«نه» اوپک‌پلاس به خواسته آمریکا

دنیای‌اقتصاد : اوپک‌پلاس در بیست‌ودومین نشست خود بی‌توجه به درخواست آمریکا و برخی مصرف‌کنندگان دیگر برای افزایش تولید ۶۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه‌ای نفت در روز، توافق قبلی -افزایش ۴۰۰هزار بشکه‌ای نفت در روز- را یک ماه دیگر تمدید کرد. اوپک‌پلاس معتقد است هنوز برای افزایش بیشتر عرضه نفت زود است؛ زیرا بحران جهانی کرونا تمام نشده است و امکان اختلال در تقاضا وجود دارد.
«نه» اوپک‌پلاس به خواسته آمریکا
تلاش‌‌های آمریکا به همراه مصرف‌‌کننده‌‌هایی مانند هند و ژاپن برای متقاعد کردن اوپک و متحدانش جهت افزایش عرضه نفت بیش از آنکه قبلا توافق شده بود، به جایی نرسید. این ائتلاف که متشکل از ۱۳ عضو اوپک و ۱۰ عضو غیراوپک است در بیست و دومین نشست خود در روز پنج‌شنبه تصمیم به افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز طی‌ ماه میلادی بعد (دسامبر) گرفتند که همان رویه قبلی اوپک‌‌پلاس را نشان می‌دهد. گفته می‌شود این جلسه که وزیر نفت ایران نیز به‌‌صورت ویدئو‌کنفرانس در آن حضور داشت کمتر از ۳۰ دقیقه به‌‌طول انجامیده است.

 اوپک‌‌پلاس معتقد است هنوز برای افزایش بیشتر عرضه نفت زود است زیرا بحران جهانی کرونا تمام نشده و امکان اختلال در تقاضا وجود دارد. قیمت نفت در پی این تصمیم پرنوسان شد و در نهایت کاهش عمیقی تجربه کرد چرا‌که عدم‌رشد عرضه اوپک‌‌پلاس به ‌اندازه‌‌ای که مصرف‌‌کنندگان درخواست داشتند، احتمال فروش بخشی از ذخایر استراتژیک نفت در آمریکا و برخی کشورهای دیگر را بالا برد.

  تنش آمریکا و اوپک‌‌پلاس
دولت بایدن روز پنج‌شنبه به اوپک‌‌پلاس هشدار داد با عدم‌افزایش بیشتر تولید نفت احیای اقتصاد جهانی را در معرض خطر قرار می‌دهد و تلاش‌‌ها برای کاهش قیمت‌های بالای نفت تمام نشده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از بلومبرگ، ساعاتی پس از اینکه عربستان‌سعودی و متحدانش در اوپک‌پلاس افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز را برای دسامبر تصویب کردند، کاخ‌سفید تکرار کرد که در حال بررسی همه ابزارهای در اختیارش برای حمایت از اقتصاد است. سایر مصرف‌کنندگان بزرگ می‌گویند این تصمیم برای استمرار احیای اقتصادی پساکرونایی کافی نیست و آمریکا خواستار افزایش دو برابر این میزان است.

کارین ژان پی‌‌یر، سخنگوی کاخ‌سفید اظهار کرد: اوپک‌‌پلاس ظرفیت و قدرت دارد تا حالا اقدام کرده و تضمین کند لحظه حساس احیای اقتصاد جهانی آسیب نمی‌بیند. آمریکا در یک سیستم بازار آزاد رقابتی عمل می‌کند و تاکید دارد که اوپک‌پلاس است که بر قیمت‌های جهانی نفت تاثیر می‌گذارد که قیمت بنزین در این کشور را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. این نمایش همچنین روابط به‌شدت شکننده آمریکا با قوی‌ترین متحدش در خاورمیانه یعنی عربستان‌سعودی را تحت‌فشار بیشتری قرار می‌دهد. امتناع اوپک‌پلاس از پذیرش درخواست افزایش بیشتر تولید نفت، ریسک یک نبرد تلخ با بعضی از مشتریان بزرگ این گروه را برانگیخته است، با این حال وزیران اوپک‌پلاس تاکید کردند که تصمیم درستی گرفته‌اند و تقاضا همچنان به دلیل شیوع ویروس‌کرونا محدود مانده است. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این نشست گفت: روسیه شاهد کاهش مصرف سوخت اروپا در اکتبر بود که بارزکننده این حقیقت است که تقاضای جهانی برای نفت همچنان به دلیل شیوع واریانت دلتای کووید-۱۹ تحت‌فشار قرار دارد. این به معنای آن است که استراتژی افزایش تدریجی، استراتژی درستی بوده است. وزیران اوپک‌پلاس مکررا مشکلات اقتصادی مشتریانش را عامل افزایش قیمت گاز طیبعی دانسته‌‌اند که هیچ کنترلی روی آن ندارند. شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان‌سعودی گفت: نفت مشکل ما نیست. مشکل، مجموعه انرژی است که شرایط دشواری را سپری می‌کند. قیمت‌های نفت در لندن از آگوست ۲۵‌درصد رشد کرده که افزایش جزئی در مقایسه با افزایش ۸۰‌درصدی قیمت گاز طبیعی اروپا در مدت مشابه محسوب می‌شود. اگر افراد برای دانستن دلیل واقعی بحران انرژی جدی باشند، باید به تامین گاز طبیعی به اروپا و آسیا و زیرساخت مربوط به آن متمرکز شوند.

باب مک‌نالی، رئیس شرکت مشاوره راپیدان انرژی و مقام سابق کاخ‌سفید گفت: پرزیدنت بایدن به شکل روشنی اعلام کرده که در صورت امتناع اوپک‌پلاس از افزایش تولید، واکنش نشان خواهد داد. برداشت از ذخایر استراتژیک محتمل‌‌ترین گزینه خواهد بود.

  افت شدید قیمت نفت
بهای نفت در روز جمعه ساعت ۱۳:۳۰به وقت تهران صعودی بود اما در سه جلسه قبلی آنقدر کاهش یافته بود که همچنان در سطوح بسیار پایین‌تری نسبت به ابتدای هفته معامله می‌شد. قیمت وست‌تگزاس‌اینترمدییت با ۸۷ سنت افزایش معادل ۱/ ۱‌درصد به ۶۸/ ۷۹ دلار بر بشکه رسید. شاخص جهانی برنت هم ۶۲ سنت معادل ۷۷/ ۰درصد بالا رفت تا با قیمت ۸۱ دلار و ۱۶ سنت به‌‌فروش برسد.

وست‌تگزاس و برنت دوشنبه بالای ۸۴ دلار بر بشکه بسته شده بودند. کاهش‌‌های شدید در روزهای بعد به چند دلیل اتفاق افتاد.  قیمت‌های نفت در روز چهارشنبه به نزدیکی کف چهار هفته‌‌ای خود رسیدند چراکه موجودی نفت آمریکا بیش از انتظار رشد کرد. موجودی نفت ایالات‌متحده حدود ۳/ ۳ میلیون بشکه افزایش یافت اما موجودی بنزین به پایین‌ترین سطح از نوامبر ۲۰۱۷ رسید. بهای نفت در این روز بیش از ۳‌درصد کاهش یافت که بزرگ‌ترین افت روزانه از نظر‌ درصدی از اوایل آگوست بود.  در روز پنج‌شنبه بازار به دلیل بر‌گزاری جلسه اوپک‌‌پلاس پرنوسان بود اما در نهایت به علت بالا رفتن احتمال واکنش آمریکا به احتیاط اوپک‌‌پلاس مجددا کاهش یافت. وست‌تگزاس‌اینترمدییت در مجموع سه روز از سه‌شنبه تا پنج‌شنبه بیش از ۶‌درصد پایین آمد.

گلدمن‌ساکس می‌گوید؛ احتمالا در هفته‌های آینده نوسانات قیمتی به علت اینکه اوپک‌‌پلاس درخواست آمریکا را رد کرد، تشدید شود. این گروه افزود که بازار همچنان با کمبود عرضه رو‌‌به‌‌رو است. در همین حال، یو‌‌بی‌‌اس پیش‌‌بینی خود را برای نفت‌برنت ۹۰ دلاری در ماه‌های آینده تکرار کرد.  جان کیلداف، یکی از شرکای موسس اگن‌کپیتال هم در این مورد معتقد است که اوپک‌‌پلاس تمام کارت‌های موجود را حفظ کرده و اگر ذخایر استراتژیک به‌‌فروش نرسند، قیمت‌های نفت بسیار بالا خواهند رفت. او می‌گوید که با توجه به نزدیک‌شدن به فصل پیک تقاضا، ما در دوره کمبود عرضه قرار خواهیم گرفت.

  بیانیه بیست‌‌ودومین نشست وزارتی اوپک‌‌پلاس
۱- تصمیم‌‌ دهمین نشست وزیران کشورهای عضو و غیر عضو اوپک (۱۲ آوریل ۲۰۲۰) که پس از آن در نشست‌‌های بعدی از جمله در نوزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌‌پلاس (۱۸ژوئیه ۲۰۲۱) هم تایید شده بود، مورد تاکید قرار گرفت.

۲- برنامه تسهیل توافق کاهش تولید و سازوکار تعدیل ماهانه تولید - که در نوزدهمین نشست وزیران اوپک‌پلاس تصویب شده بود - دوباره تایید و بر اساس آن مقرر شد مجموع عرضه ماهانه اوپک‌‌پلاس در دسامبر ۲۰۲۱ نیز ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

۳- در همین حال، بر اهمیت حیاتی پایبندی کامل به سهمیه تولید اعضا و استفاده از تمدید فرصت ایجادشده برای جبران تخطی از سهمیه کاهش تولید تا پایان دسامبر ۲۰۲۱ تاکید شد. کشورهای متخطی باید برنامه‌های جبرانی خود را بر اساس بیانیه پانزدهمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک ارائه دهند.

 ۴- در پایان مقرر شد بیست‌‌وسومین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (اوپک‌‌پلاس) دوم دسامبر ۲۰۲۱ (۱۱آذرماه ۱۴۰۰) برگزار شود.

  توضیحات وزیر نفت درباره جلسه اوپک‌‌پلاس و سهمیه بنزین
جواد اوجی پنج‌شنبه در حاشیه نشست اوپک‌پلاس با بیان اینکه در این نشست تصمیم‌ ماه قبل درباره افزایش تولید برای ‌ماه دسامبر ۲۰۲۱ تمدید شد، در مورد افزایش صادرات نفت ایران نیز گفت: در دولت سیزدهم توفیقات خوبی در صادرات نفت و میعانات نفتی رقم خورد که با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های داخلی و خارجی صادرات رو به بهبودی رفته است.  به گزارش «ایرنا» اوجی تاکید کرد: اقدام کودکانه آمریکا در آب‌های دریای عمان نیز نشان‌دهنده موفقیت ایران در افزایش صادرات نفت‌خام ایران است.

وی ادامه داد: وزارت نفت خود را معطل تصمیمات نمی‌کند و تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌ها و روش‌های مختلف فروش توفیق‌های بیشتری حاصل شود. اوجی در مورد سهمیه جبرانی بنزین نیز افزود: از ملت ایران تشکر می‌کنم که صبوری به خرج دادند. امروز تمامی جایگاه‌ها به سامانه وصل است و از طریق کارت سوختگیری انجام می‌شود.  

وزیر نفت با تاکید بر اینکه در دولت سهمیه جبرانی مصوب شد، گفت: ۱۷‌مورد کاربری و مصرف بنزین در قالب کارت سوخت وجود دارد. وی ادامه داد: برای جبران این اختلال، سهمیه سواری شخصی که سهمیه عادی ۶۰ لیتر در ‌ماه است، در پایان آبان‌ماه به ۷۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند. برای موتور سیکلت‌ها نیز ۶/ ۵میلیون کارت فعال وجود دارد که سهمیه آنها از ۲۵ لیتر به ۳۰ لیتر افزایش می‌یابد. وزیر نفت گفت: مجموع سهمیه جبرانی ۲۵۸ میلیون لیتر است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید