پیش بینی بازارسرمایه در سه ماه ابتدایی 97

قیمت نفت سال گذشته افزایش قابل توجهی داشت و به کانال 70 دلار رسید که برای اقتصادهای نفتی مثل کشور ما اتفاق بسیار خوبی است. به تبع رشد قیمت نفت، قیمت فلزات معدنی، محصولات پتروشیمی و محصولات نفتی افزایش یافت که در بورس کشور ما هم تاثیر مثبت داشت.

همایون دارابی، مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در خصوص ارزیابی عملکرد بازار سرمایه در سال جاری گفت: چهار عامل انتخابات ریاست جمهوری، افزایش قیمت نفت و فلزات، افزایش ارزش ارزهای خارجی و در نهایت تصمیم های سیاستی دولت مهمترین اتفاق های سال جاری بازار سرمایه بود.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین اتفاق بازار در ابتدای سال جاری انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل کابینه جدید بود، گفت: به هر حال سال هایی که قرار است انتخابات در کشور برگزار شود تغییر انتظارات و همچنین امیدها را نسبت به آینده همراه دارد و به همین دلیل مهمترین اتفاق در ابتدای سال جاری این موضوع بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزایش قیمت نفت و کامودیتی ها را دومین موضوع مهم سال جاری دانست و گفت: دومین بحثی که امسال مطرح بود افزایش قیمت نفت است. قیمت نفت از کف های قیمتی سال گذشته افزایش قابل توجهی داشت و تا حدود 70 دلار بالا آمد که برای اقتصادهای نفتی مثل کشور ما اتفاق بسیار خوبی است. به تبع رشد قیمت نفت، قیمت فلزات معدنی، محصولات پتروشیمی و محصولات نفتی افزایش یافت که در بورس کشور ما هم تاثیر مثبت داشت.

وی تلاطم های بازار ارز را از عوامل مهم و تاثیر گذار دانست و افزود: برخی از برنامه های اقتصادی و صنعتی که دولت جدید اعلام کرد به نتیجه رسید و منتظریم برنامه های دیگر نیز در سال آینده به نتیجه برسد که این موارد از عوامل تاثیر گذار بر بازار سرمایه در سال جاری بود.

دارابی با اشاره به اینکه مهمترین مسئله در بخش برنامه های اقتصادی تعیین نرخ سود بانکی و افزایش مجدد بود، گفت: این موضوع نشان می دهد که اقتصاد نیازمند ریشه یابی مشکلات بوده و ممکن است در آینده مشکلات اقتصادی جدی تر بشود. البته در صورتی که افزایش نرخ بهره بانکی کوتاه مدت و طی دو هفته اعلام شده پایان یابد تاثیر عمیقی بر بازار سرمایه نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی سه ماهه ابتدایی سال آینده نیز گفت: برای سال آینده مهمترین موضوع ادامه مباحث سال جاری است.

وی به اجرای لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: باید دید تکلیف برخی قیمت ها به خصوص محصولاتی که دولت فروشنده آن است مثل برق و گاز و همچنین حامل های انرژی چه می شود و هزینه هایی که به بنگاه ها تحمیل می شود در نهایت چقدر خواهد بود.

دارابی موضوع دوم برای سال آینده را بحث تورم دانست و گفت: تورم یکی از تهدیدهای اقتصاد ایران است و انتظار می رود در سال آینده تورم افزایش جدی تری نسبت به امسال داشته باشد.

به گفته وی برآوردهای اولیه نشان می دهد تورم دو رقمی در حدود 14 تا 15 درصد در سه ماهه اول سال آینده در کشور ثبت شود.

این کارشناس بازار سرمایه مسئله بانک ها، کاهش نرخ سود بانکی و افزایش مجدد  آن را هم برای سال آینده موضوع جدی دانست و اظهار داشت: باید منتظر ماند که آیا فروش اوراق با نرخ 20 درصد که قرار است دو هفته انجام شود ادامه پیدا می کند یا خیر؟

وی گفت: در نهایت اردیبهشت ماه موضوع برجام، آینده و فراز و نشیب های آن برای بازار مهم است. به همین دلیل باید منتظر ماند و دید مجموعه تحولات اقتصادی و سیاسی حاکم بر برجام چه اتفاق هایی را رقم می زند.

مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده در خاتمه با اشاره به اینکه امید است شاهد عرضه های اولیه بیشتری باشیم تا نقدینگی بیشتری از اقتصاد وارد بورس شود، ابراز امیدواری کرد که بازار سرمایه در توسعه و بستر سازی رشد اقتصادی نقش آفرینی بیشتری داشته باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید