پاول عقب‌نشینی خواهد کرد؟

دنیای اقتصاد : بررسی‌های به عمل آمده در حوزه اقتصادی آمریکا حاکی از آن است که تورم نزولی این منطقه در ۶ ماه اخیر و همچنین واکنش منفی شاخص دلار که سبب صعود بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها شده، سیاستگذاران کمیته بازار باز فدرال رزرو را در دوراهی بین سرعت نرخ بهره و توقف آن قرار داده است.
پاول عقب‌نشینی خواهد کرد؟
طبق انتشار گزارش اداره آمار کار آمریکا، داده‌های تورمی این منطقه برای ششمین ماه متوالی در مسیر نزولی قرار گرفت و از سطح ۱/ ۹ درصدی در ماه ژوئن که بالاترین نرخ شاخص قیمت مصرف‌کننده در سال گذشته تلقی می‌شد، به ۵/ ۶ درصد در پایان سال ۲۰۲۲ رسید. تورم هسته نیز از سطح ۶ درصدی در ماه نوامبر به سطح ۷/ ۵ درصد رسید. این موضوع پیامد منفی شاخص دلار را نیز به همراه داشت؛ زیرا دلار جهانی که به سبب افزایش نرخ بهره، تقویت شده بود، اکنون با سیگنال‌های مثبت تورم کاهشی و احتمال عقب‌نشینی جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو از تداوم سیاست‌های انقباضی و با کاهش سرعت آن، به کانال ۱۰۱ واحدی سقوط کرد و جان تازه‌ای به بازارهای پرریسک از جمله بیت‌کوین و اتریوم و همچنین بازار طلا بخشید. با توجه به عوامل ذکر شده آیا فدرال رزرو از سیاست‌های خود کناره‌گیری خواهد کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تورم هدف‌گذاری شده پاول با تورم واقعی همچنان فاصله زیادی دارد و حدود ۳ برابر بیشتر از تورم ۲ درصدی هدف‌گذاری شده است. این امر نشان می‌دهد که اگر فدرال رزرو به یکباره از سیاست‌های خود عقب‌نشینی کند، احتمال بازگشت تورم به سطوح قبلی خود را افزایش می‌دهد و تمام زحمات این نهاد پس از یک سال اعمال سیاست‌های سختگیرانه انقباضی در سال ۲۰۲۲ را بی‌اثر خواهد کرد. بنابراین در حال حاضر امکان توقف سیاست‌های پولی مبنی بر افزایش نرخ بهره وجود نخواهد داشت، اما سرعت افزایش آن کاهش پیدا خواهد کرد. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که با توجه به بررسی‌های انجام شده، فدرال رزرو نرخ بهره را ۲۵/ ۰‌واحد درصد دیگر افزایش خواهد داد. اما این امر نیز برای شاخص دلار چندان مطلوب نخواهد بود و امکان سقوط این ارز آمریکایی در شروع هفته معاملاتی جدید به زیر ۱۰۰ واحد و دو رقمی شدن آن زیاد است.

بر این اساس بیت‌کوین از آغاز سال جدید با رشد ۲۸ درصدی مواجه شد و حمایت کانال ۲۰ هزار دلاری را به دست آورد. اتریوم نیز در این مسیر توانست از کانال ۱۲۰۰ دلاری به ۱۵۰۰ دلاری صعود کند و با رشد ۳۴ درصدی از شروع سال ۲۰۲۳ رو‌به‌رو شد. در راستای این موضوع بازار طلا نیز واکنش مثبت خود را نسبت به افت شاخص دلار اعلام کرد. بنابراین این فلز زرد که سال ۲۰۲۲ را در کف کانال ۱۸۰۰ دلاری به پایان رسانده بود، از آغاز سال جدید و همچنین افت ۶/ ۰ واحد‌ درصدی تورم در ماه دسامبر وارد کانال جدید قیمتی شد و لحظات پایانی بازارها در هفته گذشته را با قیمت ۱۹۲۰ دلار به پایان رساند. به دنبال این موضوع باید تا نشست بعدی فدرال رزرو که در اواخر ماه جاری یا اوایل ماه جدید برگزار خواهد شد، به انتظار نشست.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید