نماد جدید نفت آسیا در شانگهای رونمایی شد

  * علی مرتضوی، تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

بازار نفت در حالی روز دوشنبه کار خود را از سر گرفت که قیمت ها پس از آنکه طی هفته ی گذشته توانستند بالاترین رشد هفتگی هشت ماه اخیر را به ثبت برسانند، امروز با کاهش روبرو شدند. به این ترتیب، نفت خام WTI که در بازار نیویورک در هفته ی قبل 5.7 درصد رشد قیمت را تجربه کرد امروز با 35 سنت کاهش معادل 0.53 درصد افت کرد و به 65 دلار و 53 سنت در هر بشکه کاهش یافت و نفت برنت نیز در بازار لندن، در حالی که با رشد هفتگی 6.4 درصدی هفته قبل را به پایان برده و شاهد عبور قیمت برنت از هفتاد دلار بود، در آغاز معاملات روز دوشنبه با 25 سنت کاهش به 69 دلار و 56 سنت رسید.

ولی ابزار مالی نوینی که امروز در بازار آتی شانگهای رونمایی شده در میانه ی بالاگرفتن جنگ تجاری میان امریکا و چین به عنوان دو قدرت بزرگ اقتصادی با رشد روز افزونی در حجم و ارزش معاملات روبرو گردیده است. نماد معاملاتی نفت در بازار شانگهای، سومین مظنه نفت جهان را با سبدی از نفت های آسیایی امروز از سوی چین رونمایی شد و در اولین جلسه معاملاتی اش با اقبال سرمایه گذاران توانست با 6 درصد رشد همراه شود. همچنین حجم معاملات این نماد تازه وارد نیز در حال افزایش است. سال هاست که دو سبد نفتی تحت پوشش دو ابزار معاملات برنت و WTI مهم ترین تعیین کنندگان قیمت جهانی طلای سیاه در جهان هستند و هنوز برخی تحلیلگران در جهانی شدن این ابزار نوین چینی تردید دارند. ولی آسیا بعنوان بزرگترین بازار مصرف انرژیِ جهان می تواند به سرعت موجب رشد این نماد جدید شود.

نفت در هفته قبل

در این شرایط افزایش گمانه زنی ها در خصوص ادامه توافق فریز نفتی از سوی کشورهای اوپک و تولیدکنندگان هم پیمانش موجب حمایت قیمت در آخرین جلسه معاملاتی هفته شد. این در حالی است که بالا گرفتن جنگ تجاری بین امریکا و چین بازارهای سهام را با ریزش مواجه کرده است. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت روز جمعه با رشد 2.4 درصدی، نزدیک به 1 دلار و 58 سنت افزایش قیمت را تجربه کرد و توانست خود را به 65 دلار و 88 سنت برساند. این قیمت بالاترین رکورد نفت خام امریکا از دوم فوریه 2018 تلقی می شود. در همین حال نفت خام برنت نیز رشد 2.2 درصدی را در یک روز پشت سر گذاشت و با جهش 1 دلار و 54 سنت در قیمت هر بشکه از مرز هفتاد دلار گذشت و به 70 دلار و 45 سنت دست یافت که بالاترین سطح قیمتی نفت برنت از 29 ژانویه امسال است.

خالد الفالح وزیر نفت عربستان روز جمعه اعلام کرد که گفتگوهایش با همتای روسی می تواند راهبردی برای ادامه توافق فریز تولید در سال 2019 باشد. وی از استقبال اعضای توافق کاهش تولید برای ادامه این توافق در مسیر کاهش ذخایر جهانی خبر داد. افزایش امیدواری ها به اراده جدی اوپک و تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان به تلاش برای کنترل عرضه و کاهش ذخایر موجب چشم انداز مثبت توازن بازار در پایان سال 2018 و تداوم آن در سال 2019 شده است.

جدیدترین گزارش های نفتی

از طرفی گزارش های نفتی امریکا نیز نشان از تقاضای پرقدرت و کاهش ذخایر داشت و داده هایی بسیار خوش بینانه تر از پیش بینی ها ارائه نمود. بر اساس تازه ترین گزارش سازمان اطلاعات انرژی امریکا میزان موجودی تجاری نفت خام در این کشور طی هفته ی گذشته 2 میلیون و 622 هزار بشکه کاهش یافت. در حالی که پیش بینی می شد 2 میلیون و 600 هزار بشکه افزایش یابد. این گزارش نشان می دهد که افزایش تولید امریکا که عامل اصلی برهم زدن توازن عرضه و تقاضا تلقی می شود، هنوز تحت کنترل تقاضا قرار دارد و نتوانسته این توازن را کاملاً برهم بزند. در دوره قبلی این گزارش میزان ذخایر تجاری بیش از 5 میلیون بشکه افزایش داشت و بسیاری از تحلیلگران بر این نظر بودند که پایان فصل سرما و افزایش تولید امریکا که از 10 میلیون و 380 هزار بشکه در روز عبور کرده، می تواند در کوتاه مدت میزان ذخایر را افزایش دهد. ولی این گزارش خوش بینی را به آینده افزایش داد و قیمت را تحریک نمود.

همچنین گزارش سازمان نفت امریکا نیز حاوی نکات مثبتی از قدرت تقاضا و ادامه آن در آستانه پایان سه ماهه اول سال بود. بر اساس این گزارش میزان ذخایر نفت در انبارها در هفته منتهی به 20 مارس با کاهش 2 میلیون و 739 هزار بشکه ای همراه شد. در حالی که پیش بینی می شد 3 میلیون و 200 هزار بشکه رشد داشته باشد. این کاهشِ خلاف انتظار بازار موجب تحریک قیمت شد. موجودی ذخیره شده در انبارها یکی از علامت های تقاضای نفت محسوب می شود و بازار کاهش این موجودی را بعنوان نشانه ای از رشد تقاضا می داند. در دوره قبلی این گزارش میزان ذخایر 1 میلیون و 156 هزار بشکه افزایش یافته بود و آخرین کاهش در این ذخایر مربوط به چهار هفته قبل است.

البته یکی از گزارش های مهم دیگر مربوط به موسسه بیکر هیوز و در خصوص تجهیزات نفتی جدید و تعداد دکل های بکارگرفته شده است. این گزارش که اشتیاق تولیدکنندگان شیل را برای ورود به بازار نشان می دهد مدتی است که در مسیر افزایش قرار گرفته است. رشد تعداد دکل های حفاری به معنای افزایش تولید و عرضه نفت پس از یک وقفه ی دو تا چهار ماه است. بر اساس این گزارش تعداد دکل های جدید در هفته ی قبل 4 دستگاه افزایش یافته و به 804 دکل رسیده است. افزایش دکل های نفتی می تواند قدری رشد قیمت را در شروع بازار دوشنبه مهار کند. با این حال بنظر می رسد که بازار نفت با توجه به توافق فریز نفتی زودتر از آنچه که سران اوپک پیش بینی کرده بودند به توازن برسد. اوپک در آخرین گزارش خود با در نظر گرفتن رشد تولید امریکا و برآورد شرایط عرضه و تقاضای جهانی پیش بینی کرده است که تا پایان 2018 مازاد عرضه از میان برود و ذخایر جهانی با رشد تقاضا رو به کاهش گذارد.

با رشد ناگهانی قیمت نفت طی روز جمعه می توان انتظار داشت که بازار در نیمه هفته قدری ثبات را تجربه کند و به آرامشی نسبی برسد. ولی در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران در انتظار تعیین تکلیف وضع تعرفه های جدید بر کالاهای چینی توسط امریکا هستند. نتیجه این اقدام می تواند موجب کاهش تحرک سرمایه گذاران دو کشور در بازارهای خارجی یکدیگر باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید