اقتصاد آمریکا کوچک می‌شود؟

دنیای اقتصاد : در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۵، اقتصاد آمریکا برای نخستین‌بار از سال ۲۰۲۲ کوچک شد. بر اساس داده‌های بازبینی‌شده اداره تحلیل اقتصادی آمریکا، تولید ناخالص داخلی این کشور با نرخ سالانه ۰.۲ درصد کاهش یافت. این رقم اگرچه بهتر از تخمین ۰.۳ درصدی اولیه بود، اما همچنان نشان‌دهنده ورود اقتصاد به قلمرو رکود است. به گزارش فایننشال‌تایمز، دلیل اصلی این کاهش رشد، جهش واردات در پی اعلام تعرفه‌های جدید دونالد ترامپ در اوایل آوریل بود.

اقتصاد آمریکا کوچک می‌شود؟

بسیاری از شرکت‌ها برای فرار از هزینه‌های بالاتر ناشی از این تعرفه‌ها، پیشاپیش اقدام به واردات گسترده کالا کردند. اما این رشد واردات نه‌تنها با افزایش متناظری در مخارج مصرفی یا سرمایه‌گذاری در موجودی‌ها همراه نشد، بلکه رکود در هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان، به ویژه در بخش خدمات و مسکن، افت تولید را تشدید کرد. تحلیلگران معتقدند که تاثیرات جنگ تجاری ترامپ که به صورت ناگهانی و ناپایدار اجرا می‌شود، باعث اختلال در آمارها و رفتار بازار شده است. دیان سوانک از موسسه KPMG گفت: «با این تغییرات سیاستی سریع، تطابق داده‌ها با واقعیت اقتصادی دشوار شده است.» به گفته او، موجودی انبارها هنوز پایین‌تر از حد معمول است و اقتصاد آمریکا همچنان درگیر چرخه‌های نوسانی ناشی از تعرفه‌ها است.

خطر رشد قیمت‌ها

افزایش قیمت‌ها نیز عامل دیگری در کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان است. از سال ۲۰۱۹ تاکنون، شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است. این روند بر روحیه خرید خانوارها تاثیر منفی گذاشته است.

برخی تحلیلگران از جمله اندرو هالن‌هورست از سیتی‌گروپ می‌گویند که کاهش هزینه در خدمات، مانند گردشگری و هواپیمایی، شواهدی از این رفتار محتاطانه مصرف‌کنندگان است. هم‌زمان، دادگاهی در آمریکا تعرفه‌های جدید ترامپ را غیرقانونی اعلام کرد؛ تصمیمی که می‌تواند سیاست تجاری دولت فعلی را با چالش جدی مواجه کند.

با این حال کاخ سفید اعلام کرده که با این حکم مقابله خواهد کرد. در چنین شرایطی، فروشگاه‌های عمده‌فروشی اعضامحور مانند کاستکو، سمزکلاب و بی‌جیز، سهم خود را در بازار خرده‌فروشی آمریکا افزایش داده‌اند. در حالی‌که بسیاری از مصرف‌کنندگان از تورم و قیمت‌های بالا رنج می‌برند، این فروشگاه‌ها به واسطه فروش کالاها به‌صورت عمده و با قیمت پایین‌تر، به مقصد جذابی برای خرید تبدیل شده‌اند؛ حتی اگر این خریدها با تجربه‌ای دشوار، صف‌های طولانی و راهروهای بی‌راهنما همراه باشد. فروشگاه‌های مذکور با مدل فروش مبتنی بر عضویت عمل می‌کنند.

برای مثال، عضویت در سمزکلاب سالانه ۵۰ دلار، در بی‌جیز برابر با ۶۰ دلار و کاستکو معادل ۶۵ دلار هزینه دارد. با این حال، بیش از ۹۰درصد اعضا این اشتراک را تمدید می‌کنند. سود اصلی این فروشگاه‌ها نیز نه از فروش مستقیم، بلکه از همین هزینه عضویت تامین می‌شود. رشد فروش نیز در این فروشگاه‌ها چشمگیر بوده است.

در مجموع، اقتصاد آمریکا در آغاز سال ۲۰۲۵ با رشد منفی، نگرانی‌های ناشی از تورم و جنگ تجاری و تغییر در الگوهای مصرفی مواجه است. در چنین فضایی، عمده‌فروشی‌های عضویتی، نه‌تنها خود را با شرایط تطبیق داده‌اند، بلکه با ارائه گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه و قابل‌اعتماد، جایگاه خود را در میان خانوارهای آمریکایی مستحکم کرده‌اند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید