مکانیزم قیمت گذاری در بورس های برقی

مکانیزم قیمت گذاری در بورس های برقی دنیا، با بورس های سهام تفاوت های عمده ای دارد. فرایند کشف قیمت در این بورس ها به گونه ای است که علاوه بر عرضه و تقاضا، فاکتورهای مهم دیگری بر قیمت تأثیرگذار است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، برای هر بورس برقی مهمترین بخش، فرآیند کشف قیمت استکارایی و شفافیت عملیات بورس بهفرآیند کشف قیمت وابسته استاین فرآیند شامل دو بخش مهم است :

 

Bidding methodology (1

Pricing Philosophy (2

 

بخش اول یعنی Bidding  به دو شکل انجام می شود:

: Supply Side Bidding (1-1در این روش، قیمت ها توسط عرضه کنندگان بهبازار ارائه می شوند و بخش تقاضا، ارائه قیمت نمی کنددر این روش براساس سفارشات ارائه شده به بازار، و با توجه به تقاطع منحنی تقاضا وعرضه کل، قیمت های تعادلی در بازار بدست می آیند که به آن (MCP) میگویندبه حجم بدست آمده در این قیمت هم، حجم تعادلی بازار می گویند.

: Double side biding (2-1 در این روش، مصرف کنندگان نیز قیمت های مدنظرخود را همراه با حجم های پیشنهادی سفارش می دهندادامه کار همانندروش فوق است.

 

در مورد بخش فلسفه قیمت گذاری هم می توان قیمت گذاری برای عرضهکنندگان را به دو شکل زیر صورت داد:

 

1-      قیمت گذاری مستقیم(یکنواخت)

2-        قیمت گذاری تبعیضی

 

در قیمت گذاری نوع اول، تمام عرضه کنندگان به قیمت MCP  دریافت می کنند ولی در حالت دوم عرضه، عرضه کنندگان بر اساس قیمت پیشنهادی خودشاندریافت دارند.

 

بر اساس مطالب گفته شده نوع مکانیزم کلی قیمت گذاری را می توان تصورنمود:

-1 قیمت گذاری بر مبنای طرف عرضه با مکانیزم یکنواخت

-2 قیمت گذاری بر مبنای دو طرف عرضه و تقاضا با مکانیزم یکنواخت

-3 قیمت گذاری بر مبنای طرف عرضه با مکانیزم تبعیضی

-4 قیمت گذاری بر مبنای دو طرف عرضه و تقاضا با مکانیزم تبعیضی


هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خود را دارد که در بورس های مختلفکاربرد دارند.

به طور کلی، بازارهای برق، حداقل معاملات DAM را دارنددر این نوعمعاملات، سفارشات یک روز قبل از توزیع در سیستم وارد شده و کلیرینگصورت می پذیرد.

در اکثر بازارهای جهانی به شکل ساعتی معامله صورت می پذیرد ولی در بازارانگلستان به شکل نیم ساعتی است. در این گونه بازارها (  این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید