محرک اقتصاد چین

دنیای اقتصاد : پس از سیطره داده‌های ناامیدکننده در اقتصاد چین، سیاستگذاران این کشور تصمیم گرفتند که یک بسته محرک برای اقتصاد تجویز کنند تا از کاهش قدرت اقتصادی چین جلوگیری کنند. شی‌جین‌پینگ، رهبر حزب کمونیست چین، پس از ماه‌ها مقاومت در برابر تغییر رویکرد نسبت به اقتصاد، با این تصمیم موافقت کرد. در این حین نرخ بیکاری چین در ماه سپتامبر کاهش یافت. اما همچنان بالاست.

پس از اینکه مقامات پکن در ماه سپتامبر اخباری مبنی بر محرک اقتصادی چین را منتشر کردند، بازارهای این کشور با شوک روبه‌رو شد. این خبر باعث هجوم سرمایه‌گذاران چینی به بازار سهام شد و سیستم‌های معاملاتی را با اختلال مواجه کرد. برای همین، مقامات یک رویکرد تدریجی را برای اعلام برنامه‌های خود اتخاذ کردند. شی، برای سال‌ها در برابر پیشنهاد اقتصاددانان برای یک طرح مالی بزرگ جهت تقویت بخش‌هایی از اقتصاد، به‌ویژه خانوارها و دولت‌های محلی بدهکار که ثروتشان به دلیل رکود سه‌ساله در املاک و مستغلات از بین رفته، مقاومت کرده است. اما او به‌طور ناگهانی رویکرد خود را تغییر داده است. برخی اقتصاددانان گفتند: «ما شاهد تغییرات اساسی در دیدگاه شی جین‌پینگ به وضعیت اقتصاد و در رویکرد او برای رسیدگی به مشکلات هستیم.

شی اکنون متوجه شده است که اقتصاد چین در مسیر اشتباهی قرار دارد و به یک اصلاح عملگرایانه نیاز فوری دارد.» با عدم تثبیت قیمت ملک و ناتوانی بسیاری از دولت‌های محلی در پرداخت صورت‌حساب‌های خود، پکن در خطر از دست دادن هدف ۵ درصدی رشد اقتصادی است. بر اساس آمارهای روز جمعه، رشد تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه سوم رقم 4.6 درصد را به ثبت رساند که کمترین رشد در 18 ماه گذشته است. همچنین نرخ تورم چین در حال کاهش است و رشد شاخص قیمت تولیدکننده در این کشور منفی است. با این حال مقامات هنوز اعلام نکرده‌اند که حجم بسته مالی یادشده چقدر است. لان فوآن، وزیر دارایی، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از تعطیلات ملی، از افشای این رقم خودداری کرد. بازارها امیدوارند که ارقام دقیق در نشست رهبری پارلمان چین، کنگره ملی خلق چین که انتظار می‌رود در چند هفته آینده برگزار شود، منتشر شود. با این حال اقتصاددانان هشدار دادند که چین ممکن است با ایجاد بدهی‌های بیشتر، به آتش مشکلات دامن بزند و به چالش‌های خود بیفزاید.

نرخ بیکاری چین
نرخ بیکاری جوانان چین در ماه سپتامبر پس از رسیدن به بالاترین سطح سه‌ماهه در تابستان، کاهش یافت، اما همچنان بالا ماند و بر فشارهای موجود در بازار کار این کشور تاکید کرد. بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی دفتر ملی آمار چین، نرخ بیکاری در میان جوانان 16 تا 24 ساله، بدون احتساب دانشجویان، همزمان با فارغ‌التحصیل شدن میلیون‌ها نفر از دانشگاه‌ها، از نرخ 18.8 درصد در ماه اوت به 17.6 درصد در ماه سپتامبر رسید. بیکاری کل چین نیز از نرخ 5.3 درصد در ماه اوت به 5.1 درصد در ماه سپتامبر رسید. با توجه به این آمار مقامات پس از ماه‌ها تردید در ماه سپتامبر به سمت تحریک اقتصاد حرکت می‌کنند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید