مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

فاز اول سامانه جامع نظارتی بازار سرمایه عملیاتی شد

از روز 24 آبان ماه 1396 و در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس بازار سرمایه، فاز نخست سامانه جامع نظارتی این بازار، به بهره برداری عملیاتی رسید. دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این خبر به "سنا" گفت: با سامانه نظارت بر بازار، قابلیت استفاده از بروزترین روش ‌ها و استاندارد های نظارتی بورس ‌های مطرح دنیا فراهم شده است. دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه این سامانه در مدت بیش از 10 ماه طی دو فاز جداگانه اجرایی شد، تصریح کرد: فاز نخست این پروژه طی 5 ماه با هدف تهیه طرح مفهومی شناخت نیازمندی ‌های حوزه ‌های مختلف نظارتی و مستند سازی آنها در تیر ماه سال جاری به اتمام رسید و در فاز بعدی ، پیاده‌ سازی سامانه در سازمان بورس، انجام تست ‌های مختلف عملیاتی و فنی و انطباق با قوانین و مقررات موجود انجام شد.




توضیح رییس سازمان در خصوص معاملات بلوکی

دکتر شاپور محمدی در پاسخ به این پرسش که با اینکه سازمان بورس اعلام کرده از معاملات بلوکی که با قصد دستکاری در قیمت انجام می شود جلوگیری به عمل آمده و معاملات با "نماد ۲" حذف شده هنوز در فضای مجازی شنیده و این معاملات با قصد شاخص سازی انجام می شود نظر شما چیست؟ به ایسنا گفت: اگر متوجه شویم معاملات بلوکی انجام می شود، مانع آن خواهیم شد.همچنین اگر فعالان بازار سرمایه اقدام به معاملات بلوکی کنند، پیگیری می کنیم. دبیر شورایعالی بورس ادامه داد: همانطور که گفته بودیم معاملات "نماد ۲" از بازار سرمایه حذف شد و دیگر این معاملات وجود ندارد. با افرادی که معامله بلوکی اغوا کننده و گمراه کننده می کردند، برخورد شده است.




حمایت بانک مرکزی از بخشنامه سازمان بورس

قائم مقام بانک مرکزی از پایبندی بانک‌ها به نرخ سود مصوب ۱۵درصدی و رعایت بخشنامه اخیر سازمان بورس در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها خبر داد. اکبر  کمیجانی درباره بخشنامه اخیر سازمان بورس در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها گفت: همان گونه که سازمان بورس نیز تاکید کرده، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت باید امور را از شعب و بانک‌ها جدا کنند و نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار نیز باید در سپرده‌گذاری صندوق‌ها در بانک‌ها رعایت شود.

 




ابزارهای متنوع؛ فصل همکاری مشترک بازار سرمایه و شهرداری تهران

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران درنشست کانون نهاد های سرمایه گذاری با اشاره به اینکه تعهدات شهرداری هفته گذشته با همکاری شهرداری تهران و بانک شهر ختم به خیر شد،گفت: با این اتفاق نگرانی بازار سرمایه بابت نکول اوراق اوراق شهرداری برطرف شد و همه بدهی شهرداری ها تسویه شد. به گفته امیر هامونی، صکوک منفعت برای تامین مالی بیلبوردهای شهری گزینه بسیار خوبی است و می تواند درآمدهای آتی شهرداری را یکجا و تنزیل شده کند. در حال حاضر صدا و سیما برای تبلیغات خود درخواست انتشار صکوک منفعت را به سازمان بورس ارسال کرده و مجوزهای فقهی آن نیز صادر شده است.




آمادگی یوروکلیر برای همکاری با بازار سرمایه ایران

نمایندگان شرکت سمات در دیدار با برنالد فلون، علاقه مندی بازار سرمایه و شرکت سپرده گذاری مرکزی ایران را برای همکاری با یورو کلیر در زمینه کاستودین، تسویه معاملات فرامرزی و تبادل دانش و تجربیات اعلام کردند که مورد استقبال طرف مقابل قرار گرفت. نمایندگان شرکت یورو کلیر (Euroclear) در حاشیه برگزاری اجلاس شرکت های سپرده گذاری جهان (WFC) در هنگ کنگ در دیدار با نمایندگان شرکت سپرده گذاری مرکزی، تمایل این شرکت را برای همکاری با بازار سرمایه ایران اعلام کردند.

مشاهده کل خبر



بورس ارز، ابزار تثبیت و کنترل

یاسر فلاح، رییس شورای اطلاع رسانی بازار سرمایه سازمان بورس در رابطه با راه اندازی بورس ارز و برخی از اظهارات مبنی بر اینکه چنین بورسی در دنیا وجود ندارد، گفت: بازارهایی در دنیا با قالب بورس ارز به عناوین دیگری همچون بازارهای فارکس یا نقل و انتقالات ارزی وجود دارد، اما عملکردی غیررسمی دارند. مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس تصریح کرد: گاهی برخی از کارشناسان شرایط اقتصادی ایران را با سایر کشورها مقایسه می‌کنند و معتقدند که در کشورهای دیگر به طور رسمی چنین سازوکاری وجود ندارد، پس راه اندازی بورس ارز صحیح نیست، اما این بیان اشتباه است، زیرا اقتصاد ایران با سایر دنیا قابل مقایسه نیست و ارز آوری ایران متکی بر نفت است.




مهمترین مزیت های معاملات الگوریتمی

عضو شورای عالی بورس در خصوص معاملات الگوریتمی گفت: به طور معمول معامله کننده ها و کسانی که مدیریت پرتفوی انجام می دهند، الگوهایی برای تصمیم گیری دارند که با توجه به تغییرات قیمت سهام تصمیم به خرید یا فروش سهام می گیرند. به گفته قاسم محسنی، معاملات الگوریتمی بهتر است با بازارگردانی الگوریتمی آغاز شود، چون بازارگردان ها قواعد و دستورالعمل هایی دارند که دستورهای خرید و فروش را بر اساس آن قواعد اجرا می کنند، بنابراین می توان همان قواعد را تبدیل به الگوریتم کرد تا باعث کاهش هزینه بازارگردانی در این نهادهای مالی شود.




رویه های بین المللی هدف بعدی در طراحی قانون جدید

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس با اشاره به عمر کوتاه بازار سرمایه در ایران به نسبت نظام بانکداری درباره نخستین قانون بازار اوراق بهادار به "سنا" گفت: در قانون بازار اوراق بهادار سال 84، رویکرد نهادسازی بود به عبارتی هدف، ایجاد نهادهای مورد نیاز بازار بود و بعد از اینکه نهادهای مورد نیاز در قانون به وجود آمد و بازار توسعه جدی تری یافت ابزارهای جدید متولد شد که برای عملیاتی شدن آن نیاز به قانون وجود داشت که در همین رابطه قانون توسعه ابزارها تصویب شد. محسن خدابخش به اهمیت تدوین قوانین جدید در راستای بحث های بین المللی پرداخت و گفت: بحث حقوق مالی یک بحث جدید است به گونه ای که در دنیا هم روی آن خیلی تأکید شده چون در حقوق مالی آنچه به آن پرداخته می شود رویه های جدید بین المللی است.




فرهنگ سازی و تنوع ابزارها، مسیر توسعه مداوم بازار سرمایه

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: بخشی از عملکرد اصلی بازار سرمایه مربوط به شرایط کلی اقتصادی است و برای رشد بورس باید منتظر تحولات در بخش اقتصاد کلان بود. به عنوان مثال اگر سال آینده رشد اقتصادی کشور و تولید افزایش یابد، ریسک های بین المللی کاهش داشته باشد و مشکلات شبکه بانکی کم شود به طور خودکار بازار سرمایه شاهد رونق خواهد بود. سعید اسلامی بیدگلی با بیان اینکه برای توسعه بازار سرمایه باید مدیران و فعالان با برنامه ریزی مناسب؛ شفافیت و نقد شوندگی را افزایش دهند، افزود: سازمان بورس با طرح راهکارها و صدور بخش نامه در حال حل این مشکل است.




بررسی وضعیت بازار سرمایه و پیش بینی آینده آن

مدیر امور اعضای کانون کارگزاران با اشاره به اینکه به جز حجم معاملات، بقیه محرک های بازار سرمایه سیگنال های مثبتی دارند، گفت: در صورت تداوم این سیگنال های مثبت و رشد ارزش بازار دور از ذهن نیست که شاخص در کوتاه مدت بتواند از سقف تاریخی خودش عبور کند و فصل جدیدی در بازار سرمایه پس از 4 سال رقم بخورد. بهنام بهزادفر ادامه داد: شاخص اکنون در محدوده 88 هزار واحد بوده و در فاصله اندکی با سقف تاریخی خود قرار گرفت. نکته مهم این که هرچند هنوز این سقف تاریخی شکسته نشده، اما بعضی از صنایع همانند گروه های دارو و رایانه و خودرو خیلی قبل ­تر، از این سقف عبور کردند و بعضی از گروه ها مثل فلزات اساسی اخیرا موفق به عبور از این سقف شدند، حتی شاخص فرابورس ایران هم 8 ماه است که از بحران سال 92 عبور کرد.




هم اندیشی اهالی بازار سرمایه برای تأمین مالی شهری

صبح روز سه شنبه ۳۰ آبان ماه نشست “هم اندیشی راهکارهای تامین مالی شهری از طریق بازار سرمایه” به همت کانون نهاد های سرمایه گذاری ایران و شهرداری تهران برگزار شد. در ابتدای این نشست سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، عنوان کرد: شهرهای ایران مدت ها است در امر توسعه با مشکلات گوناگون مالی روبرو هستند و برای حل این معضل روش های گوناگون تامین مالی را تجربه کرده اند. وی با بیان اینکه بسیاری از روش های تامین مالی هزینه های شهری موفق نبوده است، عنوان کرد: یکی از بهترین ابزار های تامین مالی همه بخش های اقتصادی کشور از جمله هزینه های شهری بازار سرمایه است.




صندوق‌های ارزی، نوسانات را بیمه می کند

بهروز خدارحمی درباره راه‌اندازی صندوق‌های ارزی و معاملات آتی ارز به "سنا" گفت: چنانچه نوسانات برابری نرخ ارز در مقابل ریال وجود داشته باشد، بازدهی سرمایه گذاران تحت تأثیر نوسانات ارزی قرار می‌گیرد، بنابراین دیگر این بازدهی، بازدهی واقعی نیست. این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه در این شرایط سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری به سمت صنایعی می‌روند که تأثیر بیشتری از نوسانات ارز می گیرند، اظهار داشت: برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز این موضوع یک دغدغه جدی و انکارناپذیر است چون این دسته از سرمایه‌گذاران درصورتی‌که نتوانند نوسانات نرخ ارز را پوشش دهند یا به تعبیری بیمه کنند،‌ انگیزه لازم و کافی برای سرمایه گذاری پیدا نمی‌کنند.




کاهش تب شایعات در خصوص نفت 70 دلاری

مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری بورس بیمه ایران در خصوص روند حرکتی کامودیتی ها در هفته گذشته کاری اعلام داشت: در هفته گذشته در پی بروز تنش های داخلی و سیاسی در قطب اقتصادی اروپا یعنی آلمان برای تشکیل دولت ائتلافی، ارزش برابری یورو در برابر دلار کاهش یافت. همچنین انتشار گزارش های اقتصادی آمریکا نشان از وضعیت رو به بهبود این غول اقتصادی می دهد که به نوبه خود به پر قدرت شدن دلار در برابر یورو و در نتیجه فشار بر روی قیمت کامودیتی ها می انجامد. به گفته علی بخشنده،در بررسی قیمت های بازارهای جهانی کامودیتی، یکی از عوامل تاثیر گذار، نرخ برابری دلار با سایر ارزهاست، که رابطه عکس با قیمت اغلب کالاهای اساسی از جمله طلا، نفت و فلزات اساسی دارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید