دو‌راهی دلار جهانی

دنیای‌اقتصاد : بررسی‌های به‌عمل آمده در حوزه اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد که در شروع هفته معاملاتی جدید دلار جهانی در کانال ۱۰۱ واحدی باقی مانده و در ساعت ۱۵ به وقت تهران نیز در حال نوسان در کانال مذکور است. ثبات این ارز آمریکایی در نتیجه به نوسانات بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها در روز گذشته انجامید.
دو‌راهی دلار جهانی
از این‌رو بیت‌کوین که روز‌های اخیر را در شیب صعودی به سر می‌برد، در سقف کانال ۲۲ هزار دلاری باقی ماند و اتریوم نیز در حوالی میانه ۱۶ هزار دلار به افت و خیز خود ادامه داده است. همچنین هر اونس طلای جهانی که سرعت رشد کمتری را نسبت به بازار رمزارز‌ها در روزهای اخیر تجربه کرده بود، با اندکی افت توانست قیمت ۱۹۲۳ دلار را در بازار به ثبت برساند. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که با کاهش سرعت نرخ بهره در ماه‌های آتی، شاخص دلار جهانی نیز با سقوط به زیر ۱۰۰ واحد واکنش منفی خود را اعلام خواهد کرد و این امر تقویت بازارهای جهانی را به دنبال خواهد داشت. در این میان برخی دیگر از تحلیل‌گران بر این باورند که افزایش ۲۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره در نشست بعدی فدرال رزرو که در اواخر ماه ژوئیه یا اوایل ماه فوریه برگزار خواهد شد دلیلی قانع‌کننده در خصوص ثبات شاخص دلار در روز گذشته است.

شواهد گویای آن است که بازارهای جهانی در خلاف روند شاخص دلار حرکت می‌کند، یعنی با افت شاخص دلار، طلا و رمزارزها در شیب صعودی قرار می‌گیرند و با تقویت شاخص دلار، بخش‌های مذکور روند کاهشی به خود خواهند گرفت. بنابراین اکنون که این شاخص در بلاتکلیفی عملکرد کمیته بازار باز فدرال رزرو در خصوص سیاست‌های ضد تورمی قرار گرفته است، در کانال ۱۰۱ واحدی و در تلاش برای ورود به کانال ۱۰۲ واحدی است. مسیریابی جدید شاخص دلار چگونه خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هدف اصلی اقتصاد آمریکا که توسط مقامات پولی و سیاستگذاران تنظیم شده است، دستیابی به تورم ۲ درصدی است. هدف‌گذاری تورم در بازه مذکور نیازمند پذیرش رکود‌های کوتاه‌مدت نیز هست.

از این‌رو رئیس بانک مرکزی آمریکا با افزایش سیاست‌های پولی انقباضی از اوایل سال ۲۰۲۲، نقش مهمی را در تقویت این شاخص در اواسط سال گذشته ایفا کرده است و سبب یکه‌تازی دلار جهانی در این میان شد. آمارها‌‌ حاکی از آن است که اقدامات این نهاد مثمر ثمر واقع شد و تورم با افزایش نرخ بهره در چند ماه متوالی، در مسیر نزولی قرار گرفت.

در این میان، با آغاز سال ۲۰۲۳ اداره آمار کار با انتشار گزارشی مبنی بر تورم ۵/ ۶ درصدی و کاهش ششمین ماه متوالی داده‌های تورمی، این سیگنال مثبت را به سیاستگذاران این نهاد می‌دهد که دوران رکود به پایان رسیده است و باید در اعمال سیاست‌های خود تجدید‌نظر کنند. این امر سبب نگرانی این شاخص از کاهش سرعت نرخ بهره در ماه آتی شد و از کانال ۱۰۷ واحدی شروع به ریزش کرد و تا کانال ۱۰۱ واحدی نیز ادامه داشت. بنابراین با توجه به عوامل مذکور و شیب نزولی تورم، شاخص دلار در روزهای آتی باید از نرخ سه‌رقمی ۱۰۱ واحدی عقب‌نشینی کند و به فصل قیمتی سابق خود بازگردد.

اما در مقابل پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با وجود کاهش ارزش شاخص دلار در پی افت تورم، با اعمال سیاست‌های انقباضی در نشست بعدی کمیته فدرال رزرو، اندکی تقویت خواهد شد و سبب افت بازار طلا و رمزارزها خواهد شد. علاوه بر بازارهای مذکور افت شاخص دلار منجر به سبقت یورو از این ارز آمریکایی شد. بر این اساس یورو پس از گذشت یک هفته همچنان با ۰۸/ ۱ واحد در برابر دلار معامله می‌شود. پیش‌بینی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که با توقف سیاست‌های انبساطی آمریکا، یورو بیش از پیش تقویت شده و رکورد تاریخی را به نام خود ثبت خواهد کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید