جهش آیفکس به کانال 930 واحدی

دنیای اقتصاد: دیروز معامله‌گران فرابورس بالغ بر 147‌میلیون ورقه بهادار را در 24 هزار دفعه مبادلاتی دست به دست کردند که ارزش این دادوستدها بیش از 60 میلیارد تومان بود. معاملات فرابورس ایران در آخرین روز کاری مرداد ماه 96 با ادامه رشد شاخص کل و عبور این نماگر از کانال 930 واحدی به پایان رسید. شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 7 واحدی تا ارتفاع 936 واحدی صعود کرد که عمده این رشد از جانب نمادهای «میدکو»، «هرمز»، «دماوند»، «ارفع»، «زاگرس» و «سرچشمه» صورت گرفت. در مقابل نماد «شراز» مانع از رشد بیشتر این نماگر شد.

 

در بازارهای اول و دوم فرابورس سهامداران اقدام به جابه‌جایی 5/ 93 میلیون سهم کردند که ارزش معاملات آن نزدیک به 25‌میلیارد ریال بود. دو نماد از گروه فلزات اساسی با نام‌های «ذوب» و «ارفع» به ترتیب بیشترین حجم و ارزش معاملات را در این دو بازار تجربه کردند. سهامداران ذوب‌آهن اصفهان تعداد 34 میلیون سهم به ارزش 8/ 2 میلیارد تومان را معامله کردند و در نماد آهن و فولاد ارفع تعداد 12 میلیون سهم به ارزش بیش از 4میلیارد تومان دست به دست شد. برای چندمین روز متوالی نماد «اوان» بیشترین افزایش قیمت را تا سقف 5 درصد به ثبت رساند. پس از مبین وان کیش (اوان)نمادهای «سبزوا»، «ارفع»، «حخزر» و «هرمز» نیز به ترتیب بالاترین رشد قیمتی را تجربه کردند. در مقابل نمادهای «بهپاک»، «کتوکا»، «کیمیا»، «کمرجان» و «کی‌بی‌سی» بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند. دیروز در جریان بازار نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن تهران، مسکن شمال‌غرب، مسکن زاینده‌رود و شرکت توریستی ورفاهی آبادگران کیش متوقف شدند. نمادهای معاملاتی شرکت‌های تولید تجهیزات سنگین هپکو، گز سکه، ورزیران و مجتمع معادن مس تکنار به تابلوهای معاملاتی فرابورس بازگشتند. تابلوهای الف، ب و ج بازار پایه نیز در مجموع دیروز میزبان دادوستد 52 میلیون سهم به ارزش 8/ 10 میلیارد تومان بودند.

 

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز سه‌شنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت 2میلیارد و 500 میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان نماد معاملاتی شركت آهن و فولاد ارفع بیشترین مشارکت بازیگران حقوقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از 3/ 7‌میلیون سهم «ارفع» به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون تومان از سوی بازیگران حقیقی به حقوقی دارد. در آن سوی بازار نماد معاملاتی گروه صنايع كاغذ پارس شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقیقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود 645 هزار سهم «چکاپا» به ارزش 221 میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی منتقل شد.نگاهی به تابلو بازار تسهیلات مسکن نشان می‌دهد که این اوراق در بازه 768 هزار تا 800 هزار ریال مورد معامله قرار گرفتند، ارزش معاملات اوراق روز جاری به 6 میلیارد تومان رسید.سرمایه‌گذاران بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز در آخرین روز معاملاتی مرداد ماه معاملات این بازار را با دادوستد 160 هزار ورقه به ارزش نزدیک به حدود 16 میلیارد تومان خاتمه دادند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید