بهار دلار جهانی آغاز شد؟

دنیای اقتصاد : بررسی‌های به عمل آمده در حوزه اقتصادی آمریکا حاکی از آن است که انتشار نتایج نشست کمیته سیاستگذاران فدرال رزرو در روزهای پیشین، واکنش مثبت دلار جهانی را به دنبال داشته است. بر این اساس شاخص ارز آمریکایی در شروع بازارهای جهانی در صبح روز دوشنبه با رشد ۸/ ۱ واحدی رو‌به‌رو شد و توانست حمایت کانال ۱۰۳ واحدی را به دست آورد. بنابراین این شاخص اکنون رقم ۲۶/ ۱۰۳ واحد را به ثبت رساند.
بهار دلار جهانی آغاز شد؟
 این درحالی بود که بازار طلا و رمزارزها که بر خلاف شاخص دلار در حرکت هستند، شیب کاهشی به خود گرفتند. از این رو طلا که در روزهای اخیر حمایت کانال ۱۹۰۰ دلاری را از دست داده بود، بار دیگر با تقویت این شاخص به میانه کانال ۱۸۰۰ دلاری هدایت شد.

در همین راستا دو دارایی مهم رمزارزها از جمله بیت‌کوین و اتریوم نیز به ترتیب با افت ۵ و ۹/ ۳ درصدی رو‌به‌رو شدند. در نهایت تحولات بازارهای جهانی را باید به اعمال سیاست‌های فدرال رزرو در خصوص افزایش ۲۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره نسبت داد.

در این میان باید به اثرات شاخص دلار از جمله افت ارزهای خارجی در مقابل این ارز نیز اشاره کرد. عامل مهم دیگری که در روند صعودی شاخص دلار اثر گذار بوده است، گزارش اداره آمارکار مبنی بر کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در ماه ژانویه است. اما این امر چگونه امکان‌پذیر خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید به پیش‌بینی‌های ماه‌های اخیر اشاره کرد.  تحلیل‌گران پس از انتشار داده‌های تورمی این منطقه که در شیب نزولی قرار داشتند بر این باور بودند که کمیته سیاستگذاران فدرال رزرو در نخستین نشست خود در سال ۲۰۲۳ برای آخرین مرتبه نرخ بهره را افزایش خواهد داد و پس از آن به سیاست‌های ضد تورمی خود پایان می‌دهد.

 همچنین آنها افزودند که از تبعات توقف سیاست‌های پولی باید به دو رقمی شدن شاخص دلار و در مقابل صعود بازارهای جهانی از جمله طلا و بازارهای ریسکی و... اشاره کرد. اما آمار‌ها نشان می‌دهد که با تداوم عملیات ضد تورمی فدال رزرو در ژانویه و همچنین روند کاهشی تورم، نرخ بیکاری در پایین‌ترین سطح ۵۳ سال اخیر، رشد اشتغال، افزایش موقعیت‌های شغلی جدید و... بازارها توان پذیرش نرخ‌های بهره بالاتر را دارند. بر این اساس به نظر می‌رسد جرمی پاول به همراه سیاستگذاران بانک مرکزی این منطقه در حال مسیریابی جدیدی برای اتخاذ دوباره سیاست‌های پولی در پایان سال ۲۰۲۳ هستند.

 بر این اساس شاخص دلار با خرسندی از احتمال اتخاذ سیاست‌های انقباضی، در مسیر صعودی قرار گرفت و سبب شد طلا که در آغاز سال ۲۰۲۳ کانال ۱۹۰۰ دلاری را فتح کرده بود، به میانه ۱۸۰۰ دلار برسد. همچنین بیت‌کوین نیز پس از لمس کانال ۲۴ هزار دلاری به سقف کانال ۲۲ هزار دلاری سقوط کرد و در مسیر نزولی قرار گرفت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید