بهار بیت‌کوین در زمستان

دنیای اقتصاد : چهاردهمین روز از آغاز سال جدید با یکه‌تازی بازارهای جهانی از جمله رمزارزها و طلا همراه بود. وضعیت بازار کریپتو نشان می‌دهد که بیت‌کوین از آغاز سال جدید با رشد ۲۸ درصدی مواجه شده است که علت اصلی این امر را می‌توان واکنش این دارایی به اخبار مثبت تورم آمریکا در روزهای اخیر و احتمال کناره‌گیری سیاستگذاران فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره در ماه‌های آتی و در نتیجه افت شاخص دلار دانست.

2 copy

شاخص دلار که در نتیجه سیاست‌های انقباضی تقویت می‌شود، با احتمال عقب‌نشینی فدرال رزرو از اعمال سیاست‌های پولی در خصوص افزایش نرخ بهره، به کانال 101 واحدی سقوط کرد. با استناد به عوامل مذکور این دارایی پرریسک توانست برای ساعاتی از روز حمایت کانال 21 هزار دلاری را به دست آورد، اما در نتیجه نوسانات شاخص دلار در لحظات پایانی بازارها در رو‌ز جمعه، در ساعت 14 روز گذشته رقم 20 هزار و 500 دلار را به ثبت رساند. صعود بیت‌کوین از کانال 16 هزار دلاری به 20 هزار دلاری، این سیگنال مثبت را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که زمستان بیت‌کوین با توجه به احتمال کاهش سرعت افزایش نرخ‌بهره یا توقف آن در ماه‌های آتی، به پایان رسیده است و از این‌ پس باید شاهد روند صعودی بیش از پیش این دارایی در آینده بود. البته اثر تورم کاهشی فقط به بازارهای ریسکی ختم نشد و هر اونس طلای جهانی نیز با توجه به عوامل مذکور حمایت کانال 1900 دلاری را به دست آورد و آخرین ساعت بازارها را با قیمت 1920 دلار به پایان رساند. علاوه بر بازتاب بازارها در خصوص افت شاخص دلار، یورو نیز در واکنش به سقوط دلار در بالاترین سطح 8 ماهه قرار گرفت. بر این اساس هر یورو با 08/ 1 واحد در برابر دلار معامله شد.

رکود بازارهای آمریکا به پایان رسید

بررسی‌های انجام شده در حوزه اقتصادی آمریکا، نشان می‌دهد که انتشار داده‌های تورمی ماه دسامبر در روزهای اخیر مبنی بر سطح 5/ 6 درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده و همچنین کاهش تورم هسته در این منطقه که از افت هزینه‌های انر‌ژی و مواد خوراکی در ماه اخیر حاصل شده است، کمیته فدرال رزرو را تشویق به کاهش سرعت نرخ بهره یا توقف سیاست‌های انقباضی کند. بنابراین شاخص دلار که با افزایش نرخ بهره تقویت شده بود، ابراز نگرانی کرد و واکنش منفی خود را با سقوط به کانال 101 واحدی اعلام کرد. در پی این امر بازار رمزارزها که در سال 2022 تجارب تلخی را از جمله ریزش 75 درصدی دارایی‌های خود در نتیجه تقویت دلار جهانی و ورشکستگی صرافی FTX پشت سر گذاشته بود، از کانال 16 هزار دلار در آغاز سال 2023 به کانال 21 هزار دلاری در روز گذشته صعود کرد. البته با نوسانات شاخص دلار و بازارها در لحظات پایانی هفته گذشته، در ساعت مذکور در روز گذشته قیمت 20 هزار و 495 دلار را در بازار کریپتو به ثبت رساند. آمار‌ها نشان می‌دهد که این دارایی در سال جدید با رشد 28 درصدی مواجه شده است و در حال جبران ضرر‌های خود در سال گذشته است. اتریوم نیز با رشد 34 درصدی خود از آغاز سال جدید به بالای کانال 1500 دلار راه یافت. عوامل ذکر شده در نهایت در رشد بازار کریپتو سهیم بودند و توانستند دارایی‌های این بازار را با رشد 26 درصدی به 950 میلیارد دلار در روزهای اخیر برسانند.

علاوه بر بازار رمز‌ارزها، بازار طلا نیز با رشد 3/ 5 درصدی در چهاردهمین روز از سال جدید به 1900دلار رسید و قیمت 1920 دلار را در پایان بازارها در هفته گذشته به ثبت رساند. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که بازارهای آمریکا پس از یک‌سال اعمال سیاست‌های سخت انقباضی در جهت کاهش تورم و رکودهای ناشی از آن، در سراشیبی قدرت قرار گرفتند و طبق گفته پاول در سخنرانی جکسون هول، هرچند تورم با سطح 2 درصدی فاصله دارد، اما با روند نزولی آن در ماه‌های اخیر، درحال بازگشت به جایگاه سابق خود هستند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید