار کرده، حتی نتوانسته تورم عمومی چند سال‌اخیر را پوشش دهد و از این جهت، یک بازار بازنده در سنوات اخیر لقب گرفته‌است. به‌نظر می‌رسد اگر وضعیت و تکلیف صندلی ریاست‌جمهوری «آن‌طور که بورس‌بازان می‌خواهند رقم بخورد» می‌توان پس از مدت‌‌‌‌‌ها، نظاره‌‌‌‌‌گر روزهای خوب بورس تهران بود و رشد قابل‌توجهی را در نماگرهای سهامی شاهد بود. به هر روی باید منتظر ماند تا تکلیف شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شود تا بتوان سناریوهای آتی بازار را به‌طور دقیق مورد موشکافی قرار داد، اما واضح و مبرهن است که مسیر آتی تالار شیشه‌ای را پیروز نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص خواهد کرد.

نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری به حدی بر جریان عرضه و تقاضا در بورس تاثیرگذار خواهد بود که می‌توان گفت اگر بتوان دو روی سکه این موضوع را ترسیم کرد، در یک سمت آن نزول شاخص‌کل به زیر کانال 2‌میلیون‌واحدی و در سمت دیگر آن دستیابی به شاخص 3‌میلیون‌واحدی قرار خواهد گرفت. بورس فعلا و در دو هفته اخیر با محافظه‌‌‌‌‌کاری نسبی به سمت سقف تاریخی اردیبهشت سال‌گذشته و متعاقبا شاخص 3‌میلیونی حرکت کرده‌است و اگر نتیجه انتخابات به‌نحوی باشد که نظر دو هفته اخیر بورس‌بازان را تایید کند، بورس می‌تواند هر دو هدف مذکور را در مدت کوتاهی محقق کند و نیم‌‌‌‌‌نگاهی به ارتفاعات بالاتر نیز داشته‌باشد.

بورس و انتخابات سال‌گذشته
انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، از مهم‌ترین رویدادهای اثرگذار بر وضعیت بازار سهام است. طبیعتا مشخص‌‌‌‌‌شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند تا حدودی، سمت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌سوی سیاست‌های مالی، پولی و تجاری را مشخص کند و مسیر آتی هریک از این پارامترهای مذکور نیز به‌شدت بر شرایط حاکم بر بازار سهام اثرگذار است. بورس تهران نیز در دو هفته اخیر با رشد نسبی قیمت‌ها همراه شده‌است و بسیاری از سهامدارانی که در سنوات اخیر در تالار شیشه‌ای به مرز استیصال و درماندگی رسیده‌اند، امیدوارند که بازار با مشخص‌‌‌‌‌شدن نتیجه انتخابات با تداوم رشد قیمت‌ها همراه شود. بررسی سوابق تاریخی تغییرات شاخص‌کل بورس در یک ماه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در چهار دوره اخیر نشان می‌دهد رشد بازار پس از انتخابات سال‌92 و 1400 قابل‌توجه بوده‌است.

در یک ماه پس از انتخابات سال‌88، بازار تغییر چندانی در کلیت خود تجربه نکرد و شاخص‌کل رشد اندک 0.1‌درصدی را در یک ماه تجربه کرد. سال‌92 با وعده‌‌‌‌‌های تلاش برای از سرگیری روابط با غرب مقارن بود و این موضوع سبب شد تا بازار سهام نیز به دلایلی مانند احتمال سرمایه‌گذاری خارجی و رفع تحریم‌ها، با رشد فوق‌العاده‌‌‌‌‌ای در یک ماه پساانتخابات و شاخص‌کل با رشد 19.3‌درصدی همراه شود. اما در انتخابات96، داستان متفاوت بود و برخلاف دوره‌‌‌‌‌های دیگر در یک ماه پس از انتخابات، شاخص‌کل با افت 1.84‌درصدی همراه شد. در آخرین انتخابات نیز در سال‌1400، در یک ماه پس از انتخابات، شاخص رشد 14.2‌درصدی داشت. بعد از ریزش فجیع بورس تهران در سال‌99، در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی سال‌1400، موضوع بورس در راس توجه نامزدهای ریاست‌جمهوری قرارگرفت و بعد از مشخص‌‌‌‌‌شدن نتایج انتخابات، انتظار می‌رفت که سیاست‌های پولی و مالی و تصمیم‌گیری‌‌‌‌‌ها به سمتی هدایت شود که اوضاع بورس بهبود پیدا کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید