نگاه سازمان در عرضه های اولیه فراتر از نوسانات روزانه است

یکی از راه حل های بزرگ شدن بازار سرمایه، ورود شرکت های بیشتر به این بازار است. در غیر این صورت، مادامی که این بازار محدود به شرکت های حاضر باشد نمی توان انتظار وسعت آن در سطح بین المللی را داشت.

روزبه شریعتی، مدیر اجرایی و تحلیلگر کارگزاری اقتصاد بیدار با بیان مطلب فوق درباره اهمیت عرضه های اولیه به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: در حالیکه شاخص کل در تلاش برای فتح قله  تاریخی خود به سر می برد، برخی از اهالی بازار نسبت به عرضه های اولیه گلایه مندند اما نکته اصلی که باید در این خصوص به آن توجه کرد این است که این تعداد شرکت با میزان سهام عرضه شده آن آیا توان بر هم زدن جو کلی بازار را دارند و آیا می توانند نقدینگی موجود در بازار را به سوی سهم های جدید کوچ بدهند؟

وی با رد این نوع نگاه خاطر نشان کرد: قطعاً این نگاه ساده انگارانه است زیرا در عالم واقع مشخص نیست آن تعداد از کدهای متقاضی عرضه اولیه ها که اخیراً به بیش از صد هزار نفر رسیده است، برای خرید عرضه اولیه ها سایر سهام خود را بر میز فروش می گذارند یا خیر؛ اما با فرض بدترین حالت ممکن ورود پول برای خرید عرضه اولیه و ورود پول از سمت بازارگردان و ناشر بسیار محتمل تر از خروج سرمایه از کل سیستم موجود است.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: هرچند از گوشه و کنار بازار صدای منتقدین به رویه عرضه اولیه ها بلند است، اما از این موضوع غافل شد که بهبود وضعیت بازار سرمایه که همگی از آن سهم می برند و برای تمام بازیگران این بازار مفید است در گروی عمیق و بزرگ شدن آن است.

شریعتی با بیان اینکه جمع ارزش بورس و فرابورس در ایران کمی بیش از 400 هزار میلیارد تومان است، گفت: این رقم در مقایسه عینی با ابرقدرت های اقتصادی دنیا بسیار پایین است.

وی اظهار داشت: برای حضور سرمایه گذاران خارجی نیازمند افزایش عمق و نقدشوندگی در بازار سرمایه هستیم. چراکه نمی توان بدون ایجاد زمینه و بسترهای مورد نیاز سرمایه گذاران بزرگ انتظار سرمایه های سنگین و اثرگذار در اقتصاد کشور را داشت.

این تحلیلگر به تحلیل روند رو به رشد بورس کشورهای توسعه یافته پرداخت و گفت: چنانچه تمام کشورهای تراز اول دنیا بررسی شود متوجه می شویم آن ها هم در دوره ای با هجوم شدید عرضه اولیه ها مواجه بودند که با ساماندهی آن بازار سرمایه عظیم فعلی خود را به وجود آوردند.

شریعتی در این باره با ذکر چند مثال توضیح داد: در بورس فرانکفورت در طول سال 1999، تعداد 158 شرکت و در سال 2000، تعداد 147 شرکت عرضه شدند در حالی که 40 سال قبل از این تاریخ فقط 19 عرضه اولیه رخ داده است. همچنین در آمریکا طی سال های 1980 تا 2000 بیش از 6 هزار شرکت در بازار سرمایه عرضه شدند که در دو سال آخر آن روزانه شرکت های آی تی جهت پذیرش اقدام می کردند.

مدیر اجرایی کارگزاری اقتصاد بیدار بیان کرد: چنانچه معتقد باشیم که دانش و تکنولوژی از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه با شکاف زمانی ای انتقال می یابد، پس  هم اکنون بازار سرمایه ما نیاز به گذر از این دوران دارد.

وی در ادامه افزود: بنابراین سازمان بورس و اوراق بهادار و نهاد ناظر آن یعنی وزارت اقتصاد به عنوان نهادهای تصمیم گیر و نظارتی، استراتژی های بلند مدتی در راستای برنامه های کلان کشور دارند و بدون شک به بازار سرمایه از زاویه فراتر از نوسانات روزانه نگاه می کنند.

این تحلیلگر در بخش پایانی گفتگو با "سنا" خاطرنشان کرد: با تسریع در شبیه سازی سیستم بازارهای سرمایه پیشرفته می توان به تکامل و بهبود فرایند عرضه های اولیه کمک کرد؛ به عنوان مثلا عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ که به تازگی مورد استفاده قرار می گیرد، بیش از دو دهه قبل در اروپا و آمریکا انجام می شده است.

شریعتی تصریح کرد: با این اوصاف بازار تکامل یافته ای مانند نزدک(NASDAQ) ماهانه با حداقل ده شرکت جدید عرضه اولیه (IPO) می تواند الگوی مناسبی برای بازارسرمایه ما باشد.

 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید