سه صنعت با مزیت مطلق در کشور

مصطفی صفاری، مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در خصوص روند بازار سرمایه و با اشاره به گزارش های مطلوب 6 ماهه شرکت های بورسی به خصوص در گروه صادرات محورها ، گفت: در گروه فلزات اساسی گزارش ها خبرهای خوبی برای سهامداران دیده می شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، وی با اشاره به اینکه گروه فلزات اساسی در 6 ماهه اول سال صادرات خوبی داشتند، گفت: گروه معادن و پتروشیمی ها نیز از افزایش نرخ ارز متاثر شدند .

این کارشناس بازار سرمایه در بررسی صنایع پربازده کشور گفت: کشور ایران در سه صنعت مزیت مطلق دارد و در آینده اقتصاد ایران این صنایع در صدر قرار دارند.

وی اولین صنعت با مزیت مطلق در اقتصاد ایران را نفت و گاز دانست و گفت: کشور ما 10 درصد ذخایر گاز و 13 درصد ذخایر نفت دنیا را در اختیار دارد. به این ترتیب گروه های شیمیایی، پتروشیمی و پالایش ها منشا درآمد در آینده هستند.

مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان صنعت دوم را گردشگری دانست و اظهار داشت: حجم بازار گردشگری برای کسب درآمد زیاد و درآمدهای کشور از این محل در حال افزایش است.

به گفته وی در برنامه ششم توسعه قرار است درآمدها از محل گردشگری 5 برابر شود و در آینده نزدیک این صنعت می تواند معادل نفت برای کشور درآمدزایی داشته باشد.

صفاری سومین صنعت را گروه خدمات دانست و گفت: خدمات فنی مهندسی ، تکنولوژی جاده سازی و راه سازی برای کشور ما دارای مزیت مطلق است که باعث صادرات خدمات فنی و مهندسی از طریق کشور ما می شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران به هاب ورود خاورمیانه برای برندهای بزرگ جهان تبدیل شده است، افزود: 90 درصد بازار سرمایه کشور از شرکت های زیر مجموعه این صنایع تشکیل شده که می تواند برای سهامداران این شرکت ها سودآوری به همراه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه برای شکوفا شدن اقتصاد باید منتظر اجرای پروسه اقتصاد باز بود، گفت: نرخ بهره در اقتصاد متغیر مهمی است. هنوز نرخ سود تسهیلات کاهش نیافته و هزینه های مالی شرکت ها بالاست باید سیستم بانکی کشور اصلاح شود تا شاهد شکوفایی مزیت های مطلق در اقتصاد باشیم.

مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین سهم صادرات غیر نفتی کشور ما در حال حاضر از گروه پتروشیمی ها است، گفت: دومین صنعتی که بیشترین سهم را در صادرات غیر نفتی کشور دارد گروه معادن هستند که به دو بخش کانی فلیز و کانی غیر فلزی تقسیم می شوند. کانی های فلزی سنگ آهن، روی ، مس و طلا بودند که در نیمه اول سال رشد صادراتی خوبی داشتند. کانی های غیر فلزی نیز شامل سیمان و سنگ های ساختمانی و غیره هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات سیمان کشور ما به کشور عراق است،گفت: شرکت های سیمانی نزدیک مرز قدرت صادراتی بیشتری دارند و از شرایط بهتری برخوردارند.

صفاری به صنعت کشاورزی اشاره کرد  و گفت: این صنعت شامل دامپروری و شیلات است. البته کشور ما در تولید زعفران و پسته هم جایگاه ویژه ای دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه سه صنعت خدماتی نیز در کشور از مزیت برخوردارند، گفت:کشور ما در سه بخش حمل نقل ریلی ، جاده ای، هوایی دارای مزیت است.

وی با تاکید بر اینکه هر تن ترانزیت کالای ریلی معادل درآمد یک بشکه نفت برای ایران است، گفت: این موضوع نشان دهنده مزیت خدمات حمل و نقل در کشور ما است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید