حراج دارایی‌‌‌های طلایی بورسی

دنیای‌اقتصاد - راضیه احقاقی : سرمایه از بازار مشتقه بورس‌کالای ایران خارج شد، دارندگان گواهی تمام‌سکه فروشنده شدند و از ارزش صندوق‌های طلا در بازار مالی بورس‌کالای ایران کاسته شد. کاهش ارزش دارایی‌‌‌های طلایی در بازار مالی بورس‌کالای ایران همسو با افت ارزش سکه در بازار فیزیکی رقم خورد. به نظر می‌رسد آخرین اظهارنظرهای رابرت مالی در خصوص ایران، از ذهنیت افزایشی دارندگان دارایی‌‌‌های بر پایه طلا کاست و به این ترتیب بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا روز سه‌‌‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه را قرمزپوش سپری کرد.
دارندگان گواهی سکه و صندوق طلا فروشنده شدند
معاملات گواهی تمام‌سکه ظرف یک‌هفته اخیر و با تغییر دامنه نوسان و قیمت پایانی به روال طبیعی بازگشت، به نحوی که فاصله نرخ معامله این دارایی و بهای آن در بازار فیزیکی محدود شد. به این ترتیب در روز دهم بهمن‌ماه برای اولین مرتبه ارزش هر گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران به کانال قیمتی ۲۴میلیون تومانی وارد شد، اما در پی ایجاد انتظارات کاهشی در بازار دارایی‌‌‌های بر پایه طلا، در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز سه‌‌‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه از ارزش گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران کاسته شد، به نحوی که تمام‌سکه بورسی به کانال قیمتی ۲۳میلیون تومانی بازگشت.

بخش قابل‌توجهی از خرید دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازارهای بورسی و بازار فیزیکی با هدف در امان ماندن از تبعات تورمی و تبدیل ریال به نقدینگی امن انجام می‌شود. در شرایطی که خرید و نگهداری ارز در کشور دشوار است، تمایل به خرید طلا دوچندان می‌شود. بنابراین ظرف ماه‌‌‌های اخیر حباب دارایی‌‌‌های بر پایه طلا افزایش یافت و به ارقامی کم‌سابقه رسید. در چنین شرایطی اظهارنظر رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران و عنوان این مطلب که آمریکا به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست، باعث شد بخشی از سرمایه‌‌‌های احتیاطی واردشده به بازار دارایی‌‌‌های بر پایه طلا، شروع به خروج از بازار کند و به این ترتیب بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا در کشور قرمزپوش شود.

بروز رفتار احتیاطی میان فعالان بازارهای طلایی عامل اصلی قرمزپوشی بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا از ساعات ابتدایی روز سه‌‌‌شنبه یازدهم بهمن بود؛ اما نوسان کاهشی طلا در بازار جهانی نیز از این افت قیمتی حمایت کرد. تا اواسط روز سه‌‌‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا کاهش یک‌درصدی داشت و تا کف کانال قیمتی ۱۹۰۰دلاری عقب نشست. انتظار می‌رود فدرال‌رزرو میزان رشد نرخ بهره برای ماه فوریه را در روز چهارشنبه دوازدهم بهمن‌ماه اعلام کند. فعالان بازار احتمال رشد ۲۵واحدی نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو را پیش‌بینی می‌کنند، هرگونه افزایشی بیش از این رقم، می‌‌‌تواند به افت بهای طلا بینجامد و از افت نرخ دارایی‌‌‌های طلایی در بازار مالی بورس کالای ایران حمایت کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید