شرایط برای صعود طلا مهیاست

به گزارش سایت طلا، افزایش ارزش دلار به‌دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا باعث کاهش جزیی قیمت طلا در روز جمعه شد. سرمایه‌گذاران هنوز هم تلاش می‌کنند تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره در هفته آینده را پیش‌بینی کنند.

قیمت هر اونس طلا امروز در لحظه تنظیم این گزارش با 6 دلار کاهش به 1924 دلار رسید. در چند روز گذشته اونس طلا در محدود 1924 تا 1930 دلار در نوسان بوده است.

ترکیبی از تقاضای پناهگاه امن و انتظارات افزایش کمتر شدید نرخ بهره در آمریکا، طلا را در شش هفته گذشته تقویت کرد و فلز زرد اکنون بیشتر زیان خود را تا سال 2022 جبران کرده است.

تحلیلگران عقیده دارند شرایط بازار طلا به‌خاطر پیش‌بینی رکود اقتصاد همچنان خوب است و این فلز گران‌بها می‌تواند از افزایش کم نرخ بهره بانک مرکزی بهره ببرد.

اطلاعات اقتصادی آمریکا که در روز پنجشنبه منتشر شد نشان می‌داد اقتصاد این کشور سریع‌تر از حد انتظار رشد کرده‌است. قیمت طلا به‌دنبال انتشار این خبر بیش‌از 1 درصد کاهش یافت.

خطر رکود اقتصادی در نیمه دوم سال جاری میلادی همچنان بالاست، اما درعین‌حال نیاز به ادامه سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه فدرال رزرو آمریکا را کاهش می‌دهد.

شاخص دلار 0.3 درصد بالا رفته و خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر کرده‌است. دراین‌بین، سود اوراق بهره خزانه‌داری آمریکا هم پایین آمده‌است.

قیمت طلا در دو روز گذشته کاهش یافت وز نزدیکی مرز 1950 دلاری اکنون به محدوده 1920 دلار رسیده است. با احتساب این قیمت طلا در هفته ای که گذشت تقریبا نه افزایش قیمت داشت و نه کاهش. البته با این وجود فلز زرد در ماه ژانویه بیش از 5.6 درصد افزایش قیمت داشته است تا در آستانه ثبت سومین ماه صعودی متوالی قرار بگیرد.

مهم ترین دلیل کاهش قیمت طلا به ویژه در روز پنج شنبه داده اقتصادی آمریکا بود که حکایت از انعطاف و قدرت آن در ماه های انتهایی 2022 داشته است. با این وجود به دلیل نشست فدرال رزرو در هفته آتی ریزش قیمتی محدود بود و سرمایه گذاران در حالت انتظار قرار دارند.

سیاست‌گذاران فدرال رزرو آمریکا انتظار دارند نرخ بهره کمی افزایش یافته و به 5 درصد برسد، درحالی‌که تاجران انتظار حداکثر نرخ بهره‌ 4.9 درصدی را در ژوئن دارد.

پایین آمدن نرخ بهره به نفع طلاست چون هزینه نگه‌داری این سرمایه غیر سودده را پایین آورده و تمایل برای خرید آن را افزایش می‌دهد.

قیمت نقره امروز با 1.66 درصد کاهش به 23 دلار و 62 سنت رسید و پلاتین با 0.58 درصد کاهش 1015 دلار و 74 سنت معامله می‌شود.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA گفت: فدرال رزرو باید متقاعد شود و شاخص‌های آنها نشان می‌دهد که تورم در حال کاهش است، اما هنوز باید اندکی کار بیشتری انجام شود. مویا افزود: بازار همچنان برای طلا خوب بود زیرا رکود صعودی خواهد بود و شمش همچنان می‌تواند در محیطی با افزایش نرخ کوچک‌تر رشد کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید