آخرین تحولات بازارهای جهانی در روز چهارشنبه

بازار نفت خام

بهای نفت خام به رغم افزایش تاریخی تولید امریکا رکوردهای سه ساله را جابجا کرده و این در حالی است که چین سومین ابزار آتی معاملات فیزیکی نفت را پس از بورس لندن و نیویورک، در بازار آتی شانگهای راه اندازی نموده و می رود که بزودی به یکی از متغیرهای تاثیرگذار بازار جهانی شود. این بازار در نخستین روز کاری خود 2.7 میلیارد دلار نقدینگی وارد بازار چین کرد. 

بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در معاملات صبح چهارشنبه با انتشار گزارش موسسه نفت امریکا در خصوص تغییرات ذخایر نفتی تحت تاثیر قرار گرفت و با افت همراه شد. بر اساس این گزارش میزان ذخایر موجود با رشد 5 میلیون و 321 هزار بشکه ای همراه شده است، در شرایطی که پیش بینی بازار افزایش یک میلیون بشکه ای بود. این رشد بیشتر از پیش بینی که نشان دهنده فروکش کردن تقاضای نفت و مواد پتروشیمی است موجب غافلگیری بازار گردید و بهای نفت را با 47 سنت کاهش بیش از 0.7 درصد با افت روبرو کرد و به 64 دلار و 75 سنت رساند.

همچنین در بازار لندن نیز بهای هر بشکه نفت خام برنت دوباره از صعود به کانال 70 دلاری بازماند و افت 45 سنتی معادل 0.6 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد و به 69 دلار و 2 سنت رسید.

بازار فلزات اساسی

از سوی دیگر در فلزات اساسی شاهد برگشت قیمت ها از قله های سه ساله و پنج ساله شان هستیم و بنظر می رسد که پس از رشد توفانی سال 2017 و جهش های قیمتی در کانال های صعودی، شاهد ورود این بازار به فاز استراحت هستیم. طی معاملات صبح چهارشنبه در بازار لندن تنها قیمت روی و مس با رشد مواجه گردید و سایر فلزات با کاهش قیمت همراه شدند. به این ترنیب هر تن مس در این بازار با رشد 10.5 دلار نسبت به پایانی روز قبل مورد بازگشایی قرار گرفت و در نیمه اول معاملات امروز در محدوده ی 6659 دلار و 50 سنت داد و ستد می گردد. همچنین روی نیز با رشد 11.5 دلاری قیمت در معاملات نوبت صبح دوباره به 3286 دلار و 50 سنت بازگشته است. سایر فلزات اما بازار چندان گرمی نداشتند، بطوریکه آلومینیوم با کاهش 1 دلار قیمت در محدوده ی 2044 دلار معامله می شود و فلز سرب نیز با 7 دلار کاهش قیمت و البته معاملات کم حجم تر از روز گذشته به 2399 دلار برای هر تن تنزل کرده است.

در بازار آتی شانگهای نیز وضعیت بهتر از لندن نیست و پس از رشد قیمتی انواع فلزات و بویژه محصولات فولادی طی روز گذشته، امروز شاهد کاهش قیمت ها در این بازار هستیم. بطوریکه تنها فلزی که با افزایش قیمت همراه شد، فلز سرب است که 21.5 دلار نسبت به پایانی دیروز بالاتر معامله می شود. بهای هر تن مس در معاملات چهارشنبه در بورس شانگهای 8 دلار کاهش یافت و به 7880 دلار رسید. هر تن فلز روی نیز با کاهش 3.2 دلاری تا 3963 دلار و 40 سنت افت کرد. بهای هر تن قلع نیز کاهش یافت و با افت 138 دلاری به 22424 دلار رسید. در این بین تنها آلومینیوم از افت قیمت تا اینجای معاملات مصون مانده است. این فلز اساسی هم اکنون در حوالی 2197 دلار و 93 سنت داد و ستد می شود.

بازار طلا و فلزات گرانبها

در بازار طلا و فلزات گرانبها نیز شاهد افت و خیزهای کم دامنه هستیم. تقوین شاخص دلار طی دیشب و امروز با انتشار خبر دیدار رهبران چین و کره شمالی در پکن، اگرچه چندان زیاد نبود ولی موجب شد تا فلزات وابسته به دلار با فشار قیمت روبرو شوند. در نیمه شب دیشب با انتشار این خبر هر اونس طلا در بازار نیویورک 11 دلارو 70 سنت کاهش یافت و به 1343 دلار افت نمود. این خبر همچنین همراه شد با خبر رایزنی امریکا و چین برای توافق بر سر حل مسئله تعرفه های واردات که هر دو کشور را در آستانه جنگ تجاری قرار داده بود. کاهش نگرانی ها از این موضوعات موجب تقویت شاخص دلار و افت قیمت طلا در بازارهای جهانی شد. در معاملات روز جاری نیز بهای اونس در مقابل ادامه رشد شاخص دلار با کاهش همراه شده است و هم اکنون با افت 2 دلار و 70 سنت در محدوده ی 1339 دلار داد و ستد می شود. انتظار می رود با آرام شدن تنش های سیاسی و روشن شدن فضای گفتگو میان چچین و امریکا در خصوص تعرفه های تجاری فشار بر قیمت طلا ادامه یابد. 

علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید