جهش بورس با سوخت امید

عاطفه چوپان : ابهامات انتخاباتی سرانجام در بورس به پایان رسید. بعد از بر‌‌گزاری دومین دور از انتخابات چهارهمین دوره ریاست‌جمهوری و انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس جدید دولت فصل ابهامات انتخاباتی در بورس تمام شد. شنبه ۱۶ تیرماه تابلوی معاملات بازار سرمایه بعد از یک دوره رکود طولانی رنگ هیجان به خود گرفت و شاخص‌ها توانستند رکوردهای جالبی را به‌ثبت برسانند. نماگر اصلی بورس با ارتفاعی بیش از ۸۸‌هزار واحد رشد ۴.۲‌درصدی را به‌ثبت رساند و شاخص هموزن نیز ۳.۴‌درصد رشد کرد.
بعد از یک هفته مداوم خروج پول، ۴۷۸‌میلیارد‌تومان ورود نقدینگی به بازار ثبت شد و ارزش معاملات خرد نیز به بالای ۳همت رسید. درمیان صندوق‌ها حجم معاملات و صفوف خرید اهرمی‌ها قابل‌توجه بود، تحلیلگران رشد بازار سرمایه در هفته‌جاری را شارپی و قابل‌توجه و ناشی از خوش‌بینی به‌وجود آمده پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند با گذشت زمان و نزدیک‌شدن به انتهای هفته رفته‌رفته بازار به تعادل نزدیک می‌شود و ادامه رشد بازار تا روی کار آمدن دولت جدید و معرفی کابینه با تحلیل و معقول‌تر ادامه می‌یابد. سهامداران و فعالان بازار امیدوارند تا با تحقق وعده‌های داده‌شده در ادامه شاهد شکل‌گیری یک روند مثبت و ادامه‌دار در بازار سرمایه باشند، روندی که با توجه به کاهش بیش از حد ارزش بازار و رسیدن نمادها به کف‌های تاریخی از لحاظ بنیادی کاملا موردانتظار و منطقی است.


مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه بعد از فوت رئیس‌جمهور قبل روزهای سخت و همراه با تردید و ابهامی را پشت‌سر گذاشت، گفت: سهامداران 45روز سخت را تحمل کردند اما روز گذشته با بیرون‌آمدن اسم آقای مسعود پزشکیان از صندوق‌های رای و انتخاب او برای ریاست‌جمهوری 4سال آینده کشور واکنش مثبت هیجانی را روی تابلوی معاملات شاهد بودیم. البته طبیعتا تا سر کار آمدن آقای پزشکیان و انتخاب کابینه هنوز خیلی زمان باقی است و نتایج تصمیماتی که این افراد در ادامه می‌گیرند را باید در بازار پاییز و زمستان دنبال کنیم.

ساسانی تاکید کرد: آنچه امروز روی تابلوی معاملات می‌بینیم بیشتر ناشی از افت بیش از حد قیمت نمادها در کنار ارزندگی اکثر آنها و ناشی از هیجان مثبتی بوده که نسبت به انتخاب رئیس جدید دولت رخ‌داده‌است. او گفت: نمی‌توان این موج را ادامه‌دار و ناشی از فرآیند بنیادی دانست چون طبیعتا کابینه دولت در شهریورماه کار را به‌دست می‌گیرند و تا تصمیمات جدید بگیرند و تصمیمات دولت قبل را ملغی کنند زمان می‌برد.

وی ادامه‌داد: با این وجود این انتظار به‌وجود آمده که اگر آقای پزشکیان بتواند به بخشی از وعده‌هایی که داده حداقل در بخش اقتصادی که مربوط به بازار سرمایه است، عمل کند، بازار سرمایه از رخوتی که در این چند سال‌پشت‌سر گذاشته -و الان وارد سال‌چهارم خود شده- خارج شده و رفته‌رفته شاهد بازار خوب، آرام و صعودی در ماه‌های آینده و از نیمه دوم امسال باشیم. امیدواریم وعده‌ها محقق شود و بتوانیم بازار سرمایه‌ای پویا و روبه‌رشدی را در آینده شاهد باشیم.

حسن حسین‌‌‌‌‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس در پی تحولات سیاسی و اجتماعی متعدد که از ابتدای سال‌جدید شاهد آن بودیم با رکود فراگیر دست‌وپنجه نرم می‌کرد، گفت: تردیدها نسبت به اتفاقات سیاسی و اقتصادی باعث شد فعالان بازار سرمایه نیز همانند سایر فعالان اقتصاد با احتیاط بیشتر عمل‌کنند که نتیجه آن کاهش ارزش معاملات و در عین‌حال تنزل شاخصه‌های قیمتی سهام بود.

وی ادامه‌داد: هفته گذشته و با اعلام نتایج دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری، شاهد واکنش‌های مقطعی محدود در بازار سهام بودیم چراکه دو کاندیدای راه‌یافته به دور دوم، نوعی دوگانه بهبود وضعیت اقتصادی و تعامل با دنیا در مقابل احتمال سیاست‌های سختگیرانه در مذاکرات و مباحث دلارزدایی و قیمت‌گذاری دستوری را مشخصه تبلیغات خود قرارداده بودند.

این تحلیلگر بیان کرد: در این راستا دو روز ابتدایی هفته متاثر از بیم و امیدها نشان‌دهنده پیشتازی عرضه‌کنندگان سهام بود که با شروع مناظرات و واضح‌تر‌شدن جو عمومی انتخابات، در نیمه دوم کاری هفته گذشته فروشندگان سهام کمی عقب نشستند، پس از پایان دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری و اعلام آقای مسعود پزشکیان به‌عنوان منتخب مردم، شاهد بروز واکنش‌های نسبتا قابل‌توجه در بازار سهام، ارز و طلا بودیم که می‌توان این واکنش اولیه را متاثر از گفتمان تعامل با جهان ارزیابی کرد.

وی ادامه‌داد: در بازار سهام شاخص‌کل شاهد رشد ۸۸‌هزار‌واحدی بود و ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در روزی که صف‌های خرید قابل‌توجه بود به بیش از ۵۹۰۰‌میلیارد‌تومان رسید، ورود نقدینگی اشخاص حقیقی نیز به میزان جالب ۲‌هزار ‌میلیارد ‌تومان بود که بعد از مدت‌ها نویدبخش شروع روز‌های خوب ارزیابی می‌شود. در روز ابتدایی هفته حجم معاملات و صفوف خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی قابل‌توجه بود که البته فرصتی مناسب برای صدور واحدهای جدید این صندوق‌ها را مهیا می‌کند اما تداوم صف خرید صندوق‌های اهرمی در روزهای آینده با توجه به‌وجود حباب قیمتی موجود کمی پیچیده به‌نظر می‌رسد یا حداقل نیازمند ورود نقدینگی سنگین به بازار است.

حسین‌نیا افزود: از سوی دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا با فشار فروش قابل‌توجه و اصلاح قیمتی مواجه شده‌اند که شاید در هفته‌های آینده و با تبیین رویکرد‌های دولت جدید نوسان قیمتی برای این صندوق‌ها محدودتر شود و البته توجه به رخدادهای ماه‌های آینده و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز اهمیت خواهد داشت.

این تحلیلگر بیان کرد: به هر حال پس از پایان انتخابات جامعه و فعالان اقتصادی منتظر اطلاعات و شفافیت بیشتر از سوی رئیس‌جمهور جدید است؛ هرچند در فضای انتخاباتی آقای پزشکیان از فرماندهان سیاسی و اقتصادی دولت خود رونمایی کرد، ولی به‌طور حتم اعلام اسامی کابینه دولت و بیان استراتژی‌های سیاسی و اقتصادی در شکل‌گیری فضای شفاف موثر خواهد بود و در چنین شرایطی می‌توان با اطمینان بیشتری نسبت به وضعیت آتی بازار سرمایه اعلام نظر کرد.

حسین‌نیا گفت: پیش‌بینی می‌شود هرچند فضای خوش‌بینی فعلی در هفته‌جاری در معاملات سهام قابل رؤیت باشد اما به‌تدریج و از انتهای هفته فعالان بازار سهام به سمت تحلیل سیاست‌های دولت جدید و بررسی کارنامه افراد مطرح برای پست‌های وزارت بپردازند که این امر منجر به شکل‌گیری یک موج میان‌مدت با ابهام کمتر در بازار سرمایه خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید