خروج آمریکا از رکود اقتصادی؟

دنیای‌اقتصاد : اقتصاد آمریکا برخلاف دو فصل نخست سال۲۰۲۲، دو فصل پایانی را با رشد اقتصادی مثبت به پایان رساند. رشد اقتصادی سه‌ماهه چهارم با رقم ۹/ ۲درصد نسبت به رشد فصل سوم کمی افت داشته است. از نگاه اقتصاددانان، با وجود مثبت شدن رشد در دو فصل متوالی، در حال حاضر نمی‌توان از ورود آمریکا به فاز رونق صحبت کرد. عواملی چون کاهش صادرات، افت مخارج مصرف‌کنندگان و کاهش سرمایه‏گذاری از عواملی خواهند بود که در سال۲۰۲۳ سرعت رشد اقتصادی آمریکا را کاهش خواهند داد.

تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده در سه‌ماه چهارم سال 2022، با رقمی معادل 9/ 2‌درصد نشان از رشد کند اقتصاد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دارد. آمارها حاکی از آن است که آمریکا برای دومین فصل، با ارقام مثبت خود را ظاهر کرد و سبب شد تا تحلیلگران با استناد به گزارش مذکور، پیش‌بینی‌های خود را بر پایه خروج این منطقه از رکود بنا کنند. اما در مقابل گروه دیگری از آنها بر این باورند که گزارش منتشر شده، این هشدار را به بازارها می‌دهد که با توجه به رشد اقتصادی آهسته‌تر نسبت به مدت زمان مذکور، تولید ناخالص داخلی این منطقه در سه‌ماهه آتی نیز تحت‌تاثیر سرعت گیرهای اقتصادی قرار گرفته و بازارها را برای مدت کوتاهی وارد رکود می‌کند. از جمله موانع رشد در ماه‌های اخیر می‌توان به کاهش مخارج مصرف کننده، کاهش صادرات و واردات، افت شدید سرمایه‌گذاری، کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و.. اشاره کرد.

 با توجه به عوامل مذکور در رشد کمتر اقتصاد در سه‌ماه پایانی سال 2022، نباید از رشد 1/ 2 درصدی تولید ناخالص داخلی در مجموع سال گذشته غافل شد؛ زیرا این آمارها حاکی از افزایش هزینه مصرف کننده، صادرات و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف بازار است. در خصوص افزایش هزینه‌ها و تورم و همچنین نوسانات نرخ بهره، سیاستگذاران کمیته فدرال رزرو نقش مهمی را در این راستا ایفا کردند. این نهاد که سیاست‌های پولی انقباضی را به مدت 7 ماه برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از شتاب بیشتر تورم، تمدید کردند، در نشست بعدی خود در اواخر ماه ژانویه نیز قصد دارد تا برای عدم‌بازگشت تورم به جایگاه سابق خود، نرخ بهره را بار دیگر به اندازه 25/ 0 واحد‌درصد افزایش دهد.

جزئیات عملکرد تولید ناخالص داخلی

افزایش هزینه‌ها و کاهش مخارج مصرف کننده، افت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، کاهش صادرات و... اثرات خود را این‌بار در تولید ناخالص داخلی منعکس کرد و سبب شد تا داده‌های رشد در سه‌ماهه آخر سال 2022، با سرعت کمتری نسبت به دوره قبلی به مسیر خود ادامه دهد. در این میان باید گفت که تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه چهارم 1/ 2‌درصد افزایش یافته است، اما در مقابل رشد 9/ 5 درصدی تولید ناخالص داخلی در مدت زمان مشابه، کاهش یافته است. طبق این گزارش، مخارج مصرف‌کننده از 3/ 2‌درصد در سه‌ماهه سوم به 1/ 2‌درصد کاهش یافت و مطابق با پیش‌بینی‌ها که با نرخ 5/ 2 درصد، پیش نرفت. فروش محصولات داخلی نیز که در دوره قبلی رشد 5/ 4 درصدی را تجربه کرده بود در این دوره با رقمی معادل 4/ 1‌درصد روبه‌رو شد. سرمایه‌گذاری ثابت نیز از 3550 میلیارد دلار به 3489 میلیارد دلار کاهش یافت. این درحالی بود که قیمت‌های تولید ناخالص داخلی از 20054 میلیارد دلار در دوره قبل به 20198 میلیارد دلار افزایش یافت. هزینه‌های دولت نیز از 3441 میلیارد دلار در فصل سوم 2022 به 3410 میلیارد دلار در فصل چهارم صعود کرد. با توجه به عوامل مذکور باید به این موضوع نیز اشاره کرد که تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده برای دومین ماه متوالی در سال 2022 با ارقام مثبت ظاهر شد و شواهد حاکی از خروج این منطقه از رکود دارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید