مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

همکاری سازمان بورس و بانک مرکزی برای بازگشایی نماد بانکی ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی شب گذشته با حضور در برنامه ویژه خبری شبکه 2 ضمن ارائه پاسخ به سوالات، گزارشی از عملکرد 100 روزه این وزارتخانه در دولت دوازدهم داد. مسعود کرباسیان با بیان اینکه کاهش سود سپرده های بانکی، ره آوردهای مثبتی برای بازار سرمایه به همراه داشت و شاهد استقبال سرمایه گذاران از این بازار بودیم، گفت: دولت پیش بینی می کند سود شرکت های بورسی به میزان ۱۵درصد قابلیت افزایش دارد. وی خاطرنشان کرد: مشکل کنتور سازی از سه طریق در حال پیگیری است. تشکیل کمیته مشترک از طریق قوه قضاییه، امکان خریداری ۲ هزار سهم برای سهامداران فروشنده و سومین راه فروش اموال حاصل از افزایش سهام شرکت است. هدف از پیگیری کنتور سازی خدشه دار نشدن بازار سرمایه بابت یک شرکت است.




سال های طلایی ابزارهای مالی اسلامی

دکتر شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سومین همایش مالی اسلامی ضمن تقدیر از فعالیت کمیته فقهی تصریح کرد: امسال دهمین سال فعالیت کمیته فقهی است. به گفته وی در قانون اساسی قید شده است تمام معاملات بازار سرمایه باید منطبق با شریعت باشد و هیچ ابزاری در بازار سرمایه معرفی نمی شود مگر اینکه در کمیته فقهی سازمان بورس از لحاظ شرعی بررسی شود و منطبق با شریعت باشد. دبیر شورایعالی بورس با بیان اینکه ابزارهای مالی می توانند به پوشش ریسک کمک کنند، گفت: عضویت در آیسکو و تغییر از عضو ناظر به عادی می تواند برای سرمایه گذاران خارجی یک چارچوب مشخص ارائه کند که چگونه می توانیم از حقوق آنها صیانت کنیم.




بزرگترین تامین مالی سال 96 به رقابتی تنگاتنگ تبدیل شد

مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به این موضوع که این اوراق با هدف تامین بخشی از سرمایه در گردش و هزینه های سرمایه گذاری توسط شرکت گروه مپنا انتشار یافته است به بیان جزئیات تامین مالی 4هزار میلیاردی ریالی شرکت مذکور پرداخت. سیدعلی حسینی با اشاره به این موضوع که این اوراق با هدف تامین بخشی از سرمایه در گردش و هزینه های سرمایه گذاری توسط شرکت گروه مپنا انتشار یافته است به بیان جزئیات تامین مالی 4هزار میلیاردی ریالی شرکت مذکور پرداخت و گفت: دارایی پایه هر قرارداد بسته برق (انرژی الکتریکی) معادل یک "کیلووات" در هر ساعت از "دوره مصرف" در "دوره تحویل" است و خریداران در صورت داشتن شرایط تحویل و اعلام آمادگی جهت تحویل، قادر خواهند بود دارایی پایه قرارداد را در نقطه مرجع داد و ستد (هاب) انرژی الکتریکی در شبکه سراسری برق کشور تحویل بگیرند. همچنین با توجه به قابلیت تسویه نقدی قراردادها، خریداران می‎توانند در طول دوره معاملاتی یا در تاریخ سررسید قرارداد نسبت به تسویه نقدی این قراردادها اقدام کنند.




رشد بازار سرمایه، محصول رونق نسبی اقتصاد ملی و روند جهانی

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه همه آحاد جامعه می توانند در بازار سرمایه سرمایه گذاری کنند، گفت: سرمایه گذاران تازه وارد به بازار سرمایه می توانند از طریق شرکت های مشاوره سرمایه گذاری و همچنین سبدگردان ها به بورس وارد شوند. نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه قیمت سهام ناشران بورسی، سود شرکت ها و در نهایت رشد شاخص تحت تاثیر عوامل درونی و برونی اقتصادی و همچنین عوامل بین المللی است، گفت: در هفته گذشته قیمت فلزات اساسی مانند سرب، روی و فولاد با افزایش روبرو بود و این رویداد منجر به افزایش ارزش سهام شرکت های معدنی و فلزی حاضر در بازار سرمایه شد. همچنین تداوم کاهش عرضه جهانی نفت رشد قیمت آن را به همراه داشت و در نتیجه سهام شرکت های نفتی و پالایشگاهی نیز با رشد روبرو شد.




بازار سرمایه مادر بازارهای چهارگانه

یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در اختتامیه کارگاه آشنایی با بازار سرمایه ویژه مدیران و کارشناسان خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران، با استقبال از پیشنهاد دبیر کل خانه کارگر برای ادامه کارگاه های آموزشی اظهار داشت: این آمادگی در مجموعه شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس وجود دارد که دوره های تکمیلی آشنایی با بازار سرمایه را به طور تخصصی تر و تفصیلی تر برگزار کنیم. همچنین دبیرکل خانه کارگر در سخنانی ضمن تقدیر از سازمان بورس و اوراق بهادار برای برگزاری این کارگاه گفت: قطعا در بین بازارهای چهارگانه پول، کار، کالا و بازار سرمایه، بازار سرمایه اهمیتی ویژه دارد و به نوعی مادر دیگر بازارها به حساب می آید.




آخرین اسناد تخلفات کنتورسازی به دستگاه قضا ارجاع می شود

معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص آخرین وضعیت پرونده شرکت کنتورسازی گفت: برای حل سریع مشکلات این ناشر بورسی به شرکت کنتور سازی تاکید شد ضمن انتخاب مدیران دارای صلاحیت، اطلاعات دقیق و شفاف شرکت را ارائه کنند. جعفر جمالی گفت: در ادامه تحقیقات و ردیابی های مالی انجام شده، مستندات و شواهدی حاکی از ظن قوی بر توجه اتهام بزه های معامله با استفاده از اطلاعات نهانی، دستکاری قیمت سهام و جرائم موضوع فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار نسبت به افراد مظنون در پرونده کنتورسازی بدست آمده است.




حضور شرکت‌ها در فرابورس مزیت بازار سرمایه است

عضو شورای عالی بورس در همایش ملی پیاده‌سازی IFRS برای شرکت‌های کوچک و متوسط گفت: تعدد مقام‌های ناظر در موضوع استانداردسازی حسابداری در حالی است که هم‌اکنون استانداردهای IFRS گزارشگری مالی شرکت های کوچک و متوسط را تسهیل کرده است. عبده تبریزی با بیان اینکه برای مبنا شدن گزارش‌های مالی بین‌المللی می‌توان از طریق شرکت‌های کوچک و متوسط این فرایند را فرهنگسازی کرد، گفت: یکی از مزیت‌های ایجاد شده برای بنگاه‌های کوچک و متوسط، ایجاد زمینه برای پذیرش این شرکت‌ها در فرابورس و بازار ایده است.




عامل تعلیق فعالیت کارگزاری پارس نمودگر تشریح شد

دبیرکل کانون کارگزارن بورس و اوراق بهادار درباره تعلیق فعالیت کارگزاری پارس‌نمودگر گفت: اگر ریسک یک شرکت کارگزاری از حدی بالاتر رود، می تواند بر صنعت کارگزاری و بازارسرمایه اثر منفی بگذارد. در نتیجه این تصمیم سازمان بورس که با پیشنهاد و نظر کانون اعمال شده مربوط به اعتبارات کارگزاری و با هدف جلوگیری از افزایش ریسک بود. به گفته روح الله میرصانعی، اعلام بدهی و رقم اعتباری که این کارگزاری متحمل شده امکان پذیر نیست اما تعلیق فعالیت ربطی به خرید و فروش سهام ندارد و تنها ناشی از اعتبار است.




اعلام به موقع نرخ شکر دغدغه کشاورز و تولید کننده است

دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر ایران درباره اهمیت اعلام به موقع نرخ قیمت شکر برای تولید کننده و کشاورزان گفت: قرار بود دولت ابتدای سال‌ قیمت جدید شکر را اعلام کند تا کارخانه‌های قند و شکر بر این اساس بتوانند مطالبات کشاورزان را پرداخت کنند، اما قیمت شکر نه تنها در زمان معین و معمول هر ساله (شهریور ماه) مشخص نشد بلکه اعلام نرخ های جدید با تأخیر باعث شد شکر تولیدی کارخانه‌ها همچنان در انبارها دپو بماند و مبلغی دست کشاورزان را نگیرد. بهمن دانایی ادامه داد: نرخ جدید شکر تحویلی درب کارخانه با هشت درصد افزایش نسبت به سال گذشته 2722 تومان ابتدای آذر ماه ابلاغ شد که این تأخیر مشکلات جدی را برای تولید کنندگان و کشاورزان ایجاد کرد.




قوانین یکپارچه و مشخص، اولین گام برقراری حاکمیت شرکتی

مدیر پذیرش بورس تهران در گفتگو با "سنا" اظهار داشت: تعداد بورس‌هایی که در دهه گذشته شاخص حاکمیت شرکتی را به مرحله اجرا گذاشته اند، افزایش یافته و در جاهایی با افزودن موضوعات زیست محیطی و اجتماعی، آن را به «شاخص زیست محیطی، اجتماعی و راهبری»ESG) ) یا شاخص پایداری ارتقا داده‌اند. به گفته اسماعیل درگاهی بخش عمده شرکت‌های حاضر در بورس با ایجاد کمیته‌های مرتبط، موارد مربوط به سیستم‌های کنترل داخلی را دنبال می کنند. همچنین حسابرسان مستقل هم در گزارش های حسابرسی خود به موضوعات مرتبط با این حوزه ها اظهار نظر می کنند؛ ولی واقعیت این است که اثربخشی این نظام‌ها موضوعی است که باید بررسی شود.




مانعی برای تداوم روند صعودی وجود ندارد

مدیر گروه تحلیل و مطالعات بازار کارگزاری اردیبهشت ایرانیان با مقایسه وضعیت فعلی بازار سهام با دوره‌های پیشین رونق، طی ۲۰ سال اخیر، گفت: شرایط فعلی نشان می‌دهد بورس تهران هنوز پتانسیل صعود بیشتری دارد و نکته بسیار مهم دیگر این است که عدم رشد دسته‌جمعی صنایع بورسی حاکی از این است که رونق سهام به‌صورت هیجانی و صرفاً بر اساس فشار نقدینگی رخ نداده است. حافظ عزیزی با تأکید بر این نکته که بورس تهران همچنان در مسیر صعودی و رشد پیوسته قرار دارد، گفت: بازار سرمایه فعلا مانعی بر سر راه خویش نمی بیند و سطح عمومی قیمت ها و شاخص ها همچنان در حال افزایش و ترقی است و ارزش کل بازار (همگام با افزایش نرخ ارز) جبران کسری و افت ارزش ریالی خود را کرده است.




انتشار هزار میلیارد ریال اوراق اسلامی مرابحه خودرو

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن، همزمان با سومین همایش سالانه انجمن مالی اسلامی ایران از انتشار هزار میلیارد ریال اوراق اسلامی مرابحه خودرو خبر داد و گفت: این اوراق جایگزین مناسبی برای جذب سپرده های خارج شده از نظام بانکی و گزینه مطلوبی برای سرمایه گذارانی است که در پی شرایط امن و بدون ریسک هستند. محمودرضا خواجه نصیری با اعلام این خبر به "سنا" گفت: انتشار این اوراق علاوه بر کمک به تامین مالی مورد نیاز صنایعی همچون خودرو سازی می تواند زمینه رونق و بهبود وضعیت اقتصاد کشور را مهیا کند؛ همچنین فرصتی قابل توجه و مطمئن برای سرمایه گذاران خواهد بود.




کامودیتی ها و نرخ دلار، موتورهای محرکه بازار سرمایه

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه و مدرس دانشگاه، رونق بخش مسکن و افزایش حجم معاملات را با وجود عدم تغییر در قیمت ها موضوع مهمی دانست و افزود: با وجود اینکه قیمت ها در این بخش تحرک خاصی نداشته، اما افزایش حجم معاملات می تواند باعث فعالیت صنعت ساختمانی و رونق این گروه در بازار شود. شهاب الدین شمس، با اشاره به اینکه قیمت های جدید کامودیتی ها و نرخ دلار دو موتور حرکتی این روزهای بازار هستند، اظهار داشت: گزارش های خوب و مثبت پالایشی ها نیز اتفاق دیگری بود که به روند صعودی بازار کمک کرد. شنیده شده که قیمت های جدید شرکت ملی پالایش و پخش برای شرکت های پالایشی حاشیه سود این گروه را بالا می برد. بر همین اساس نرخ های فعلی این گروه برای خرید جذاب است.




مصون‌سازی بازار سهام با خدمات‌محوری و امور دانش‌بنیان

معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید در خصوص دلایل روند رو به رشد شاخص به "سنا" گفت: افزایش قیمت‌ها در بازارهای کالایی جهانی به ویژه محصولات پالایشی، پتروشیمی و فلزات اساسی، رشد آرام نرخ ارز در بازار داخلی و سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک مرکزی در کاهش نرخ سود سپرده‌ها از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که منجر به سودآوری صنایع متناظر بورسی و فرابورسی که از این عوامل تاثیر می‌پذیرند شده است؛ ضمن آنکه اقبال سهامداران را به حضور بیشتر در بازار سهام تشویق کرده، اقبال به نمادهایی را که دارای P/E پایین‌تر و بنیادی‌تر هستند نیز افزایش داده است. به گفته مهرداد نعمتی، رئیس هیات مدیره فرابورس ایران، ارزش بازاری زیاد شرکت‌هایی که مستقیما از تغییرات قیمت‌های جهانی تاثیر می‌پذیرند، موجب می‌شود که در زمان رشد و ریزش قیمت‌های جهانی، بازدهی اینگونه شرکت‌ها تاثیر زیادی بر شاخص بورس و فرابورس داشته باشد.




صعود همگانی بورس با اهرم های داخلی و خارجی

کارشناس بازار و مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده، در خصوص عوامل رشد بازار سهام طی مدت اخیر بیان کرد: به طور مشخص اقدامات وزیر اقتصاد در مهار رشد بی ضابطه سود بانکی و کاهش آن، افزایش ارزش دلار و بهبود وضعیت شرکتهای صادر کننده، افزایش بهای نفت و مواد خام در بازارهای جهانی به بورس تهران که یک بورس با ستون فقرات شرکت های تولید کننده مواد خام است کمک شایانی کرد. همایون دارابی در خصوص اثر کاهش نرخ سود بانکی بیان کرد: متغییرهای کلان اقتصادی نظیر نرخ بهره یک اثر کلی و گسترده در فضای بازار دارند و به صورت سیستماتیک روی همه بازار تاثیر می گذارند چرا که این نرخ موجب جابجایی مطلوبیت سرمایه گذاری برای بازار می شود.

سنا


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید