آمارها نشان میدهد؛ مشکل تامین برق و همچنین خروج تدریجی شرکتهای فعال در این صنعت از تله تولید دستوری بر پایه الزامات سامانه فروش یکپارچه در صنعت خودروسازی به افت۱.۷ درصدی تولید شرکتهای خودروسازی در پاییز امسال در مقایسه با سال قبل و حتی افت ۱۹.۳ درصد نسبت به پاییز ۱۴۰۱ منجر شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، دولت در تلاش است سطح تولید را در صنعت خودروسازی افزایش دهد با این حال چالشهایی برسر افزایش ظرفیت تولید در صنعت خودروسازی وجود دارد.برنامه توسعه هفتم، هدف تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال را تعیین کرده است، با این حال آن طور که آمارها نشان میدهد؛ قطعی برق محدودیتهایی را در زمینه افزایش تولید برای دولت و خودروسازان ایجاد کرده است، ضمناینکه ناترازی انرژی هم در زمستان بخش دیگری از مشکلات است.
پیش از این، محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور، در گفتوگو با رسانهها تاثیر خاموشیها را بر خطوط تولید خودروسازان را تایید کرده و گفته بود: قطع برق صنعت خودروسازی به کاهش تولید خودرو و قطعات منجر شده است.
به گفته او، قطع برق بر تولید نهایی خودرو تاثیر مستقیم میگذارد و برخی شرکتها به دلیل خاموشی مجبور به تعطیلی ۱۵ روزه شدند.
درعین حال، به نظر میرسد عوامل دیگری نیز در این کاهش تولید دخالت داشته است. به طور مثال؛ در طول دو سال گذشته برخی شرکت های خودرو سازی برنامه توقف تولید برخی خودرو های پرتیراژ را که قیمت آنها به صورت دستوری تعیین می ش، آغاز کردند و در تلاشند خودرو های جدید را جایگزین خودروهایی کنند که با تیراژ بالا اما با حاشیه سود پایین تولید میشدند. بخش عمده خودروهایی که با توقف تولید مواجه شدهاند، خودرو هایی بودهاند که برای تامین تقاضا در سامانه یکپارچه با قیمتهای دستوری تولید میشدند.
آمار ها چه میگویند؟
آن طورکه آمارها نشان میدهد؛ شرکتهای خودروساز در طول ۳ سال گذشته هرگاه به فصل تابستان رسیدهاند تیراژ تولیدشان با افت مواجه شده است، به طور مثال؛ جمع کل تولید شرکتهای ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در تابستان امسال ۲۳۱ هزارو ۶۴۹ دستگاه بوده که این میزان تولید در مقایسه با تابستان سال قبل ۳.۱ درصد و در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۷.۵ درصد کاهش نشان میدهد.
طبق این اطلاعات، شرکتهای خودروساز در تابستان امسال ۱۸ هزارو ۸۸۴ دستگاه خودروی کمتر نسبت به تابستان سال ۱۴۰۱ تولید کردهاند.
با این حال، آمارها به همین جا ختم نمیشود و چالشهای تامین انرژی در شرکتهای خودرو ساز در فصل سرد سال هم وجود دارد و برخی خبرها حاکی از آن است که مشکل تامین برق امسال به فصل پاییز هم سرایت کرده است که میتواند برنامههای دولت و شرکت های خودروساز را برای افزایش سطح تولید تا حدودی تحت تاثیر قرار دهد.
طبق اطلاعات موجود، جمع کل خودروهای تولید شده در شرکتهای ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در پاییز امسال به ۲۴۳ هزار دستگاه رسیده که این میزان ۱.۷ درصد کمتر از پارسال است.
نکته اما اینجا است که سطح تولید شرکت های خودروساز در پاییز امسال نسبت به پاییز ۱۴۰۱ بالغ بر۱۹.۳ درصد افت کرده است که کاهش معنا داری تلقی می شود.
طبق این اطلاعات، تیراژ تولید در شرکتهای خودروسازی در سومین فصل سال ۵۸ هزار دستگاه کمتر از پاییز ۱۴۰۱ بوده است.
تلاش خودروسازان برای بهبودتولید
با وجود چالشهای موجود، شرکتهای خودروساز برنامههای مختلفی را برای افزایش تیراژ و بهبود کیفیت تولید آغاز کردهاند که نمونه آن جایگزینی خودروهای جدیدتر با تکنولوژی بالاتر نسبت به خودروهای گذشته است.
آمارها نشان میدهد؛ با وجود چالشهای موجود در زمینه ناترازی انرژی اما روند تولید فصلی در ۹ ماه امسال فصل به فصل بهتر شده است. در این زمینه موفقترین شرکت پارس خودرو بوده که تیراژ تولیدش در پاییز امسال نزدیک به ۲۱ درصد نسبت به تابستان افزایش یافته و منجر شده است تیراژ تولید خودرو در این شرکت خودرو سازی در طول ۹ ماه به ۷۷ هزارو ۴۸۴ دستگاه برسد.
پس از پارس خودرو، شرکت ایران خودرو نیز تلاش کرده در پاییز امسال روند تولید را بهبود دهد و این موضوع به افزایش تیراژ تولید در پاییز نسبت به تابستان به میزان ۳.۶ درصد منجر شده است.
ایران خودرو در طول ۹ ماه امسال جمعا ۳۸۲ هزارو۱۶۲ دستگاه خودرو تولید کرده است.
سایپا نیز با وجود همه چالشهای موجود تیراژ تولیدش را در پاییز امسال جمعا تا ۲.۳ درصد نسبت به تابستان افزایش داده و جمع کل تولیدات سایپا در ۹ ماه امسال به ۲۵۱ هزارو ۱۸۸ دستگاه رسیده است.
مقایسه میزان تولید ماهانه شرکت های خودروسازی در ۴ سال گذشته- دستگاه خودروی سواری
ماه |
۱۴۰۰ |
۱۴۰۱ |
۱۴۰۲ |
۱۴۰۳ |
مقدار تغییر نسبت به ۱۴۰۲ |
درصد تغییر نسبت به ۱۴۰۲ |
مقدار تغییر نسبت به ۱۴۰۱ |
درصد تغییر نسبت به ۱۴۰۱ |
فروردین |
۶۴,۱۳۸ |
۴۵,۳۹۶ |
۵۸,۵۶۳ |
۴۶,۰۵۲ |
-۱۲,۵۱۱ |
-۲۱.۴ |
۶۵۶ |
۱.۴ |
اردیبهشت |
۵۴,۲۳۳ |
۷۶,۸۸۰ |
۹۲,۱۷۱ |
۹۳,۹۸۰ |
۱,۸۰۹ |
۲.۰ |
۱۷,۱۰۰ |
۲۲.۲ |
خرداد |
۸۴,۹۸۳ |
۱۰۳,۹۶۹ |
۹۷,۹۱۲ |
۹۹,۱۴۶ |
۱,۲۳۴ |
۱.۳ |
-۴,۸۲۳ |
-۴.۶ |
تیر |
۸۵,۶۹۹ |
۸۴,۹۹۳ |
۹۴,۶۳۳ |
۸۴,۶۵۹ |
-۹,۹۷۴ |
-۱۰.۵ |
-۳۳۴ |
-۰.۴ |
مرداد |
۵۵,۶۶۶ |
۷۶,۹۹۳ |
۶۹,۱۹۶ |
۶۷,۸۱۳ |
-۱,۳۸۳ |
-۲.۰ |
-۹,۱۸۰ |
-۱۱.۹ |
شهریور |
۸۳,۳۶۵ |
۸۸,۵۴۷ |
۷۵,۲۹۳ |
۷۹,۱۷۷ |
۳,۸۸۴ |
۵.۲ |
-۹,۳۷۰ |
-۱۰.۶ |
مهر |
۷۲,۰۸۵ |
۸۸,۸۰۰ |
۷۸,۲۳۴ |
۹۳,۹۷۵ |
۱۵,۷۴۱ |
۲۰.۱ |
۵,۱۷۵ |
۵.۸ |
آبان |
۸۱,۸۹۹ |
۱۰۳,۸۵۶ |
۸۱۷۵۶ |
۷۴۸۱۵ |
-۶,۹۴۱ |
-۸.۵ |
-۲۹,۰۴۱ |
-۲۸.۰ |
آذر |
۸۵,۴۵۵ |
۱۰۸,۴۱۵ |
۸۷۲۸۱ |
۷۴۲۱۷ |
-۱۳,۰۶۴ |
-۱۵.۰ |
-۳۴,۱۹۸ |
-۳۱.۵ |
جمع تولید ۹ ماهه |
۶۶۷,۵۲۳ |
۷۷۷,۸۴۹ |
۷۳۵,۰۳۹ |
۷۱۳,۸۳۴ |
-۲۱,۲۰۵ |
-۲.۹ |
-۶۴,۰۱۵ |
-۸.۲ |
مقایسه میزان تولید فصلی شرکتهای خودروساز در ۴ سال گذشته - دستگاه خودرو سواری
فصل |
۱۴۰۰ |
۱۴۰۱ |
۱۴۰۲ |
۱۴۰۳ |
مقدار تغییر نسبت به ۱۴۰۲ |
درصد تغییر نسبت به ۱۴۰۲ |
مقدار تغییر نسبت به ۱۴۰۱ |
درصد تغییر نسبت به ۱۴۰۱ |
بهار |
۲۰۳,۳۵۴ |
۲۲۶,۲۴۵ |
۲۴۸,۶۴۶ |
۲۳۹,۱۷۸ |
-۹,۴۶۸ |
-۳.۸ |
۱۲,۹۳۳ |
۵.۷ |
تابستان |
۲۲۴,۷۳۰ |
۲۵۰,۵۳۳ |
۲۳۹,۱۲۲ |
۲۳۱,۶۴۹ |
-۷,۴۷۳ |
-۳.۱ |
-۱۸,۸۸۴ |
-۷.۵ |
پاییز |
۲۳۹,۴۳۹ |
۳۰۱,۰۷۱ |
۲۴۷,۲۷۱ |
۲۴۳,۰۰۷ |
-۴,۲۶۴ |
-۱.۷ |
-۵۸,۰۶۴ |
-۱۹.۳ |
تیراژ تولید ماهانه خودروسازان از ابتدای سال جاری تاکنون - دستگاه خودروی سواری
ماه |
خساپا |
خودرو |
خپارس |
فروردین |
۱۷۷۲۸ |
۲۳۴۱۱ |
۴۹۱۳ |
اردیبهشت |
۳۵۲۶۹ |
۴۸۸۵۰ |
۹۸۶۱ |
خرداد |
۳۶۲۴۲ |
۵۲۷۳۶ |
۱۰۱۶۸ |
تیر |
۳۰۴۸۶ |
۴۵۵۱۸ |
۸۶۵۵ |
مرداد |
۲۴۸۷۵ |
۳۵۹۲۳ |
۷۰۱۵ |
شهریور |
۲۶۱۸۳ |
۴۴۸۵۸ |
۸۱۳۶ |
مهر |
۳۲۲۳۸ |
۵۰۴۳۹ |
۱۱۲۹۸ |
آبان |
۲۴۵۰۷ |
۴۱۵۸۵ |
۸۷۲۳ |
آذر |
۲۶۶۶۰ |
۳۸۸۴۲ |
۸۷۱۵ |
جمع تولید ۹ ماهه |
۲۵۴۱۸۸ |
۳۸۲۱۶۲ |
۷۷۴۸۴ |
مقایسه میزان تولید فصلی شرکتهای خودروساز در ۴ سال گذشته - دستگاه خودرو سواری
فصل |
خساپا |
خودرو |
خپارس |
بهار |
۸۹۲۳۹ |
۱۲۴۹۹۷ |
۲۴۹۴۲ |
تابستان |
۸۱۵۴۴ |
۱۲۶۲۹۹ |
۲۳۸۰۶ |
پاییز |
۸۳۴۰۵ |
۱۳۰۸۶۶ |
۲۸۷۳۶ |
مقدار تغییر پاییز نسبت به تابستان |
۱۸۶۱ |
۴۵۶۷ |
۴۹۳۰ |
درصد تغییر پاییز نسبت به تابستان |
۲.۳ |
۳.۶ |
۲۰.۷ |
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات