سوت پایان ابهامات در بورس

عاطفه چوپان : بازار سرمایه که یک‌سوم از سال‌۱۴۰۳ را با بروز اتفاقات گوناگون پشت‌سر گذاشته، اکنون به نقطه‌عطفی رسیده‌است. با پایان زودهنگام دولت سیزدهم و قرارگرفتن کشور در بلاتکلیفی قبل از انتخابات، ابهامات در بازار سرمایه نیز به اوج خود رسید. این بازار که پیش از این هم حال و روز خوشی نداشت و انواع و اقسام ریسک‌ها را در مدت زمان کمی تجربه کرده‌بود، حال با یک موقعیت سخت مواجه شده که این موضوع موجب ریزش‌های قابل‌توجهی در بورس شد، البته شاخص‌کل در هفته اخیر نشان‌داد که بیش از این توان ریزش ندارد و قیمت‌ها در بازار به کف رسیده‌است و به این ترتیب در آخرین روز از هفته مبهم خود کانال ۲.۱‌میلیون‌واحدی را بازپس گرفت. با مشخص‌شدن نتیجه انتخابات که با رفتن به دور دوم وضعیت بلاتکلیفی را در بازارها تمدید کرده‌بود، به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه هفته‌ای هیجانی را در پیش خواهد داشت و مقداری از تعادل فاصله می‌گیرد. البته این وضعیت که بسته به انتخاب تفکر برنده می‌تواند مثبت یا منفی باشد تنها برای کوتاه‌مدت دوام خواهد داشت و با استقرار دولت جدید بازار بر سر مطالبات خود و مشکلاتی که طی چند سال‌گذشته تشدید‌شده، برمی‌گردد. تحلیلگران از بورس در هفته پر تب و تاب خود سخن گفتند.

کمال خانزاده، تحلیلگر بازار سرمایه درخصوص روند بازار در هفته پیش‌رو گفت: با توجه به اینکه روز جمعه دومین دور انتخابات چهاردهمین دوره از ریاست‌جمهوری را در پیش داشتیم، وضعیت بازار سرمایه در دو سناریو و احتمال کاملا متفاوت قابل‌بررسی است و وضعیت حداقل در چند هفته آینده به این بستگی دارد که چه کسی پیروز انتخابات باشد. وضعیت بازار در حال‌حاضر به تفکرات فردی که به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب می‌شود و همچنین همراهان او بستگی دارد.

وی ادامه‌داد: در حال‌حاضر ما با دو نوع تفکر کاملا متفاوت روبه‌رو هستیم؛ یک تفکر، تفکر اقتصاد مقاومتی، بسته و با اتکا به ظرفیت‌های داخلی است و در مقابل تفکر دیگر تفکر اقتصاد باز، اقتصاد رقابتی و اقتصاد توسعه‌ای است و هرکدام از این دو تفکر وارد اقتصاد شوند بازار سرمایه متناسب با آن برخورد خواهد کرد. خانزاده معتقد است در صورتی‌که آقای جلیلی پست ریاست‌جمهوری را به‌دست بگیرد، با توجه به برنامه‌ها و تفکراتی که او و تیمش درخصوص اقتصاد، شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری و روابط خارجی دارند احتمالا بازار سهام برای مدتی در رکود باشد و ادامه روند سه سال‌گذشته درخصوص افزایش هزینه شرکت‌های بورسی را شاهد باشیم. وی در این‌باره ادامه‌داد: در این‌صورت به‌نوعی شاهد تداوم قیمت‌گذاری دستوری در برخی صنایع خواهیم بود و احتمال دارد تصمیماتی درخصوص بورس‌کالا گرفته شود و بخشی از محصولاتی که در حال‌حاضر در بورس‌کالا به‌صورت رقابتی معامله می‌شوند، از بورس‌کالا خارج شوند.


این تحلیلگر بورسی گفت: طبیعتا چنین تفکراتی کلا به ضرر بازار سرمایه تمام خواهد شد و باعث می‌شود حاشیه سود شرکت‌ها و درآمد آنها کاهش پیدا کند و به‌تبع آن بازار سرمایه نیز نمی‌تواند در چنین وضعیتی روند مثبتی بگیرد. خانزاده گفت: اما تفکر دوم که مرتبط به آقای پزشکیان است، اگر پیروز انتخابات باشد بازار سرمایه یک خوش‌بینی درخصوص احتمال بازگشت به برجام، تعاملات بین‌المللی بیشتر، تصویب FATF و سایر وعده‌هایی که در مناظرات مطرح‌شده خواهد داشت، بازار برای مدتی به استقبال تفکرات مطرح‌شده و استفاده از وزرای با تفکر اقتصاد باز از جمله آقای طیب‌نیا خواهد رفت و احتمالا در این مدت P/Eها افزایشی باشد و در ادامه اگر آنچه که آقایان پزشکیان و طیب‌نیا درخصوص اقتصاد وعده دادند محقق شود، مسائلی از قبیل حذف قیمت‌گذاری دستوری، دست نبردن در بازار سرمایه و... حاشیه سود شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و می‌توانیم بازاری با روند صعودی و ملایم داشته باشیم و در مقابل سایر بازارها برای مدتی و تا انتخاب وزرا احتمالا مقداری راکد شود، چراکه انتظارات تورمی برای مدتی کاهش پیدا می‌کند و مدتی بعد از شروع فعالیت دولت جدید تمامی بازارها با توجه به تصمیماتی که گرفته می‌شود، به سمت تعادل حرکت می‌کنند.

ایمان رئیسی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه گفت: پس از اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شد و دامنه‌نوسان به حالت عادی برگشت، سرمایه‌گذاران با هفته‌ای مبهم به جهت تفکرات هرکدام از کاندیداها از یک طرف روبه‌رو شده و از طرف دیگر با باز‌شدن دامنه، نوسانات قیمتی روزانه را شاهد بودند، اما بازار نشان‌داد برخلاف جهت‌گیری‌های طرفداران کاندیداها که منفی‌ها را دلیل حضور آن یکی می‌دانستند، بازار نه خیلی به آینده خوشبین بود که با خیال راحت بخرد و نه خیلی بدبین که با رِنج منفی به سمت صف‌های فروش بروند.

وی ادامه‌داد: در حال‌حاضر هم مهم‌ترین عامل تغییر وضعیت در بازار سرمایه همین موضوع است، چراکه موضوعات دیگر مثل تنش‌های منطقه‌ای، درگیری احتمالی اسرائیل و لبنان و... در حاشیه مانده و بازار خیلی توجهی به این موضوعات ندارد. هفته آینده احتمالا اوج هیجان را در بازار شاهد باشیم، این هیجانات که واکنش کوتاه‌مدت بازار به انتخاب تفکر پیروز است تا مدتی ادامه خواهد یافت و بعد از استقرار دولت جدید، تعیین کابینه و... مجددا به بحث در مورد مسائل مختلف بازار از جمله نرخ خوراک، بهره، مالیات و... برمی‌‌‌‌‌‌گردیم. روز شنبه هر اتفاقی که بیفتد و بازار هر واکنشی نشان دهد به اعتقاد بنده در روزهای بعد خنثی و به تعادل خواهدرسید.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید