ین در سقف ۷ ماهه

دنیای اقتصاد : وضعیت بازارهای ژاپن در روزهای اخیر حاکی از آن است که ارز این منطقه، رشد ۱/ ۴ درصدی را نسبت به روزهای پیشین خود تجربه کرده و به بالاترین سطح خود در ۷ ماه اخیر رسیده است. این امر را به چه عواملی می‌توان نسبت داد؟ برای پاسخ به این سوال باید به ۲ عامل اثر گذار تقویت ین اشاره کرد. از این رو نخستین عامل رشد پول ژاپن را باید ثبات شاخص دلار در پایین‌ترین سطح ۷ماهه خود دانست.

Untitled-1 copy

دلار در واکنش به عملکرد سیاستگذاران کمیته فدرال رزرو در پی کاهش تورم ایالات‌متحده و کاهش سرعت نرخ بهره از سوی این کمیته به کانال 101 واحدی سقوط کرد و با بازگشایی بازارها و شروع هفته معاملاتی جدید در روز گذشته نیز همچنان در سقف 101 و کف 102 واحدی در حال نوسان بود و سبب شد ین، پوند، یورو و... تقویت شوند و بالاترین سطوح خود را در مقابل دلار در ماه‌های اخیر کسب کنند. اما عامل دیگری که در صعود ین موثر واقع شد، عملکرد احتمالی بانک مرکزی ژاپن در نشست بعدی خود در خصوص اصلاح سیاست‌ها بوده است. این امر را می‌توان ناشی از شتاب تورم و نگرانی مقامات پولی این منطقه در خصوص رکود عمیق‌تر در ماه‌های آتی تلقی کرد. شیب صعودی تورم که از اواسط 2021 آغاز شده بود، در اواخر سال گذشته به 8/ 3 درصد رسیده بود و بالاترین میزان تورم در 40 سال اخیر را ثبت کردند.

بنابراین بررسی‌های مذکور در زمینه اقتصاد ژاپن و همچنین نظرسنجی‌های انجام شده در روزهای اخیر نشان می‌دهد که بخش‌های مختلف بازارها افزایش هزینه‌های انرژی، مواد غذایی، مواد خام، خدمات و... در حال انتقال فشار تورمی به خانوار‌ها هستند. گزارش منتشر شده از سوی اداره آمار این منطقه نشان می‌دهد که تورم توکیو از سال 1982 برای نخستین بار به چهار درصد رسیده که فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. انتظار کارشناسان در این بحبوحه از سیاستگذاران بانک مرکزی ژاپن این است که برای کاهش فشار تورمی بر خانوارها، از سیاست‌های مشابه کمیته فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا در خصوص اعمال سیاست‌های انقباضی، بهره جوید و با اعمال سیاست‌های ضد تورمی خود تورم را مهار کنند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که احتمال پیشروی این نهاد در نشست بعدی خود که در روزهای آتی برگزار خواهد شد، بسیار است. از این رو باید گفت که افزایش سیاست‌های انقباضی نخستین اثر خود را بر تقویت پول ژاپن خواهد گذاشت و بازارهای این منطقه را مانند آمریکا برای مدت کوتاهی وارد رکود خواهد کرد. بدین جهت ین واکنش مثبت خود را با رشد 1/ 4 درصدی خود نشان داد. بر این اساس هر دلار در برابر ین به 39/ 128 واحد رسید. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که با افزایش نرخ بهره ژاپن که اکنون در سطح منفی 1/ 0‌ درصدی قرار دارد، بازارهای این منطقه با سرنوشتی همچون بازارهای آمریکا و اروپا رو‌به‌رو نمی‌شود و رکود کوتاه مدت‌تری را نسبت به مناطق مذکور تجربه خواهد کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید