جهش ریالی‏‏‌ها برای صدرنشینی

دنیای اقتصاد-علی قاسمی : بازار سهام، طی هفته دوم تیرماه با سبزپوشی به استقبال دور دوم انتخابات رفت، به‌طوری که شاخص اصلی بازار سهام که نماینده سهام بزرگ بورس است، با رشد ۰.۷۴درصدی کار خود را به پایان رساند و روز چهارشنبه به اوج رونق رسید. هرچند، بورس به حضور یک چهره معتدل در مسند ریاست‌جمهوری وزن بالایی داده است؛ اما شنبه روز سرنوشت‌‌‌سازی برای بازار سهام خواهد بود. احتمالا اولین روز کاری هفته جاری، روز پرهیجانی خواهد بود و تلاطم بازار می‌‌‌تواند اهالی بورس تهران را اذیت کند. اما در بلندمدت سیاست‌‌‌های رئیس‌‌‌جمهور چهاردهم می‌‌‌تواند مسیر آینده بورس را ترسیم کند. شاخص کل هموزن نیز با رشد ضعیف‌‌‌تری افزایش ۰.۲۶درصدی را طی هفته دوم تیرماه به ثبت رساند. در میان صنایع بورسی، حمل‌ونقل بار زمینی، با بازدهی ۱۶درصدی طی هفته قبل، موفق شد صدرنشین بازدهی‌‌‌ها باشد. رتبه دوم صنایع نیز به پیمانکاری صنعتی با بازدهی ۸درصد تعلق دارد. پس از آن، صنعت لاستیک و پلاستیک با افزایش ۷درصدی شاخص در میان سه‌صنعت برتر بازار قرار دارد. به نظر می‌‌‌رسد، بازار نسبت به سهام برجامی و ریالی واکنش مثبت نشان داده است.

استقبال بورس از انتخابات
شاخص کل بورس با ثبت بازدهی 0.74درصدی و شاخص هموزن با بازدهی 0.26درصدی به نوعی به استقبال انتخابات رفتند. سبقت شاخص کل بورس از نماگر هموزن، به دلیل ایجاد جو هیجانی مثبت ضرورت دارد. اما در نهایت، محرک بازار می‌‌‌تواند روند هریک از شاخص‌‌‌ها را مشخص سازد. اگر چهره‌ای معتدل بر سر کار آید، احتمالا بازار رفتار آرام‌‌‌تری خواهد داشت و سهام کوچک‌تر به روند صعودی بازمی‌گردند؛ در غیر‌این‌صورت، شاخصی‌‌‌ها صدرنشین خواهند بود و شاخص کل جلوتر خواهد افتاد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که بازار سهام، در روزهای پایانی هفته قبل، روند هیجانی مثبتی را در پیش گرفت. احتمالا بازار سهام به چهره معتدل‌‌‌تری وزن داده است. اما در بلندمدت، هیجانات کوتاه‌مدت بازار گذراست و سیاست‌‌‌های کلی دولت جدید بر قیمت سهام تاثیر می‌‌‌گذارد.

بازگشت ریالی‌‌‌ها به اوج
پس از چند هفته، بالاخره صنایع ریالی به روزهای اوج بازگشتند، به طوری که صنعت حمل‌ونقل بار زمینی با رشد 16درصدی، در صدر بازدهی هفتگی قرار گرفت. پس از آن، پیمانکاری صنعتی و لاستیک و پلاستیک با بازدهی بیش از 7درصد در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. نکته قابل‌توجه آن است که در ادامه لیست، صنایع ریالی بازدهی بهتر از شاخص کل را به ثبت رساندند. بنادر و کشتیرانی، کاشی و سرامیک و محصولات غذایی، سیمان، کاغذ و شیرینی‌جات، بازدهی بالایی داشتند و بخشی از عقب‌ماندگی هفته‌‌‌های قبل را جبران کردند. پس از آن قطعات خودرو، با رشد یک‌درصدی شاخص خود، بخشی از افت بیش از 23درصدی خود را در سال 1403 جبران کردند و بعد از چند هفته متوالی موفق شدند جزو صنایع برتر بازار باشند.  از ابتدای سال نیز در بازار سهام، شاخص کل بورس، با افت 4درصدی و شاخص کل هموزن با افت بیش از 9درصدی همراه شده است. از این‌رو، همچنان شاخصی‌‌‌ها موفق شدند از پرتفوی سهامداران محافظت بیشتری به عمل آورند. این در حالی است که سبد هموزن بازار همچنان کاهش چشم‌گیری داشته است. از ابتدای سال هم، صنایع بنادر و کشتیرانی و لاستیک و پلاستیک در جایگاه‌های اول و سوم قرار دارند. همچنان، نام‌های شیمیایی و آهن و فولاد در میان صنایع برتر 1403 قرار دارند و چند نماد خاص در این دو صنعت موجب پیشتازی شاخص کل شده‌‌‌اند.

واکنش صندوق‌های سهامی به تحولات بورسی
با رشد بورس از نیمه خردادماه و متعادل شدن فضای دادوستدهای بورسی، صندوق‌های بورسی نیز واکنش خوبی از خود نشان دادند، به طوری که «هامون»، «اکسیژن»، «افق ملت»، «آوا»، «پادا» و «آسام» شش صندوقی بودند که طی هفته گذشته بازدهی بالای 2درصد داشتند. این درحالی است که از ابتدای آغاز روند صعودی طی دوهفته متوالی گذشته، دارایکم و پالایش، دو صندوق صدرنشین بازار سهام بودند. با این حال، طی هفته گذشته صندوق‌های اهرمی عملکرد ضعیفی را به ثبت رساندند. صندوق توان با افت بیش از 4درصدی و صندوق جهش با کاهش ارتفاع 3.2درصدی بدترین عملکرد را در میان صندوق‌های اهرمی داشتند. هرچند معاملات دو صندوق اهرمی جدید در بازار نیز بر عملکرد سایر صندوق‌ها اثرگذار بوده است. 

اما با عملکرد صنایع بورسی، به‌خصوص عملکرد درخشان ریالی‌‌‌ها، احتمالا عملکرد صندوق‌های بخشی قابل‌توجه است. کارنامه خوب صنعت فلزات اساسی در برابر شاخص کل بورس، سبب شد تا صندوق‌های این صنعت نیز عملکرد قابل قبولی داشته باشند، به طوری که صندوق رویین، موفق شد بازدهی 3درصدی داشته باشد. صندوق‌های صنعت شیمیایی، یکی از صندوق‌های خوب بازار سرمایه هستند، به طوری که طی یک‌هفته گذشته بازدهی «پتروما» حدود 2درصد بوده است.  صندوق‌های خودرویی در این میان، جزو گروه‌هایی با عملکرد نامطلوب بودند، به طوری که صندوق خودران، کاهش 4درصدی و صندوق بهین‌رو افت 3درصدی را تجربه کرده است.

صندوق‌های سیمانی که عملکرد خوبی را در روندهای گوناگون بازار ثبت کردند، اکنون نیز کارنامه سبزی در بازار دارند.  به نظر می‌رسد همه صندوق‌های بخشی گزینه‌‌‌های امنی برای سرمایه‌گذاری هستند و در روندهای صعودی و نزولی بازار به داد سرمایه‌گذاران خواهند رسید. اما متاسفانه صندوق‌های خودرویی، صندوق‌های پرنوسانی هستند و مانند نمادهای خودرویی ذاتا پرریسک عمل می‌کنند. در این میان، «رویین»، «پتروما»، «سمان» و «سیمانو» چهار صندوق بخشی برتر بازار طی هفته گذشته بودند، به این معنی که صندوق‌های صنعت سیمان، پتروشیمی و فولاد مقبولیت بیشتری در میان سهامداران داشتند.

سهام کوچک یا بزرگ؟
در بازار سهام، رسم بر این است که سهام بزرگ و دلاری ریسک پایین‌‌‌تری برای سرمایه‌گذاری دارند. عموما این سهام در میان مردم به دلیل تلاطم‌‌‌های کم قیمتی از جایگاه خوبی برخوردارند. اما سهام کوچک بازار محدودیتی برای نوسانات بزرگ‌تر ندارند. از این‌رو، احتمالا در آغاز روندهای صعودی سهام شاخص‌‌‌ساز، فولادی، خودرویی یا پتروشیمی شرایط بهتری دارند. در صورتی که محرک بازار قیمت ارز باشد، سهام دلاری بزرگ روند حرکتی بهتری خواهند داشت. اما اگر دلار تحرکی نداشته باشد، روند بازار با محرک خودرویی‌‌‌ها تعیین خواهد شد. به عبارت دیگر، سهام بزرگ‌تر در ابتدای روند، رشد خوبی خواهند داشت و پس از آن با توقف رشد دلاری‌‌‌ها صنایع ریالی و کوچک‌تر به روند صعودی ادامه خواهند داد. همه اینها به سیاست‌‌‌های کلی دولت آینده ربط دارد. رویکرد باثبات دولت بعد قطعا بازار را به رونق نسبی بازمی‌‌‌گرداند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید